آفتاب
معاون آموزش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی مساجد کشور مطرح کرد؛

الگو گیری کشورهای اسلامی از طرح «تلاوت نور»/معنویت مسجد احیا شود

الگو گیری کشورهای اسلامی از طرح «تلاوت نور»/معنویت مسجد احیا شود

اردبیل – معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اجرای فراگیرترین طرح قرآنی در کانون‌های مساجد به الگو گیری کشورهای اسلامی از این طرح اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا جعفری بعدازظهر شنبه در نشست مشترک با اصحاب رسانه  فعالیت کانون‌های مساجد را با هدف احیای کارکرد تعلیمی و عمران و آبادانی معنوی مساجد عنوان کرد.

وی با اشاره به فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری در ۲۲ هزار مورد از مساجد کشور گفت: فعالیت کانون‌ها بر محور تبیین و ترویج معارف دینی است و برنامه‌های متعدد فرهنگی و هنری برای جذب و نگه داشت جوانان تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به خروجی محسوس برنامه‌های کانون‌های فرهنگی مساجد متذکر شد: هم اکنون فراگیرترین طرح قرآنی کشور در ۳۰ هزار مسجد تحت عنوان «تلاوت» نور اجرا می‌شود.

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اذعان به اینکه این طرح در واقع قرائت یک صفحه قرآن کریم بعد از نماز است، ادامه داد: در هفت هزار مسجد ائمه جماعات بعد از قرائت به تفسیر آیات نیز می‌پردازند.

جعفری به احیای ۳۰۰ جلسه سنتی قرآن در کشور اشاره کرد و گفت: طرح تلاوت نور از سوی کشورهای اسلامی مورد استقبال قرار گرفته و برای اجرا در عراق و لبنان مذاکراتی صورت می‌گیرد.

فعالیت ۷۰۰ کانون تخصصی در مساجد

وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های قرآنی و هنری متعدد توسط کانون‌های مساجد متذکر شد:  در حال حاضر ۷۰۰ کانون تخصصی در مساجد کشور دایر است.

به گفته معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در کانون‌های تخصصی نسبت به آموزش و پژوهش در موضوعات روز جامعه اقدام می‌شود.

وی به دایر بودن ۱۰ هزار باب کتابخانه در سطح مساجد اشاره کرد و افزود: تمامی آثاری که مرتبط با فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی مساجد است در چاپ و نشر موردحمایت قرار می‌گیرد.

جعفری تأکید کرد: طی سال‌های اخیر به دلیل مشکلات مالی ارسال کتاب به مساجد کاهش یافته و این در حالی است که سالانه نزدیک به ۵۰ میلیارد ریال برای تهیه کتب مساجد هزینه می‌شود.

وی برنامه توسعه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را راه‌اندازی هزار و ۵۰۰ کانون تا پایان سال عنوان و اضافه کرد: تاکنون ۷۰۰ کانون دایر شده است.

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور احیای کارکرد فرهنگی و تبلیغی مساجد را وظیفه کانون‌ها دانست و گفت: در واقع انتظار می‌رود به واسطه کانون‌ها کارکرد معنویت، علم‌آموزی و فرهنگی مساجد احیا شود.

وی تأکید کرد: کانون‌های فرهنگی برنامه‌های متعددی برای رساندن مساجد به تراز مسجد اسلامی به اجرا درمی‌آورند.

مسجد تراز اسلامی مرجع، مآمن و مجمع است

به گفته جعفری برای مسجد تراز اسلامی ویژگی‌های سه‌گانه مجمع، مآمن و مرجع تعریف شده است و کانون‌ها به دنبال تحقق این سه ویژگی هستند.

وی با تأکید به اینکه غفلت در جامعه زمانی آغاز می‌شود که انسان از مسجد فاصله بگیرد، ادامه داد: باید زمینه حضور مردم در مساجد به واسطه کانون‌های فرهنگی فراهم شود.

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با تأکید به اینکه دایر کردن کانون‌های مساجد در کشور به ضرورت تبدیل شده است، افزود: در واقع انتظار می‌رود دستگاه‌های فرادستی کانون‌ها حمایت‌های لازم را دریغ نکنند.

وی هزینه کرد برای فعالیت کانون‌های فرهنگی را شکلی از سرمایه‌گذاری در فرهنگ جامعه دانست و متذکر شد: بخش مهمی از مشکلات امروز جامعه به مسائل فرهنگی برمی‌گردد و مسجد است که می‌تواند موانع ارتباط مردم با دستگاه‌ها را رفع کند.

به گفته جعفری لازم است مسئولان در مساجد به نیاز مردم پاسخ گویند و لازم است در مساجد نیاز مردم مطالبه شود.

تدوین ۳۰۰ اثر پژوهشی در کانون‌های فرهنگی مساجد

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور بخشی از فعالیت کانون‌ها را فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی دانست و تأکید کرد: در حوزه پژوهش ۱۳۰ اثر در خصوص گفتمان سازی نیاز جوانان برای حضور در مساجد به ثبت رسیده است.

وی افزود: ۱۶۲ اثر نیز در خصوص نقش زنان در احیای مسجد تراز اسلامی و حجاب و عفاف به ثبت رسیده که برای چاپ و نشر موردحمایت قرار خواهند گرفت.

جعفری به آموزش ۲۰ هزار نفر از متولیان مساجد در خصوص مدیریت فرهنگی اشاره و تصریح کرد: علاوه بر این آموزش ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر از ائمه جماعات در قم نیز بخشی از برنامه‌ها بوده است.

وی همچنین به آموزش سه هزار نفر از فعالان کانون‌ها در مسجد اشاره کرد و افزود: در استان‌ها نیز آموزش‌های پراکنده اجرا شده است.

جعفری همچنین متذکر شد: در آستانه اربعین حسینی در سه خروجی کشور به عراق کانون‌های فرهنگی هنری مساجد افتخار پرچم‌داری نماز جماعت را بر عهده دارند و موکب‌هایی برای نماز دایر کرده‌اند.

کد N1548356

وبگردی