آفتاب
مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول تاریخی در گفت‌وگو با ایلنا:

ویترین‌های موزه دوران اسلامی غیراستاندارد است

ویترین‌های موزه دوران اسلامی غیراستاندارد است

مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول سازمان میراث فرهنگی نسبت به غیراستاندارد بودن ویترین‌های موزه دوران اسلامی هشدار داد.

محمدرضا کارگر در گفت‌گو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با افتتاح موزه بزرگ خراسان که بخش‌های زیادی از آن بدون اثر و خالی بود، اظهار کرد: به مناسبت اینکه مشهد در سال 2017 پایتخت معنوی جهان اسلام است؛ یک نمایشگاه بزرگ اسلامی از آثار تمامی موزه‌ها به ویژه از آثار موزه ملی در این شهر برپا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آثار این نمایشگاه متعلق به 14 قرن تمدن اسلامی ایران است، افزود: این نمایشگاه در سال جاری میلادی افتتاح می‌شود و از آنجا که نمایشگاه حجیمی است به همه طبقات موزه بزرگ خراسان نیاز دارد، این نمایشگاه به مدت یکسال برپاست و پس از آن چیدمان اصلی موزه انجام می‌شود.

کارگر در مورد اینکه آثار چیدمان اصلی متعلق به چه دوره‌ای است؟ پاسخ داد: چیدمان اصلی از آثار پیش از تاریخ تا پایان دوران اسلامی با مرکزیت تمدن خراسان خواهد بود.

مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول سازمان میراث فرهنگی همچنین در ارتباط با ویترین‌های موزه اسلامی و این مساله که چرا با وجود غیراستاندارد بودن این ویترین‌ها، دولت کنونی این موزه را افتتاح کرد، گفت: این ویترین‌ها که در دولت قبل تهیه شده، استاندارد نیست و وزن زیادی دارد، دسترسی داخل ویترین، اندازه، ارتفاعات و همه چیز آن غیرعادی است، اما ما پیش از افتتاح تاحدی این ویترین‌ها را اصلاح کردیم، ارتفاعات آن را پایین آوردیم و ایرادات را اصلاح کردیم، اما در نهایت برخی مسائل وقتی به مرحله اجرا و عملی شدن کار می‌رسیم، مشخص می‌شود.

وی با اشاره به حادثه افتادن یکی از شیشه‌های ویترین بر روی دو شیء متعلق به دوران سلجوقی، توضیح داد: تاجایی که می‌شد، اصلاحات در ویترین‌ها صورت گرفت، اما در حین کار با اشکالاتی مواجه شدیم و تصمیم گرفتیم؛ یک بازبینی مجدد انجام دهیم.

کد N1548004

وبگردی