آفتاب

سازگاری بیشتر مفصل مصنوعی با فریب استخوان های زنده

سازگاری بیشتر مفصل مصنوعی با فریب استخوان های زنده

محققان کانادایی موفق به طراحی مفصل ران مصنوعی شده اند که نه تنها با مدل های گذشته تفاوت دارد بلکه استخوان های زنده را به سازگاری بیشتر و همینطور فعال بودن طولانی مدت وادار می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهندسان مکانیک دانشگاه مک گیل کانادا موفق به طراحی مفصل ران مصنوعی شده اند که به خوبی می تواند جایگزین مفصل آسیب دیده شود. بنا به گزارشات منتشر شده، دامیانو پاسینی Damiano Pasini موفق به طراحی استخوان بنیادی شده که بسیار شبیه به ساختار استخوان های بدنی انسان است. این پیشرفت پزشکی در حالی است که مفصل هایی که در گذشته ساخته شده بودند، هیچ شباهتی به ساختار متخلخلی استخوان های انسانی نداشتند.

بزرگترین موفقیت این پروژه را باید در جایگزینی مناسب مفصل مصنوعی با مفصل اصلی شخص دانست زیرا مفصل های گذشته تا حدی سخت و انعطاف ناپذیر بودند که فرد با دریافت مفصل های مصنوعی فشاری را نیز بر استخوان های خود وارد می کرد که مفصل مصنوعی به سرعت ضعیف و ناتوان شده و از بین می رفت. در نتیجه، شخص دوباره به جراحی مفصل نیاز پیدا می کرد. اما در روش جدید و با استفاده از چاپ سه بعدی برای استخوان می توان امیدوار بود که نه تنها فشاری به استخوان ها وارد نمی شود بلکه مفصل مصنوعی استخوان ها را به فعالیت طولانی تری وادار می کند.

سرپرست این پروژه می گوید : « این ایمپلنت به دلیل شباهت هایی که به ساختار سلولی متخلخل دارد، استخوان های زنده را فریب می دهد تا شخص با تضعیف یا از بین رفتن مفصل مصنوعی در مرور زمان مواجه نشود.»

ساخت این مفصل مصنوعی در مدت ۳ تا ۵ سال آینده وارد دنیای جراحی های پزشکی خواهد شد تا بتواند جایگزین مناسبی برای جراحی های مفصل امروزی باشد.

کد N1548441

وبگردی