آفتاب

آغاز به‌روزرسانی و بازتوانی 13 نیروگاه بخار/ افزایش راندمان نیروگاهی تا 51 درصد

آغاز به‌روزرسانی و بازتوانی 13 نیروگاه بخار/ افزایش راندمان نیروگاهی تا 51 درصد

مجری طرح‌های بازتوانی نیروگاه‌های حرارتی در شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی از شروع پروژه به‌روزرسانی 13 نیروگاه بخار قدیمی در کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا،"علیرضا نصرالهی" با بیان این مطلب که با توجه به سیاست‌های کلی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، یکی از طرح‌هایی که دستور اجرایی آن ابلاغ شده پروژه‌های مدرنیزه کردن و بازتوانی کامل نیروگاه‌های بخاری قدیمی است، گفت: در این خصوص مذاکرات مفصلی با شرکت‌های سازنده خارجی و صاحب تکنولوژی به اتفاق شرکت‌های ایرانی برای 13 نیروگاه بخاری قدیمی کشور آغاز شده که شرکت "میتسوبیشی" به عنوان سازنده تجهیزات اصلی نیروگاه شهید رجایی و شهید مفتح قرار است این نیروگاه‌ها را به‌روزرسانی کند تا ضمن کاهش آلایندگی افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت را به همراه داشته باشند.

وی ادامه داد: نیروگاه رامین اهواز نیز که بزرگ‌ترین نیروگاه بخار کشور و دارای 6 واحد 305 و 315 مگاواتی است، با شرکت روسی "اینتر رائو اکسپورت" تفاهم‌نامه‌ای امضا شده تا در فاز اول نسبت به مدرنیزه شدن و در فاز دوم برای فول بازتوانی نیروگاه اقدام لازم انجام شود.

نصرالهی با اشاره به اینکه پروژه نیروگاه بندرعباس نیز با گروهی از متخصصان "سروستانی" به اتفاق متخصصان و شرکت‌های توانمند داخلی به منظور مدرنیزه کردن و بازتوانی کامل این نیروگاه در حال انجام است، گفت: در این خصوص تفاهم نامه ای نیز منعقد شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مذاکراتی با شرکت کره‌ای "کپکو" که از شرکت‌های صاحب نام در بحث تکنولوژی نیروگاهی است انجام داده‌ایم تا اجرای فاز دوم نیروگاه بندرعباس و یا نیروگاه بیستون در دستور کار خود داشته باشد.

مجری طرح‌های بازتوانی نیروگاه‌های حرارتی همچنین گفت: از مابقی 13 نیروگاه مد نظر، 4 نیروگاه تبریز، طوس، شهید محمد منتظری و منتظر قائم در سال‌های گذشته به بخش خصوصی واگذار شده‌اند.

وی ادامه داد: مدیریت این نیروگاه‌ها و مباحث مالی آن‌ها توسط بخش خصوصی یا شرکت‌های سرمایه‌گذار تأمین خواهد شد؛ ولی تسهیل شرایط قرارداد و اخذ مجوزها و انعقاد قراردادها توسط شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی انجام می‌گیرد.

نصرالهی تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که در تمام مذاکرات انجام شده، شرط تأمین مالی به‌صورت فاینانس توسط شرکت مذاکره کننده بوده و هیچ گونه هزینه ای به عهده شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی نخواهد بود.

او با اشاره به اینکه مابقی نیروگاه‌ها که از اولویت کمتری برخوردار بوده‌اند در فاز بعدی قرار دارند، گفت: این نیروگاه‌ها شامل نیروگاه‌های بعثت، طرشت، اسلام آباد اصفهان هستند که در دور بعدی برای آن‌ها تصمیمات اجرایی اتخاذ خواهد شد.

وی راندمان متوسط سالانه این 13 نیروگاه را در شرایط موجود 34 درصد ذکر کرد و افزود: پائین‌ترین راندمان مربوط به نیروگاه طرشت با 20 درصد و بالاترین راندمان مربوط به نیروگاه‌های شهید رجایی و شهید مفتح با 36.5 درصد بوده است.

مجری طرح‌های بازتوانی نیروگاه‌های حرارتی ادامه داد: در پروژه بازتوانی کامل، متوسط راندمان این نیروگاه‌ها به 51 درصد خواهد رسید و در بخش مدرنیزه کردن که فاز اول همه این نیروگاه‌ها است، به شرایط نامی خود باز خواهند گشت.

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه، راندمان نیروگاه رامین اهواز در زمان احداث 42 و نیروگاه شهید رجایی 41.5 درصد بوده که تمامی نیروگاه‌ها در شرایط مدرنیزاسیون به راندمان شرایط نامی خود بازمی گردند و عمر نیروگاه تا 30 سال برای ادامه کار تمدید خواهد شد.

نصرالهی با اشاره به اینکه این پروژه زمان‌بر خواهد بود، اظهار داشت: متوسط برنامه‌ریزی ما بین 5 تا 6 سال است که این پروژه برای نیروگاه شهید رجایی 4 سال، برای نیروگاه رامین اهواز 4 الی 5 سال برای نیروگاه طرشت بین 2 تا 3 سال و برای نیروگاه بندرعباس بین 3 تا 4 سال زمان در نظر گرفته شده است.

 

کد N1548102

وبگردی