آفتاب
آیت الله کعبی:

رسانه ها با قول سدید سخن بگویند/ قیود آزادی بیان در اسلام

رسانه ها با قول سدید سخن بگویند/ قیود آزادی بیان در اسلام

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ارزش ها و باورهای اسلامی مبتنی بر حقیقت است. بنابراین فعالیت رسانه ها نباید بر خلاف منظومه حقوق در اسلام اعم از حق الله و حقوق عمومی و حقوق اشخاص باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله عباس کعبی در حاشیه نمایشگاه مطبوعات در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در دوران انقلاب اسلامی شاهد تنوع و گسترش مطبوعات و رسانه ها هستیم. رسانه های ارزشی باید از این فضای رقابت برای بالابردن کیفیت و ارتقای سطح محتوایی جهت بالابردن و رشد آگاهی های عمومی و دفاع از ارزش های اسلامی و پاسخگویی به شبهات و جهت دهی به افکار عمومی در مسیر دفاع از ارزش های اسلامی و دفاع از هویت اسلامی انقلابی ملت ایران تلاش کنند.

وی افزود: امروز جنگ دشمن با نظام اسلامی جنگ فرهنگی است. امروز با وجود فضای تاثیر گذار رسانه ها و آزادی موجود آنها، دشمن به این توهم رسیده که می تواند از طریق جنگ فرهنگی انقلاب اسلامی را دچار استحاله کند.

وی گفت: رسالت رسانه های ارزشی مقابله با جنگ نرم دشمن است و مقابله با جنگ نرم یعنی تولید قدرت نرم.

وی در مورد مبانی آزادی بیان در اسلام توضیح داد: آزادی بیان در اسلام دو قید دارد که یکی این است که بر خلاف حقوق عمومی نباشد و به حقوق عامه ضرر نرساند، دوم اینکه بر خلاف ارزش های اسلامی نباشد.

آیت الله کعبی افزود: ارزش ها و باورهای اسلامی مبتنی بر حقیقت است. بنابراین فعالیت رسانه ها نباید بر خلاف منظومه حقوق در اسلام اعم از حق الله و حقوق عمومی و حقوق اشخاص باشد. اگر مطبوعات به حقوق الله و حق الناس تجاوز نکنند آزادند لذا گستره آزادی آنها بسیار وسیع است. در واقع رسانه ها باید به جای هنجارشکنی و ساختارشکنی در رشد و ارتقا جامعه در قلمروهای مختلف علمی، سیاسی، فرهنگی و... تلاش کنند.

وی ادامه داد: لذا مطبوعات با تنوع و ابداع و خلاقیت و بر پایه آزادی بیان و با رعایت حقوق همگانی فعالیت کنند. نمایشگاه مطبوعات نشانه آزادی مطبوعات در نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: در اسلام اصل بر اباحه و آزادی است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. قرآن می فرماید «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقولوا قَولًا سَدیدًا یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمَالَکُمْ» یعنی ای کسانی که ایمان آورده‌اید! تقوای الهی پیشه کنید و سخن حق بگویید. لذا قول سدید یعنی مطبوعات باید خوب و مفید برای جامعه حرف بزنند و سخن حق بگویند.

کد N1549109

وبگردی