آفتاب

پروبیوتیک ها به تفکر و حافظه بیماران آلزایمری کمک می کنند

پروبیوتیک ها به تفکر و حافظه بیماران آلزایمری کمک می کنند

تهران-ایرنا- محققان ایرانی در مطالعه ای متوجه شدند که پروبیوتیک ها که در ماست و مکمل ها یافت می شوند به تقویت تفکر و حافظه بیماران آلزایمری کمک می کنند.

به گزارش روز جمعه گروه علمی ایرنا از روزنامه تلگراف، محققان دانشکده علوم پزشکی دانشگاه کاشان و دانشگاه آزاد اسلامی در تهران در یک مطالعه بالینی بر روی 52 نفر که به مدت 12 هفته روزانه یک دوز 'لاکتوباسیلوس' و 'بیفیدوباکتریوم باکتری' می نوشیدند، بهبودهایی را در نتیجه آزمایش های اندازه گیری اختلالات شناختی آنها مشاهده کردند.
اما در عوض عملکرد شناختی افرادی که این مکمل های پروبیوتیک را مصرف نمی کردند در طول این مدت کاهش یافت.
محققان می گویند، این مطالعه نشان می دهد که تغییر باکتری های روده می تواند به افراد مبتلا به وضعیت های انحطاط عصبی کمک کند.
'محمود سالمی' استاد دانشگاه کاشان و نویسنده ارشد این پژوهش تاکید کرده است: در مطالعات قبلی نشان دادیم که درمان با پروبیوتیک باعث تقویت فراگیری فضایی و حافظه در موش های مبتلا به دیابت می شود اما در این مطالعه برای اولین بار مشخص شد که مکمل های پروبیوتیک برای عملکرد شناختی افراد مبتلا به اختلال شناختی نیز مفید است.
وی افزود: یافته های این مطالعه نشان می دهند که تغییر در تنظیمات سوخت و سازی می تواند مکانیزمی باشد که از طریق آن پروبیوتیک ها بر آلزایمر و احتمالا سایر اختلالات عصبی تاثثر می گذارند.
این محقق خاطر نشان کرد که در مطالعات بعدی قصد دارند این مکانیزم ها را در جزئیات بیشتری بررسی کنند.
این مطالعه در مجله Frontiers in Aging Neuroscience منتشر شده است.
علمی**2038** 1336 مترجم: درنا محمدیان** انتشاردهنده: مهرنوش خانزائی
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
کد N1547043

وبگردی