آفتاب
فاضل در گفت‌وگو با ایلنا:

فراکسیون‌های قومی- زبانی انسجام ملی ایران را نشانه رفته است

فراکسیون‌های قومی- زبانی انسجام ملی ایران را نشانه رفته است

ایلنا: یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: فراکسیون‌های قومی زبانی وحدت و انسجام ملی ایران را نشانه رفته است.

 ابوتراب فاضل فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در واکنش به تشکیل فراکسیون کرد وترک زبانان گفت: بعد از اینکه فراکسیون قومی، زبانی ترک‌ها در مجلس تشکیل شد  واکنش  مثبت و منفی  در فضای رسانه‌ای کشور بروز کرد و اکنون هم فراکسیون کردزبان‌ها درحال شکل گیری است  که چند اشکال در تشکیل این  فراکسیون‌های قومی نژادی و زبانی وجود دارد.

او با بیان اینکه  وظیفه مجلس تقنین ونظارت است، افزود: هدف از تشکیل فراکسیون‌ها در مجلس ‌ بالا بردن سطح قانون گذاری  و نظارت است که تشکیل این فراکسیون‌ها  نقض غرض  بوده و با ماموریت های اصلی مجلس در تضاد است.

فاضل  با بیان اینکه درتعریف فراکسیون آمده «جمعی برای پیگیری  مطالبات مشخص وایجاد  همگرایی  با هدف گروهی در  پارلمان تشکیل می‌شوند»،ادامه داد:  دو وظیفه اصلی مجلس نظارت و سیاست گذاری در حیطه منافع ملی است که از این حیث هم تشکیل فراکسیون‌های قومی نژادی در تباین آشکار با ماموریت اصلی مجلس است.

او تاکید کرد: کارکرد مجلس باید در چارچوب منافع ملی باشد و این فراکسیون‌های قومی زبانی در حقیقت تنزل دادن مقام  مجلس درحد یک قوم و  زبان است وهمچنین  با انسجام ملی  و ایجاد یک دولت ملی تفاوت دارد.

عضو هیات مدیره خبرگزاری کار ایران با اشاره به اینکه عموما دولت‌ها تلاش می‌کنند تا عناصر وجودی هویت ملی مشترک یک دولت را  پیدا کنند  و با پررنگ  سازی آنها  ملت را منسجم کنند، گفت: فراکسیون‌های قومی زبانی در راستای این هدف عکس، عمل می‌کنند.این اقدام وحدت وانسجام ملی ایران را نشانه رفته است  و خطرناک است.

وی افزود: ایرانی‌ها به واسطه فرهنگ‌ پربار ودین اسلام به  طورخودکار دولت ملت واحد در ایران ایجاد کرده اند وعلی رغم تمام تمایزات قومی ونژادی که درکشوروجود دارد بازهم با بحران  قومیتی دولت وملت مواجه نشده ایم .

این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه تمایلات نژادی،قومی و زبانی بر تمایلات سیاسی ارجحیت داده شده است، گفت: پیش از این مردم بر اساس جریانات سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا نمایندگان خود را انتخاب می کردند اما با حضور فراکسیون‌های قومی فراتر از شاکله سیاسی بر اساس قوم و نژاد انتخاب می‌کنند.

اوبیان‌کرد: ظهور پان‌ترکیسم و پان‌کردیسم در ایران در قالب  فراکسیون پارلمانی کار بیهوده وبرخلاف وحدت ملی است وبزرگان مجلس باید در این راستا موضع گیری کرده و ازتشکیل فراکسیون‌های قومی جلوگیری کنند.

فاضل گفت: تشکیل فراکسیون کرد زبان‌ها و ترک زبان‌ها  انگاره‌های قومیتی ایرانیان مسلمان را هدف قرا داده است و سهوا دارند برکوره ناسیونالیسم کور و پان ‌ترکسیم و یا پان‌کردیسم می‌دمند.

کد N1549083

وبگردی