آفتاب

بیگدلی: ترامپ برای پیروزی از کسی کمک نگرفت

بیگدلی: ترامپ برای پیروزی از کسی کمک نگرفت

یک تحلیلگر مسائل بین المللی می‌گوید: ترامپ به تنهایی وارد میدان شده بود و مانند کلینتون از لابی های یهودی و عربستان استفاده نکرده بود. ترامپ به کسی متکی نبود و مثل کلینتون از ورزشکارها، بازیگران و خواننده‌ها یاری نگرفت.

علی بیگدلی مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به اینکه جامعه آمریکا جزو جوامع سیال است، گفت: در برابر جوامع غیردموکراتیک که جوامع ساکنی هستند جامعه امریکا جامعه پر فراز و نشیبی است. یعنی سخت است که دقیقا پیش بینی شود که چه کسی رئیس جمهور می شود و به قدرت می رسد. کما اینکه علیرغم پیش بینی ها ترامپ پیروز شد.

وی ادامه داد: در حالی که در کشورهای غیر سیال می توان به راحتی در مورد معادلات سخن گفت اما جوامع غیر ساکن افراد را به اشتباه می اندازند و خود امریکایی ها هم شاید نمی توانستند پیش بینی دقیقی داشته باشند.

بیگدلی در پاسخ به سوالی دربارۀ اشتباه از آب در آمدن نظرسنجی ها با اشاره به اینکه جامعه آمریکا جامعه پیچیده ای است و پیش بینی آن سخت است، افزود: در مورد نظر سنجی های انجام شده نیز می توان گفت این نظرسنجی ها هم دارای مشکلاتی بوده اند و اطلاعات اشتباهی به مردم دادند و احتمال اینکه دست کاری شده باشند وجود دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه جمعیت فراوانی در امریکا در سایه قرار داده شده بودند، افزود: همین افراد به میدان آمدند و به نفع ترامپ رأی دادند. به هر حال این افراد در نظرسنجی ها مورد توجه قرار نگرفته بودند. این افراد رقم بالایی در حدود 25 میلیون نفر بودند که در سایه قرار گرفته بودند.

بیگدلی افزود: ترامپ به تنهایی وارد میدان شده بود و مانند کلینتون از لابی های یهودی و عربستان استفاده نکرده بود. ترامپ به کسی متکی نبود و مثل کلینتون از ورزشکارها، بازیگران و خواننده ها استفاده نکرد و گفت که من خودم رأی خودم را بدست می آوردم که به نظر می رسد کار شگفت زده ای را انجام داد.

بیگدلی این را هم خاطر نشان کرد که : به نظر می رسد که ترامپ شاید خود اطلاعاتی از اندازه آرای خود داشت و همسر او هم گفته بود هر رأیی بدست بیاید ما به آن احترام می گذرایم.

این تحلیلگر مسائل بین المللی با اشاره به حواشی پیش آمده در این انتخابات گفت: مجموعه این مسائل را وقتی کنار هم می گذاریم شاید آلودگی های خاصی که در خانواده کلینتون بود مردم را به سمت ترامپ سوق داد. گرچه ترامپ هم آلودگی هایی داشت ولی فساد ترامپ از جنس دیگری بود و آلودگی و فساد کلینتون از جنس فساد دولتی محسوب می شد و موضوع ایمیل ها این موضوع را برای مردم متصور کرد که کلینتون می خواهد از قدرت سوء استفاده کند.

بیگدلی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا ترامپ می تواند جایگاه آمریکا را ارتقا دهد، گفت: یکی از دلایلی که ترامپ برنده شد این بود که نسل قدیم آمریکا معتقد بودند که آمریکا اعتبار و پرستیژ خود را از دست داده است. برای مثال روسیه توانسته است در فضای بین المللی تحرکات بیشتری داشته و در سوریه نقش بیشتری بازی کند و آمریکا نمی تواند واکنشی را از خود نشان دهد.

بیگدلی ادامه داد: به هر حال مردم امریکا مردمی مغرور و خودشیفته هستند و خود را برترین قدرت جهان می دانند و از طرفی ترامپ اعلام می کرد که می خواهد پرستیژ امریکا را احیا کند و آن را به جایگاه اصلی خود برگرداند. به همین خاطر بود که آن نسل جدید هم به دنبال طیف قدیمی آمریکا به ترامپ رای دادند.

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه در مورد معادلات آمریکا و ایران بعد از پیروزی ترامپ نمی توان پیش بینی خاصی کرد، افزود: از جایی که ترامپ تا به حال پیش بینی ناپذیر جلوه کرده است، از این رو باید وارد کاخ سفید شود و رئوس برنامه ها و تیم خودش را تشکیل دهد تا بتوان در مورد جریانات آن صحبت کرد.

52312

کد N1547028

وبگردی