آفتاب
رئیس اداره سلامت وزارت بهداشت:

جمعیت سالمند کشور، نشان از بهبود وضعیت کلی جامعه ایران است

جمعیت سالمند کشور، نشان از بهبود وضعیت کلی جامعه ایران است

رشت - ایرنا - رئیس اداره سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سالمندی جمعیت را یک موفقیت دانست و آن را نشان از بهبود وضعیت کلی جامعه و افزایش امید به زندگی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهین السادات عظیمی روز پنجشنبه در اولین همایش ملی سالمندی در سالن دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در رشت افزود: هرجا صحبت از جمعیت سالمند می شود، به صورت یک مشکل و معضل مطرح می گردد و تمام نشانه ها به سمت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است که چه کاری کرده که ما دچار جمیعت سالخورده شده ایم.
وی با بیان این که داشتن جمعیت سالمند را بایستی یک موفقیت بدانیم، اظهار کرد: جمعیت سالمند کشورمان، نشان از بهبود وضعیت کلی جامعه و افزایش امید به زندگی است.
عظیمی با بیان اینکه بر اساس سرشماری سال 90 میانگین افزایش امید به زندگی در کشور 74 سال است، تصریح کرد: پیش بینی می شود که در سرشماری سال 95 ، این میزان از امید به زندگی افزایش یابد.
وی خاطر نشان کرد: پیش بینی می شود که در 14 سال دیگر نیز جمعیت سالمندی ایران به 14 درصد و در 34 سال دیگر به 31 درصد برسد به طوری که از هر سه نفر، یک سالمند خواهیم داشت.
رئیس اداره سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی جمعیت سالمندی دنیا 21 درصد و آسیا 24 درصد خواهد شد، افزود: بر اساس این پیش بینی، جمعیت سالمندی کشورمان از میانگین دنیا بالاتر خواهد بود.
وی اظهار کرد: در سالمندی جمعیت، بایستی دو واقعیت را بپذیریم؛ اول اینکه این سالخوردگی تنها مربوط به کشور ما نیست و دیگر اینکه در تاریخ بشر زمانی را خواهیم داشت که درصد سالمندی ما رو به پایین باشد.
وی با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی آینده نگر برای سالمندان اضافه کرد: در آینده با سالمندان 80 سال و بالاتر مواجه خواهیم داشت بنابراین برنامه ریزی در این رابطه بایستی مورد توجه قرار گیرد.
عظیمی ارتقاء کیفیت زندگی و حفظ استقلال را هدف در سالمندی دانست و یادآور شد: ما به دنبال سالمندی فعال هستیم.
اولین همایش دو روزه سالمندی محمدرضا حکیم زاده ( نیکوکار گیلانی) با محوریت توانبخشی و فیزیوتراپی امروز (پنجشنبه) در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در رشت گشایش یافت.
توجه به اقدامات پیشگیری و درمانی توانبخشی و فیزیوتراپی، تبیین ضرورت تاسیس دانشکده توانبخشی در گیلان و معرفی بیشتر رشته های توانبخشی به مسئولان استانی و دانشگاهی از اهداف برگزاری این همایش است.
حدود 300 مقاله از پژوهشگران بهداشت و درمان کشور در محورهای همایش شامل توانبخشی اختلالات عصبی در سالمندی، توانبخشی عضلانی اسکلتی در سالمندی، توانبخشی پیشگیری در سالمندی ، اصلاح ساختاری در سالمندی و مناسب سازی محیطی در سالمندی ارسال شده که یکصد و 10 مقاله در مدت برگزاری این همایش ارائه می شود.
دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 95 در رشته فیزیوتراپی دانشجو جذب کرد.
خبرنگار: شادی خورشیدی سدهی ** انتشار دهنده: امیرحسین کبیری
7286/2007
کد N1546619

وبگردی