آفتاب

بخش‌های مختلف سومین سوگواره «خمسه» تشریح شد

بخش‌های مختلف سومین سوگواره «خمسه» تشریح شد

نشست رسانه‌ای سومین سوگواره نمایش‌های آیینی و مذهبی «خمسه» با حضور علی‌اصغر خسروی دبیر سوگواره، امروز یکشنبه ۲۳ آبان‌ماه در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، خسروی در ابتدای این نشست با اشاره به برگزاری نشست آسیب‌شناسی بعد از سوگواره دوم و شناسایی نقاط ضعف و رفع آن‌ها در دوره سوم این سوگواره، توضیح داد: در این دوره مقرر شد علاوه بر بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی، آیینی، تعزیه و مدافعان حرم، برای رفع خلاء متون نمایشی بخش مسابقه نمایشنامه نویسی را هم به سوگواره اضافه کنیم. همچنین قرار شد بخش تئاتر مساجد نیز در سوگواره در نظر گرفته شود. دوره سوم سوگواره «خمسه» به صورت کشوری برگزار می‌شود.

وی درباره مراسم افتتاحیه سومین سوگواره «خمسه»، افزود: اجرای آثار صحنه‌ای سوگواره از ۲۰ آبان‌ماه شروع شده ولی مراسم افتتاحیه این دوره از سوگواره روز ۲۷ آبان‌ماه در محل بهشت زهرا (ُس) و بر سر مزار شهدای مدافع حرم و با حضور هنرمندان تئاتر و سینما و خانواده ۱۴ شهید مدافع حرم برگزار می‌شود. در این مراسم گروهی از هنرمندان، چهره‌های شهدای مدافع حرم را به تصویر می‌کشند و همچنین در چند قطعه از بهشت زهرا (س)، هنرمندان تئاتر خیابانی و تعزیه به اجرای برنامه می‌پردازند.

دبیر سومین سوگواره «خمسه» با ارائه گزارشی از تعداد آثار هر کدام از بخش‌های مختلف این دوره از سوگواره، تأکید کرد: به قول دوستان ما جا مانده‌های از حرم هستیم که باید ادای دینی به شهدای مدافع حرم داشته باشیم. از این رو بخش مدافعان حرم سوگواره نیز به صورت رقابتی برگزار می‌شود. در بخش ویژه سوگواره نیز ۷ اثر از هنرمندانی چون رضا صابری و رحمت امینی حضور دارند.

خسروی با اشاره به فقر موجود در زمینه ادبیات نمایشی و ارائه یک متن توسط ۱۵ گروه متقاضی حضور در سومین سوگواره «خمسه»، اظهار کرد: اگر بخواهیم شاهد اتفاقات خوب در زمینه تئاتر دینی باشیم، نیاز به تقویت بخش نمایشنامه نویسی داریم. از این رو ۵ اثر برتر بخش مسابقه نمایشنامه نویسی سومین سوگواره «خمسه» چاپ می‌شوند تا در سال آینده شاهد اجرای این آثار نیز باشیم. همچنین برای نفرات اول تا سوم بخش مسابقه نمایشنامه نویسی سوگواره نیز به ترتیب ۵ سکه بهار آزادی، ۳ سکه بهار آزادی و ۲ سکه بهار آزادی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به همکاری مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در حمایت از بخش تئاتر مساجد سومین سوگواره «خمسه»، افزود: من به بخش تئاتر مساجد امیدوارم. این بخش می‌تواند یادآور اتفاقات اواخر دهه ۵۰ و دهه ۶۰ تئاتر ایران باشد. بسیاری از هنرمندان و چهره‌های تئاتری زمانی در تئاتر مساجد فعالیت می‌کردند.

دبیر سومین سوگواره «خمسه» با بیان اینکه برخی خرده گرفتند که در این دوره سوگواره با دیگر سازمان‌ها موازی‌ کاری می‌کند، یادآور شد: من با این نظر مخالف بودم زیرا هدف ما در این دوره از سوگواره، هم‌افزایی با سایر نهادها بوده است. از این رو جلساتی را با دوستان در سایر نهادها و حوزه‌ها نظیر سازمان اوج، حوزه هنری، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برگزار کردیم. نتیجه این شد که انجمن هنرهای نمایشی وزارت ارشاد قول حمایت از اجرای عمومی ۲ اثر شهرستانی را داده است. سازمان اوج حمایت مالی از اجرای عمومی اثر برگزیده بخش مدافعان حرم را بر عهده دارد. حوزه هنری نیز حمایت لازم برای اجرای آثار بخش تئاتر مسجد را متقبل شده است.

خسروی درباره وضعیت پرداخت کمک هزینه‌ آثار بخش‌های مختلف سومین سوگواره «خمسه»، گفت: هفته گذشته ۵۰ درصد کمک هزینه در نظر گرفته شده گروه‌های صحنه‌ای پرداخت شد و طی ۲ روز آینده ۵۰ درصد کمک هزینه باقی بخش‌ها نیز پرداخت می‌شود. در مراسم اختتامیه هم ۵۰ درصد باقیمانده مبلغ کمک هزینه‌ها و همچنین جوایز سوگواره پرداخت می‌شود تا با پایان مراسم اختتامیه، تعهدات مالی سوگواره نیز انجام شده باشند.

وی تأکید کرد: با کنترل و کاهش هزینه‌های بخش اجرایی سوگواره، ۹۰ درصد بودجه را صرف گروه‌های تئاتری شرکت کننده در سوگواره کردیم.

دبیر سوگواره «خمسه» با بیان اینکه برای آثار حاضر در سوگواره ۵ تا ۲۵ اجرا در نظر گرفته می‌شود، افزود: تعداد ۲۵ اجرا معادل اجرای عمومی است که این فرصت برای گروه‌ها فراهم می‌شود. در این دوره از سوگواره نمایش «حر» به کارگردانی رحمت امینی و با حضور هنرمندان افغانستانی مقیم ایران از ۹ آذرماه به مدت ۵ شب، در تالار مولوی اجرا می‌شود. بعد از هر اجرا نیز کارگاهی آموزشی با حضور رحمت امینی برگزار می‌شود.

خسروی درباره سالن‌های میزبان آثار سوگواره «خمسه»، گفت: ۲۲ تماشاخانه میزبان آثار صحنه‌ای سوگواره هستند. فرهنگسراهای ارسباران، خاوران، بهمن، ولا، ابن سینا و نیاوران و همچنین کارگاه نمایش تئاتر شهر، سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر، خانه نمایش اداره تئاتر، تالار محراب، تماشاخانه سرو، سالن انتظامی، حوزه هنری و تماشاخانه‌های باران، کنش معاصر و سالن مشایخی میزبان آثار سوگواره هستند.

کد N1549288

وبگردی