آفتاب

رئیس مجلس مجارستان: برجام جایگاه ایران در جهان را احیا می کند

رئیس مجلس مجارستان: برجام جایگاه ایران در جهان را احیا می کند

شیراز- ایرنا- رئیس مجلس مجارستان، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را فرصت مناسبی برای بازگشت مجدد ایران به جایگاه اثرگذار خود درمعادلات سیاسی و اقتصادی جهان دانست و گفت: ایران در چارچوب این توافق می تواند جایگاه گذشته خود در منطقه و جهان را احیا کند.

به گزارش ایرنا، 'لازلو کوور' شامگاه پنجشنبه در دیدار با استاندار فارس در شیراز افزود: دولت مجارستان معتقد است که جمهوری اسلامی ایران نقش بارز و با اهمیتی در سیاست این منطقه ایفا می کند.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران یک کشور قدرتمند است و می تواند روابط گذشته خود با اروپا را از سر گیرد و نقش مهمتر و بهتری را داشته باشد.
رئیس مجلس مجارستان، سفر سال گذشته نخست وزیر این کشور به ایران را نقطه عطفی در روابط 2 کشور دانست و گفت: در این سفر تفاهم نامه ها و موافقت نامه های متعددی به امضا رسیده که به عنوان رئیس مجلس مجارستان تمام کوشش خود را خواهم کرد تمامی آنها به اجرا درآید.
کوور، تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و مجارستان را نیز گامی در جهت تحکیم چارچوب روابط دو کشور برشمرد و افزود: معتقدیم در کنار روابط بین 2 دولت، برقراری روابط بین استان های 2 کشور نیز دارای درجه اهمیت بالایی است.
وی، یکی از راههای ایجاد شناخت در بین مردم ایران و مجارستان را ایجاد خواهرخواندگی بین شهرهای 2 کشور دانست و گفت: مایه خورسندی است که شهر پِچ مجارستان با شیراز قرارداد خواهرخواندگی امضا کرده اند و این برای شهر پِچ، یک افتخار است.
رئیس مجلس مجارستان گفت: وظیفه ما در پارلمان این است که زمینه شناخت هرچه بهتر و بیشتر 2 ملت ایران و مجارستان را هرچه سریعتر فراهم کنیم.
لازلو کوور افزود: اتاق های بازرگانی و مراکز علمی 2 کشور نیز باید در جهت نزدیک تر کردن 2 کشور ملت تلاش کنند که تبادل دانشجو و توریست نیز می تواند به تحقق این مهم کمک کند.
وی، در بخش دیگری از سخنان خود، به دیدار آتی خود با دکتر روحانی رئیس جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر امور خارجه و وزیر اقتصاد و دارایی ایران نیز اشاره کرد و افزود: در این دیدارها اتفاقات و تحولات ایجاد شده پس از برجام را بررسی خواهیم کرد و فکر می کنیم هیچ حوزه ای نباشد که نتوانیم در آن با یکدیگر توافق داشته باشیم و حداقل خواهیم توانست مکمل یکدیگر باشیم یا از تجربیات هم استفاده کنیم.
مجارستان کشوری در اروپای مرکزی و پایتخت آن بوداپست است.
این کشور دارای حکومت پارلمانی است که رئیس دولت از حزب حاکم و پس از پیروز شدن در انتخابات پارلمانی برگزیده می شود.
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
6122 / 2027
کد N1547077

وبگردی