آفتاب

کشف جمجمه انسان تاریخی عصر آهن در خیابان ظهیر الاسلام تهران

کشف جمجمه انسان تاریخی عصر آهن در خیابان ظهیر الاسلام تهران

تهران- ایرنا- کارشناس مرکز باستان شناسی میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران از کشف جمجمه ای مربوط به دوران تاریخی سه هزار سال قبل از اسلام (عصر آهن) در مسیر فاضلاب شهری در خیابان ظهیر الاسلام تهران خبر داد.

مرتضی ادیب زاده عصر چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این جمجمه به صورت اتفاقی در عملیات حفاری های شرکت آب و فاضلاب در خیابان صفی علی شاه نزدیک به خیابان ظهیر الاسلام کشف و پس از آن نیز به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران اعلام شد.
به گفته وی، در این اکتشاف همچنین بقایای تعدادی سفال شکسته شده نیز پیدا و مشخص شد که قدمت آن به عصر آهن (سه هزاره قبل از اسلام) تخمین زده می شود.
ادیب زاده اظهار کرد: در زمان حاضر عملیات کاوش توسط میراث فرهنگی استان تهران متوقف و مراحل تخصصی تر به پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور سپرده شده است.
وی همچنین به کشف سنگ قبری مربوط به دوره صفویه در خیابان مولوی خبر داد و گفت: در گودبرداری آب و فاضلاب، به صورت اتفاقی سنگ قبری از اوایل دوره صفوی کشف شد.
ادیب زاده ادامه داد: هم اینک این سنگ قبر به اداره کل میراث فرهنگی منتقل شده است.
به گفته کارشناس مرکز باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، تاریخ حک شده بر روی سنگ، مربوط به سال 959(اوایل دوره صفوی) است.
شبد**تهرام/7247**1504**خبرنگار: امین کمالی فر**انتشار دهنده: علی پاینده
کد N1546237

وبگردی