آفتاب

مشکلات مالی و بحران بی مخاطبی تهدیدکنندگان حیات مطبوعات محلی کرمانشاه

مشکلات مالی و بحران بی مخاطبی تهدیدکنندگان حیات مطبوعات محلی کرمانشاه

کرمانشاه- ایرنا- مشکلات مالی، کمبود نیروی متخصص و بحران بی مخاطبی، ادامه حیات مطبوعات محلی استان کرمانشاه را با چالش جدی مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ سایت های اینترنتی و شبکه های اجتماعی امروز به منبع اصلی کسب خبر مخاطبان تبدیل شده و کمتر کسی سراغ مطبوعات و آن هم از نوع محلی می رود که این موضوع حیات آنها را به شدت تهدید می کند.
جان گرفتن دوباره مطبوعات محلی حمایت های دولتی و مردمی را می طلبد و اهالی مطبوعات نیز باید کار آسیب شناسی انجام دهند و براساس ذائقه و سلیقه مخاطب تولید محتوا کنند تا مطبوعات به جایگاه واقعی خود برسند.
سابقه مطبوعات در استان کرمانشاه به یک قرن پیش بر می گردد، براساس اطلاعات موجود، 'کرمانشاه' نام روزنامه‌ای بود که از تاریخ سوم ذیقعدهٔ ۱۳۲۷ هجری قمری (۱۲۸۸ خورشیدی و ۱۹۰۹ میلادی) به مدیریت فصیح المتکلمین و صاحب امتیازی میرزا احمدخان وزیری (معتضدالدوله) در کرمانشاه آغاز به انتشار کرد.
با وجود سابقه طولانی استان در حوزه مطبوعات اما مشکلات این حوزه همچنان رو به افزایش است و شاید گفت لاینحل، اما فعالان این عرصه معتقدند با حمایت دولت و مردم و بازنگری در شیوه های کاری اصحاب رسانه شاید بتوان بخش زیادی از این مشکلات را برطرف کرد.
صنعتی نبودن استان کرمانشاه و وجود مشکلات اقتصادی فراوان، شانس حمایت های بخش های دولتی و خصوصی از مطبوعات محلی را گرفته و مطبوعات این استان از امتیاز حمایت های این دو بخش تا حد زیادی بی بهره هستند.
براساس اعلام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان کرمانشاه 19 خبرگزاری و پایگاه اطلاع رسانی فعال، 43 نشریه محلی و 88 نمایندگی رسانه های سراسری در استان فعالیت می کنند.

** کار را باید به کاردان سپرد!
صاحب امتیاز و مدیرمسوول روزنامه باسابقه باختر، ورود افراد غیرمتخصص و بیگانه به عرصه مطبوعات را چالشی می داند که نشریات محلی را دچار بی مخاطبی و مشکلات مالی کرده است.
کامران سعادت، بازنگری در صدور مجوزها را در رونق گرفتن مطبوعات محلی بسیار موثر دانست و افزود: در روند فعلی هر کسی بدون توجه به تحصیلات مرتبط و سوابق کاری می تواند مجوز نشریه بگیرد که این روال نادرست است و نشریه باید به افرادی که تحصیلات و سابقه کاری مرتبط دارند اعطا شود تا بتوانند نشریه را اداره کنند.
او معتقد است افرادی غیرحرفه ای وارد حوزه مطبوعات شده اند که به دلیل نداشتن تخصص، توان جذب مخاطب را ندارند و این موضوع ارزش و جایگاه مطبوعات را تنزل داده و مردم را مطبوعات گریز کرده است.
این پیشکسوت عرصه مطبوعات کرمانشاه در ادامه سخنانش چاپ یک نشریه را مستلزم فراهم بودن دیگر بسترهای لازم از جمله چاپخانه دانست و گفت: کرمانشاه فاقد یک چاپخانه مدرن است و این به کیفیت و کمیت کار مطبوعات در استان لطمه می زند.
سعادت، حمایت های مادی و معنوی مسوولان را نیز در تقویت مطبوعات محلی موثر دانست و افزود: انتظار می رود از مطبوعاتی که به صورت مستمر و حرفه ای چاپ می شوند حمایت جدی شود تا انگیزه ای برای ادامه کار داشته باشند.
روزنامه نگار پیشکسوت کرمانشاه، همچنین به تاثیر سایت ها و شبکه های اجتماعی بر فعالیت مطبوعات نیز اشاره کرد و گفت: سرعت انتقال پیام در بستر اینترنت جذابیت خاصی به سایت ها و شبکه های اجتماعی داده و این سبب کمرنگ شدن نقش مطبوعات محلی شده است.
او یادآور شد اگر رسانه در اختیار اهل فن باشد رقابت ایجاد می شود و خود رقابت به جذابیت رسانه ها و جذب مخاطب نیز کمک شایانی می کند.

