آفتاب
مدیرکل دفتر ترویج وزارت جهاد کشاورزی:

ایجاد مرکز هوشمند و پاسخگو هدف نظام ترویج وزارت جهاد کشاورزی است

ایجاد مرکز هوشمند و پاسخگو هدف نظام ترویج وزارت جهاد کشاورزی است

سنندج- ایرنا- مدیرکل دفتر ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایجاد مرکز هوشمند و پاسخگو، هدف نظام ترویج وزارت جهاد کشاورزی است تا بتوان با تکیه بر انتقال یافته های تحقیقاتی به بهره برداران کشاورزی، افزایش تولید را تحقق داد.

به گزارش ایرنا بهمن امیری لاریجانی روز چهارشنبه در جلسه هماهنگی نظام ترویج کشاورزی استان کردستان در سنندج افزود: پهنه بندی مزارع، مدیریت دانش و مزرعه، آموزش بهره برداران و رسیدن به آمارهای به روز در مقیاس های کوچکتر چشم انداز نظام نوین ترویج کشاورزی است.
وی با اشاره اینکه این نظام کار خود را از سال 93 در وزارت جهاد کشاورزی برای تدوین طرحی علمی و عملی آغاز کرده است گفت: در این طرح استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، کرمانشاه و گیلان به عنوان الگو انتخاب شده و استان های مازندران، خراسان رضوی، کرمان، فارس، گیلان، آذربایجان غربی و قزوین نیز داوطلب اجرای این طرح شده هستند.
به گفته مدیرکل دفتر ترویج وزارت جهاد کشاورزی هم اکنون 668 هزار بهره بردار کشاورزی به عنوان الگو، تحت پوشش خدمات نظام ترویج کشاورزی قرار گرفته که تمامی این بهره برداران در قالب پهنه بندی روستاها از این خدمات بهره مند می شوند.
امیری لاریجانی، تعیین شاخص پهنه بندی و محدوده جغرافیایی را لازمه ورود هر استان به نظام ترویج کشاورزی عنوان کرد و گفت: تعداد روستاها و بهره برداران، مساحت اراضی، فاصله از مرکز ترویج کشاورزی، ارزش تولید و تنوع محصول از شاخصه هایی است که استان های الگو و داوطلب در تدوین طرح خود از آنها استفاده کرده اند.
وی افزود: مروجان نظام ترویج کشاورزی به عنوان بازوهای اجرای این طرح نوین هستند که وزارت جهاد کشاورزی قبل از اجرایی شدن این طرح ایجاد 10 هزار پهنه با استفاده از دانش 10 هزار مروج را برنامه ریزی کرده است.
به گفته وی مروجان از بین دانش آموختگان رشته های مختلف باغبانی، دام و زراعت بکارگمارده می شوند که علاوه بر دانش علمی از مهارت های اجرایی برخوردار هستند.
مدیرکل دفتر ترویج وزارت جهاد کشاورزی افزود: هدف اصلی ترویج، انتقال اطلاعات، کاربردی کردن دانش و تغییر رفتار بوده و در این مسیر انتقال دانش و تکنولوژی موجود کشور به مراکز بهره برداری است.
امیری لاریجانی گفت: تجهیز و نوسازی مراکز جهاد کشاورزی، استقرار شبکه‌های مدیریت دانش برای دسترسی به نتایج یافته‌های نو و ایجاد مراکز هوشمند و پاسخگو از دیگر اقدام هایی است که برای تحقق نظام نوین کشاورزی در سراسر کشور دنبال می شود.
به گفته وی وظایف مروج مستقر در مراکز پایش و نظارت بر تولید و پهنه‌های زیرپوشش، بروزرسانی اطلاعات پهنه، پاسخگویی به مسایل و مشکلات بهره‌برداری و در نهایت تهیه و ارسال اطلاعات تولید به مراکز جهاد کشاورزی است.
به گفته امیری‎لاریجانی، پس از اجرای نظام نوین ترویج، آموزش‌های کددار یک و نیم برابر افزایش داشته که این آموزش‌ها با هدف ارتقا و توسعه دانش‌، افزایش مهارت‌های شغلی، ارتقای بهره‌وری در تولید و ارائه خدمات بخش کشاورزی به مروج ارائه می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این آیین گفت: کددار شدن تمام مراکز ترویج از اولویت کارهای این سازمان برای اجرای تحقیقات، آموزش و ترویج در حوزه کشاورزی و دامداری بوده و انتظار می رود وزارت جهاد کشاورزی برای تحقق این اهداف با تخصیص اعتبارها، جذب نیروی انسانی و تجهیز ناوگان های خودرویی همراه استان باشد.
کریم ذوالفقاری افزود: کردستان دارای 10 شهرستان، یک هزار و 805 روستا و 86 دهستان است که در 83 نقطه استان، مراکز جهاد کشاوزی آموزش یافته های تحقیقاتی را به کشاوزان منتقل می کنند.
به گفته وی جهاد کشاورزی این استان دارای 227 کارشناس بوده و در مرحله اول تعداد پهنه های کردستان در 227 نقطه تعین می شود اما انتظار می رود با ورود نیروهای جدید به سازمان به منظور افزایش کیفی خدمات نظام نوین کشاورزی تعداد پهنه ها را افزایش داد.
ذوالفقاری افزود: کددار شدن تمام مراکز از اولویت کارهای این سازمان است و انتظار جدی داریم که سازمان ترویج و تحقیقات به این امر رسیدگی کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: نظام ترویج نباید بخش امور دام را فراموش کند زیرا این مروجین هستند که در ابتدا کشور را از لحاظ امنیت غذایی بیمه می‌کنند.
استان کردستان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود.
3034/1904
** خبرنگار: حسن حسین زاده/** انتشار دهنده: مسعود احمدی
کد N1546050

وبگردی