آفتاب
امین آبان در گفتگو با مهر:

خودکشی و فرار دختران در «مرگ زنان زرد»/ ارواح بازگشتند

خودکشی و فرار دختران در «مرگ زنان زرد»/ ارواح بازگشتند

امین آبان کارگردان نمایش «مرگ زنان زرد» با بیان اینکه خودکشی و فرار دختران از خانه محور اصلی نمایش است از علل وقوع این حوادث گفت.

امین آبان کارگردان عرصه تئاتر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نمایش «مرگ زنان زرد» گفت: موضوع این اثر درباره خودکشی و افرادی است که بر اثر درگیری های زندگی مدرن، زمان مرگ خود را تسریع می دهند البته این موضوعات با المان هایی که ما با آنها در طول نمایش سروکار داریم، مطرح می شود.

وی با اشاره به اجرای این نمایش با چنین موضوعی بیان کرد: به نظر من تئاتر باید هم پای سینمای ما پیش برود و حرف روز بزند، اما در حال حاضر می بینیم که تئاتر از سینما بسیار عقب تر است زیرا دغدغه های روز را بیان نمی کند.

آبان درباره داستان این اثر عنوان کرد: مسایل فیزیکی می تواند روی متافیزیک اثر بگذارد به همین دلیل این نمایش روایت کننده داستان زندگی سه خدمتکار است که در یک خانه کشته و بعد ارواح آنها در این خانه سرگردان می شوند و این ارواح، ساکنان بعدی این خانه را اذیت می کنند.

وی بیان کرد: از نظر من تاثیرات یک عمل همواره به همه ما منتقل می شود، اگر مثبت باشد همه ما را دربر می گیرد و اگر منفی هم باشد به همین صورت است. به همین دلیل ما می خواستیم در این نمایش بیان کنیم که تاثیرات کارهایمان به خودمان بر می گردد.

این کارگردان عنوان کرد: این نمایش ساختار اپیزودیک دارد به طوری که در پایان نمایش همه اپیزودها با هم متحد و به این صورت گره ها باز می شوند، البته باید بگویم که ما تجهیزات آن چنانی در این اثر نداریم و در واقع سعی می کنیم در طول داستان به گونه ای عمل کنیم که مفاهیم را به ذهن مخاطبان منتقل و در ذهن آنها تصویرسازی کنیم.

آبان با اشاره به پرداختن مساله خودکشی در نمایش «مرگ زنان زرد» گفت: پرداختن به مساله خودکشی همیشه دغدغه من بود و به همین دلیل به سراغ اجرای «مرگ زنان زرد» رفتم. من هر وقتی می بینم جوان ها اقدام به خودکشی کرده اند در فکر فرو می روم و با توجه به اینکه این روزها آمار خودکشی بسیار بالا رفته است باید علل وقوع این حادثه را ریشه یابی کنیم.

این کارگردان در پایان خاطرنشان کرد: البته تمام موضوع نمایش خودکشی نیست بلکه گریز دختران از منزل و نگاه بدی که جامعه به این افراد دارد نیز از مسایل دیگر «مرگ زنان زرد» است اما باید بدانیم که چرا این اتفاق می افتد و این ناهنجاری های به وجود می آید بنابراین باید کاری کنیم که این معضل حل شود.

این اثر از ۸  آبان ماه تا ۶ آذر در تماشاخانه «ارغنون» واقع در خیابان حافظ، نوفل لوشاتو، بعد از چهار راه رازی، نرسیده به خیابان ولیعصر، بن‌بست زیبا، شماره یک روی صحنه می رود.

کد N1547072

وبگردی