** تنها منبع درآمد مطبوعات محلی در حال تعطیلی
صاحب امتیاز و مدیرمسوول هفته نامه محلی 'میلکان' هم رویکرد مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تضعیف مطبوعات محلی دانست و گفت: بخشنامه ها و دستورالعمل هایی که توسط معاونت مطبوعاتی این وزارتخانه صادر می شود در راستای تقویت نشریات سراسری و تضعیف مطبوعات محلی است که ادامه این روند به مرگ مطبوعات محلی منجر می شود.
عبدالله مرادی، بر نظارت بیشتر بر فعالیت سرپرستی روزنامه های سراسری در استان شد و افزود: نبود ابزار قانونی برای نظارت بر این دفترهای سرپرستی موجب شده بیشتر آگهی ها به سمت آنها سوق داده شود و آیین نامه ای هم وضع شده که آگهی های مناقصه و مزایده باید به روزنامه های کثیرالانتشار داده شود که این اقدام منجر به قطع شدن تنها منبع درآمدی نشریات محلی می شود.
او کمک به مطبوعات محلی در قالب آگهی های دولتی را یکی از راهکارهای تقویت مطبوعات محلی دانست و افزود: مشکلات اقتصادی منجر به چاپ نامنظم و تبدیل شدن تعداد زیادی از نشریات استان به گاه نامه شده است.
این خبرنگار باسابقه مطبوعات کرمانشاه معتقد است: مطبوعات محلی کرمانشاه هم تابعی از جامعه استان است، ضعف اقتصادی و نبود بنگاه های اقتصادی قدرتمند برای حمایت موجب شده تا نشریات محلی در بحث تحریریه و پرداخت حقوق خبرنگار نیز مشکل داشته باشند و بخش زیادی از نیروهای مطبوعات استان تمایل دارند بیشتر در بخش آگهی فعالیت کنند.
مرادی افزود: باوجود برگزاری دوره های خانه مطبوعات و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حتی فعالیت افراد تحصیل کرده روزنامه نگاری بازهم می بینیم که به اندازه کافی خبرنگار حرفه ای در استان نداریم و بخش زیادی از محتوای نشریات از خبرگزاری های استان است.

