آفتاب

مدرسه تعزیه در استان البرز ایجاد می شود

مدرسه تعزیه در استان البرز ایجاد می شود

کرج- ایرنا- رئیس مجمع تعزیه استان البرز گفت که با توجه به ظرفیت های موجود در استان البرز، به زودی مدرسه تعزیه در این استان راه اندازی می شود.

مصطفی کرمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود:استان البرز دارای ظرفیت های بسیار زیادی در عرصه هنر آیینی تعزیه است و از آنجا که البرز یکی از خاستگاه های تعزیه در کشور است، ایجاد این مدرسه برای نخستین بار در کشور ضروری است.
وی با بیان اینکه مجمع تعزیه استان با بیش از 600 عضو تشکیل شده، اظهار داشت: این مجمع پس از اعلام فراخوانی که انجام شد با حضور تعداد زیادی از تعزیه خوانان استان از شهرستان های از طالقان، نظرآباد، هشتگرد، اشتهارد، کلاک، برغان، دوروان و دیگر روستاهای سلسله جبال البرز تشکیل شد.
کرمی با اشاره به اینکه هر ساله میزان زیادی از وجه نقد استان که نذورات مردمی هستند در زمان محرم و صفر به دلیل استفاده از تعزیه خوانان دیگر استان ها از البرز خارج می شود، گفت: به طوریکه فقط در برغان در سال حدود 550 میلیون تومان هزینه می کند برای این تعزیه خوان ها که پول این استان است و پول سرگردانی است که به عنوان نذورات در جیب مردم است و در این دو ماه از جیب مردم خارج و وارد جیب این ها می شود و از استان خارج می شود.
وی با بیان اینکه با این وضعیت تصمیم به ساماندهی این امر کردیم، بیان داشت: با تشکیل مجمع تعزیه مشخص شده که تعزیه خوان های زیادی در نسل گذشته وجود داشته اند.
رئیس مجمع تعزیه استان البرز با اشاره به اینکه این تعزیه خوان ها قرار است تا ساماندهی و سطح بندی شوند، گفت: این تعزیه خوان ها عموما دارای سن های بالا هستند که برای خوانندگی برای سن های نوجوانی مثل حضرت قاسم نیاز است تا از بچه های کوچک استفاده شود.
وی اضافه کرد: به همین منظور درصدد راه اندازی مدرسه تعزیه برآمدیم تا ضمن خوانندگی، اشقیا خوانی و اولیاخوانی نوازندگی ترومپت و طبل هم در این مدرسه آموزش داده شود.
کرمی با اشاره به اینکه هنوز مجوز ایجاد این مدرسه داده نشده و در حال انجام کار زیربنایی هستیم تا پس از صدور مجوز اطلاع رسانی های لازم را داشته باشیم، افزود: اکنون برنامه ریزی ها برای نحوه ی فعالیت این مدرسه انجام شده است.
وی اظهار داشت: هنوز فضای ثابتی برای احداث مدرسه نداریم و نیاز است تا مکانی برای استقرار کودکان مثل مدرسه داشته باشیم زیرا امکان جابجایی کودکان را به صورت مداوم نداریم.
کرمی اضافه کرد: در این مدرسه کودکان و نوجوانان با سنین مختلف آموزش داده می شوند زیرا اجرای نقش های طفلان مسلم یا عبدالله و یا حضرت قاسم هرکدام نیاز به حضور افرادی در همان سنین دارد همچنین برای ایفای نقش دیگر افراد در دو گروه مخالف و موافق نیاز به تربیت افراد است.
وی گفت: در آینده شاید مدرسه تعزیه جواب ندهد زیرا نمی توان زیاد آن را پر و بال داد و اگر دیدیم استقبال خوبی از آن می شود در استان دانشکده علمی کاربردی تعزیه راه اندازی خواهیم کرد.
6156/1535خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشار دهنده:داریوش غفاری
کد N1547893

وبگردی