آفتاب
مدیرکل اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان:

پاکستان در اولویت روابط ایران با همسایگان قرار دارد

پاکستان در اولویت روابط ایران با همسایگان قرار دارد

زاهدان- ایرنا- مدیرکل اقتصادی و امور بین الملل استانداری سیستان و بلوچستان گفت: در برنامه های استراتژیک جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه پاکستان در اولویت روابط قرار دارد.

به گزارش ایرنا علیرضا نورا روز شنبه در نشست سفیر پاکستان با تجار و بازرگانان سیستان و بلوچستان در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن زاهدان با بیان اینکه این استان تنها مرز ایران با کشور پاکستان را دارد اظهار داشت: هم اینک مراودات بازرگانی و تجاری میان 2 کشور از طریق بازارچه ها و گمرکات میرجاوه، زاهدان، پیشین و ریمدان چابهار و کوهک و جالق سراوان انجام می شود.
وی با اشاره به افزایش سقف تجارت میان پاکستان و ایران به پنج میلیارد دلار گفت: با توجه به سابقه دیرینه 2 کشور در زمینه های مختلف از جمله اقتصادی و تجارت این مقدار تجارت همچنان قابل افزایش است.
وی با اشاره به فعال شدن مرز رسمی ریمدان چابهار برای مبادلات مرزی میان 2 کشور ایران و پاکستان گفت: با توجه به فراهم شدن امکانات و برخی زیر ساخت ها در مرز ریمدان ایران ضروری است کشور همسایه نیز در زمینه فراهم کردن تجهیزات و تاسیسات در مقابل این مرز اقدام کند.
وی بر راه اندازی خطوط دریایی مسافربری و تجاری بین بندر گوادر پاکستان و بندر چابهار ایران و خط راه آهن بین این بندر تاکید کرد.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان برای تسهیل روابط بین 2 کشور آمادگی دارد خطوط پروازی را به پاکستان افزایش دهد.
مدیرکل اقتصادی و امور بین الملل استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به رفع تحریم ها گفت: با توجه به لغو تحریم ها راه اندازی شعب بانک های ایران در پاکستان و برعکس زمینه ساز تسهیل کارهای بانکی و تجارت است.
نورا بر برگزاری نمایشگاههای تخصصی متقابل بین 2 کشور تاکید کرد و گفت: با توجه به قابلیت های پاکستان در زمینه چرم، بسته بندی و تولیدات دامی و غیره سرمایه گذاران ایرانی می توانند در این زمینه اقدام کنند.
وی راه اندازی اتاق بازرگانی مشترک بین ایران و پاکستان را گامی موثر در افزایش ارتباطات 2 کشور دانست.
مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان نیزدر این نشست گفت: با توجه به مشترکات فراوان فرهنگی، اجتماعی و غیره میان ایران و پاکستان فرصت های فراوان سرمایه گذاری بین 2 کشور وجود دارد که زمینه ساز حضور پر رنگ و قوی ایران و پاکستان در بازار های جهانی است.
ماندانا زنگنه بر ایجاد دبیر خانه مشترک برای بررسی و پیگیری تفاهمنامه های امضا شده و راه اندازی اتاق مشترک سرمایه گذاری در راستای تسهیل سرمایه گذاری های 2 کشور تاکید کرد و افزود: هم اینک دفتر جذب سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان در حال تهیه بسته برای معرفی قابلیت ها و ظرفیت های استان به سرمایه گذاران پاکستان، افغانستان و عمان است که این بسته نیز می تواند از سوی مسئولان پاکستان تهیه و در اختیار سرمایه گذاران ایرانی قرار گیرد.
وی بر افزایش بهره مندی از ظرفیت های مرز ریمدان و پیشین در جنوب سیستان و بلوچستان تاکید کرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زاهدان نیز در این نشست بر کاهش تعرفه ها تاکید کرد و گفت: اگر تعرفه ها کاهش یابد بازار قاچاق بسته خواهد شد.
عبدالحکیم ریگی میرجاوه بر خرید فرآورده های نفتی و پتروشیمی ایران از سوی پاکستان تاکید کرد و گفت: با توجه به نزدیکی 2 کشور ایران و پاکستان و وجود امنیت، امکانات، زیربناها و سهولت در انتقال کالا و مبادلات طرفین، خرید این اقلام از ایران برای تجار و بازرگانان پاکستان مقرون به صرفه تر و راحتتر است.
وی تاکید کرد: اگر بخواهیم به منویات دولتمردان 2 کشور در رسیدن به تجارت پنج میلیارد دلاری برسیم باید از ظرفیت ها بهترین بهره را ببریم.
وی بر صادرات برق به پاکستان تاکید کرد و گفت: راه اندازی نمایشگاه های مختلف در 2 کشور پاکستان و ایران به ویژه در سیستان و بلوچستان می تواند سبب افزایش مبادلات اقتصادی شود.
وی با اشاره به قابلیت و ظرفیت های فراوان چابهار گفت: تاکنون سرمایه گذاران پاکستانی در این بندر مهم و استراتژیک هیچ گونه سرمایه گذاری نکردند که ضروری است در این زمینه اقداماتی صورت گیرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زاهدان از راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی در یک ماه آینده در میرجاوه خبر داد و افزود: راه اندازی این منطقه ویژه اقتصادی ظرفیت خوبی برای افزایش مبادلات میان 2 کشور دوست و همسایه است.
به گزارش ایرنا، آصف علیخان درانی سفیر جمهوری اسلامی پاکستان در ایران سفر یک هفته ای خود به سیستان و بلوچستان را از عصر جمعه با ورود به فرودگاه بین المللی زاهدان آغاز کرد.
وی به اتفاق هیات همراه قرار است از بازارچه های مرزی 2 کشور ایران و پاکستان و منطقه آزاد چابهار دیدن کند.
7316**6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
کد N1548459

وبگردی