آفتاب
رئیس پژوهشگاه اقیانوس شناسی خبر داد؛

وقوع کشند قرمز در سواحل ایران در دریای عمان

وقوع کشند قرمز در سواحل ایران در دریای عمان

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی از وقوع کشند قرمز در سواحل ایران در دریای عمان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، دکتر ناصر حاجی زاده ذاکر از رخداد پدیده کشند که در منطقه گسترده ای از سواحل ایران در چابهار به وقوع پیوست و منجر به تغییر رنگ آب همراه با بوی ناخوشایند شد، خبر داد.

وی با بیان اینکه کشند قرمز یا شکوفایی جلبکی مضر (Red Tide, Harmful Algal Bloom) پدیده ای مخرب است که در محیط های آبی رخ می دهد، گفت: این پدیده اغلب با تغییر رنگ سطح آب ناشی از رشد سریع و انباشت نوع های مشخصی از جلبک ریز همراه است که انواع متعددی از آنها ترکیبات شیمیایی با سمیت زیاد تولید می کند.

وی افزود: بنابراین کشند قرمز می تواند اثرات مضر قابل ملاحظه ای بر روی سلامتی مردم، آبزیان، صنایع مهم (پرورش ماهی، پرورش صدف، صنعت ماهیگیری) و کیفیت آب و محیط زیست مناطق ساحلی داشته باشد.

حاجی زاده ذاکر با اشاره به اقدامات انجام شده در مرکز اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند چابهار، گفت: از مراحل ابتدایی وقوع چند روز اخیر کشند قرمز در سواحل دریای عمان، این مرکز بلافاصله وقوع کشند قرمز را شناسایی و اقدامات لازم برای تشخیص محدوده را انجام داده است.

وی ادامه داد: همچنین در مرکز اقیانوس شناسی دریای عمان نوع اثرات احتمالی روی محیط زیست دریایی، بررسی ها و اقدامات لازم برای مقابله با کشند و ارائه نظرات کارشناسی و مشاوره ای لازم به مسئولین ذیربط، بهره برداران منطقه و از جمله صنایع بهره بردار از دریا و ساحل و فعالان شیلاتی انجام گرفت.

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با اشاره به تجربیات جهان، استفاده از پخش ترکیبات رس برای مقابله با کشند های قرمز رخ دهنده در آبهای ساحلی ایران را به عنوان یک راهکار اساسی قابل استفاده عنوان کرد.

وی گفت: در این رابطه ضروری است بررسی ها و مطالعات تکمیلی برای شناسایی موثرترین ترکیبات رس برای استفاده و موثرترین روش های پخش رس روی سطح آب با توجه به شرایط محلی منطقه وقوع کشند قرمز و مشخصات کشند قرمز رخ داده به عمل آید.

حاجی زاده ذاکر افزود: نتایج بررسی و تحقیقات پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در رابطه با مشخصات، اثرات و نوع کشند قرمز اخیر، متعاقبا منتشر خواهد شد.

وی عنوان کرد: به زودی یک کارگاه و نشست تخصصی در این زمینه در مرکز اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند چابهار برگزار خواهد شد.

کد N1545990

وبگردی