** مشکلات مالی رمق مطبوعات محلی را گرفته است
رییس خانه مطبوعات استان کرمانشاه نیز درد مطبوعات در کل کشور را مشترک دانست و گفت: غیر از چند استان برخوردار، مطبوعات محلی بیشتر استان های کشور با مشکلات جدی مالی روبرو هستند و این مشکلات بر تعطیلی و کاهش تعداد این نشریات تاثیر مستقیم داشته است.
فریدون معتمدیان، با بیان اینکه مشکلات مطبوعات محلی با مقداری حمایت و توجه از سوی مسوولان قابل رفع است، افزود: متاسفانه نگاه مسوولان بیشتر به نشریات سراسری است و آگهی ها نیز به آنها اختصاص می یابد و این موضوع منجر به ضعف جایگاه مطبوعات محلی شده است.
او یادآور شد که مطبوعات محلی باید در اولویت حمایت های مسوولان قرار گیرند تا بتوانند بر جوامع محلی تاثیر بگذارند.
صاحب امتیار و مدیرمسوول هفته نامه بیستون، حمایت نکردن از مطبوعات محلی را منجر به پایین آمدن تیراژ و استقبال نکردن مردم از آنها دانست و گفت: مطبوعات محلی به خوبی می توانند بر جامعه خود تاثیر مثبت بگذارند و با تقویت آنها می توان بخشی از مشکلات جامعه را مرتفع کرد.
مدیرعامل خانه مطبوعات کشور، در ادامه سخنانش از افزایش بی رویه صدور مجوز نشریات در کشور انتقاد کرد و افزود: روند صدور مجوزها باید مورد بازنگری قرار گیرد و به اهل فن مجوز بدهند.
معتمدیان با بیان اینکه تعداد انگشت شماری از مطبوعات محلی استان کرمانشاه در هر شرایطی به صورت منظم و مستمر چاپ می شوند، گفت: تعداد زیادی هم در مناسبت های مختلف اقدام به چاپ می کنند و متاسفانه میزان حمایت ها از این دو هم مانند یکی است که این موضوع انگیزه را از فعالان مطبوعاتی گرفته است.
او خواستار اعمال ماده 16 آیین نامه مطبوعات مبنی بر تعطیلی نشریاتی که به صورت گاه نامه منتشر می شوند، شد و گفت: تمام تلاش و توجه دولت باید معطوف به نشریاتی شود که علاقه مند به فعالیت هستند.
وی نبود نیروی متخصص قوی در نشریات محلی را از دیگر مشکلات آنها در استان دانست و اظهار کرد: نشریات محلی فاقد محتوای تولیدی قوی هستند و این موضوع سبب شده مخاطب نداشته باشند.
رییس خانه مطبوعات استان کرمانشاه در ادامه سخنانش با بیان اینکه خانه مطبوعات فاقد بودجه و اعتبار برای حمایت از مطبوعات است و امسال و سال گذشته کمترین اعتبار را داشته است گفت: با این اعتبار اندک تمام تلاش خود را صرف آموزش اعضا کرده ایم و چندین دوره آموزشی در استان و شهرستان ها برگزار کردیم.
معتمدیان، تعداد نیروی انسانی متخصص در حوزه مطبوعات در استان را کم دانست و افزود: رویکرد خانه مطبوعات آموزش و تربیت نیروی متخصص برای رسانه های استان است.
هم اکنون 110 نفر در خانه مطبوعات استان کرمانشاه عضو هستند.

** مدیران از نشریات محلی حمایت کنند
کارشناس مسوول مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نیز در حمایت نکردن دستگاه های دولتی از نشریات محلی را موجب بروز مشکلات مالی برای آنها دانست و گفت: اگر نشریات محلی از سوی دستگاه های دولتی حمایت شوند بخش زیادی از مشکلات آنها برطرف می شود.
پریسا محمدی، توزیع عادلانه آگهی ها بین نشریات محلی را موجب تقویت جایگاه آنها دانست و افزود: بنیه مالی نشریات محلی استان ضعیف است که از طریق توزیع عادلانه آگهی ها می توان بخشی از این ضعف را جبران کرد و به آنها کمک کرد تا هم منظم و مستمر چاپ شوند و هم کیفیت محتوای خود را ارتقا دهند.
او به بحران نبود مخاطب در نشریات محلی اشاره کرد و گفت: نبود محتوای قوی از مهمترین دلایل مخاطب گریزی در مطبوعات محلی است که اصحاب رسانه و مطبوعات باید آن را آسیب شناسی کنند.
او بر تلاش همگانی رسانه ها برای ترویج و تقویت فرهنگ مطالعه و روزنامه خوانی در جامعه تاکید کرد و گفت: طرح اشتراک نیم بهای نشریات طرح بسیار خوبی برای روزنامه خوان کردن مردم است که اصحاب رسانه با اجرای این طرح می توانند در جذب مخاطب تلاش کنند.
این کارشناس مطبوعات، با یادآوری اینکه رقابت در عرصه رسانه امروز جدی است، گفت: با ورود سایت های خبری و شبکه های اجتماعی، مخاطبان قدرت انتخاب بالایی برای انتخاب رسانه دارند که مطبوعات محلی باید با تولید محتوای مورد پسند مخاطبان در جذب آنها اقدام کنند.
محمدی، جای گزارش نویسی در مطبوعات محلی کرمانشاه را خالی دانست و افزود: بیشتر مطالبات مطبوعات محلی استان تکراری و یا برگرفته از تولیدات خبرگزاری ها است که این موضوع مخاطب را فراری می دهد.
3033/8066. خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
کد N1548131

وبگردی