آفتاب

جوان لارستانی مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات را برد

جوان لارستانی مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات را برد

شیراز- ایرنا- علیرضا نیاوند جوان اهل شهرستان لارستان از توابع استان فارس که صاحب دو مدال جهانی اختراعات از کشورهای کره جنوبی و ژنو سوئیس است، توانست سومین مدال خود را که طلاست در مسابقات جهانی اختراعات کرواسی به دست آورد.

این جوان پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نحوه چگونگی طی مراحل پیشرفتش، اظهار داشت: دیپلم برق را در رشته الکتروتکنیک هنرستان ابوذر غفاری شهر لار، فوق دیپلم را از دانشگاه آزاد سپیدان و لیسانس را از دانشگاه آزاد ارسنجان در رشته برق و قدرت اخذ کرده ام.
وی در حال حاضر در مرکز بهداشت و درمان لارستان و دربخش تجهیزات پزشکی مشغول به فعالیت است.
نیاوند گفت: از سال 1389 وارد عرصه اختراع شدم که در سال 2011 در مسابقات جهانی اختراعات به میزبانی کره جنوبی از بین 32 کشور شرکت کننده با دستگاه تولید برق بوسیله گاز شهری مقام سوم و مدال برنز جهان را بدست آوردم.
این مخترع جوان لاری با اشاره به اینکه در سال 2015 در مسابقات جهانی اختراعات ژنو برای بار دوم همین دستگاه ارائه شد و از بین 45 کشور مقام دوم و مدال نقره را برای ایران بدست آوردم.
او این بار در مسابقات کرواسی توانست مدال طلای مسابقات را با ارائه دستگاه سونوگرافی جیبی کسب و مدال افتخار را برای ایران و لارستان به ارمغان آورد.
وی با اشاره به اینکه بوسیله دستگاه سونوگرافی جیبی به راحتی می توان درون بدن را مشاهده کرد، ادامه داد: اندازه این دستگاه به به میزان یک گوشی تلفن همراه است و به راحتی درون جیب قرار می گیرد و می تواند بسیاری از خدمات پزشکی را به راحتی انجام داد.
نیاوند با بیان اینکه این دستگاه امکان انتقال تصویر به مانیتور مجاور و گوشی تلفن همراه را دارد، بیان کرد: این دستگاه به شکلی طراحی شده که می تواند تصاویر را به طور رنگی ذخیره کند.
وی بیان کرد: ساخت این دستگاه یک سال طول کشید و حدود 12میلیون تومان هزینه صرف ساخت آن شد که قسمتی از آن از هزینه شخصی و مابقی توسط خانم دکتر موغلی معاون آموزشی دانشگاه آزاد لارستان تأمین شده است.
این مخترع لارستانی با اشاره به اینکه ایده و طراحی این دستگاه حاصل همفکری مشترک با خانم موغلی است و گواهی و مقام کسب شده به نام هردو ما ثبت شده است، افزود: دستگاه سونوگرافی جیبی برای انجام سونوگرافی های سرپایی و به خصوص برای پزشکان در روستاها بسیار لازم و ضروری است و همین ضرورت موجب طرح اولیه این اختراع شد.
وی با بیان اینکه این دوره از مسابقات اخیرا در کشور کرواسی و با حضور 48 کشور برگزار شد، گفت: سطح مسابقات بسیار بالا بود و تمام کشورها دستگاه ها و ایده های خوبی برای ارائه داشتند که در نهایت نماینده آلمان سوم، آمریکا دوم و نماینده جمهوری اسلامی ایران مقام اول را کسب کرد.
نیاوند در پاسخ به سوالی درخصوص حس کسب مدال طلای جهان و همچنین مدال افتخار این مسابقات بزرگ، گفت: به طور طبیعی بسیار خوشحال بودم از این که اختراع موجب افتخار ایران و لارستان می شود و به همین دلیل از خداوند صمیمانه سپاس گذارم.
وی با ابراز خرسندی برای کسب موفقیت در سالهای آتی، بیان کرد: با دستگاه هایی که اختراع کردیم به جهان ثابت شد ما می توانیم.
این نخبه لارستانی ابراز امیدواری کرد با همکاری شرکت ها، سرمایه گذاران و مسولین این دستگاه به تولید انبوه برسد و قدمی در راه بهبود زندگی هموطنان برداشته شود.
گواهی ثبت اختراع و بیانات این مخترع به تایید دانشگاه علوم پزشکی لارستان رسیده است.
خبرنگار: داود عسکرپور ** انتشاردهنده: غلامرضا مالک زاده
1876
کد N1546496

وبگردی