آفتاب
معاون تحقیقات وزارت بهداشت:

با چالش اپیدمی بیماری های غیرواگیر، چاقی و دیابت در کشور مواجهیم

با چالش اپیدمی بیماری های غیرواگیر، چاقی و دیابت در کشور مواجهیم

تهران-ایرنا- معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به پیشرفت های بهداشتی چشمگیر کشور، از اپیدمی بیماری های غیر واگیر، چاقی و دیابت به عنوان چالشی مهم در این زمینه یاد کرد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر رضا ملک زاده روز چهارشنبه در شانزدهمین کنگره بین المللی بیماری های گوارش و کبد ایران که در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است، گفت: کشور در زمینه بهداشتی در سه دهه گذشته پیشرفت های چشمگیری در زمینه بهداشتی مانند کاهش نرخ مرگ و میر، تولد زودهنگام ، کاهش گسترش بیماری های عفونی و حتی کاهش تصادفات جاده ای داشته است.
وی ادامه داد: با این حال در این زمینه با چالش های جدی نیز روبرو هستیم که از جمله آنها اپیدمی بیماری های غیر واگیر، چاقی و دیابت است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: 70 درصد ایرانی ها یا چاق هستند و یا اضافه وزن دارند؛ 10 درصد دیابت دارند و 25 درصد آنها نیز در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند.

***افزایش امید به زندگی در ایران
ملک زاده همچنین گفت: میزان امید به زندگی در کشور در 40 سال گذشته با وجود جنگ، زلزله و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها 32 سال افزایش یافته است به طوری که در سال 2013 برای اولین بار توانستیم امید به زندگی را در مردان به 76.3 و در زنان به 81 سال برسانیم.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم در 10 سال آینده امید به زندگی را در زنان به 85 و در مردان به 80 برسانیم می توانیم خود را به کشورهای پیشرفته جهان نزدیک کنیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اهداف توسعه پایدار که از جمله آنها امحای فقر، گرسنگی ، سلامتی رفاه و برابری نژادی و کاهش مرگ و میر از بیماری های غیر واگیر است، گفت: دولت ها برای تحقق این اهداف باید از تحقیقات در بخش سلامت و نیروی انسانی پزشکی حمایت مالی کنند.

*** سکته های مغزی و قلبی عامل 52 درصد مرگ و میر سالانه در ایران
ملک زاده همچنین با اشاره به اینکه سکته های قلبی و مغزی عامل سالانه 52 درصد مرگ و میر در ایران است، گفت: این در حالی است که می توان از 80 درصد موارد ابتلا به سکته های قلبی و مغزی پیشگیری کرد.
وی خاطر نشان کرد: در سال 1384 تعداد مرگ و میر در ایران 385 هزار نفر بود که 212 هزار مرگ یعنی 55 درصد مرگ ها را افراد زیر 70 سال و نزدیک به 98 هزار مرگ یعنی 25 درصد را افراد زیر 50 سال تشکیل می دادند که تمامی آنها مرگ های زودهنگام به شمار می روند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: برای پیشگیری از این مرگ های زودهنگام باید کیفیت زندگی انسان ها را افزایش داد.
وی افزود: همچنین اکثر این مرگ و میرها بر اثر ابتلا به دیابت، بیماری های مزمن کلیه، کبدی، استعمال مواد مخدر و روان گردان ها هستند که بسیاری از آنها قابل پیشگیری هستند.
ملک زاده گفت: در زمینه هپاتیت B خوب عمل کرده ایم و توانسته ایم که این بیماری را در کشور کنترل کنیم اما هنوز در زمینه کنترل هپاتیت C موفق نبوده ایم؛ سرطان معده در کشور کم شده اما سرطان روده بزرگ در کشور در حال افزایش است.
وی ادامه داد: سالانه 32 هزار مرگ در زمینه گوارش داریم که 20 هزار مورد آن مرتبط به سرطان دستگاه گوارش، هزار مورد با عفونت های گوارشی، 967 مورد با هپاتیت ها، پنج هزار و 150 مورد با سیروزها ارتباط دارند .
ملک زاده همچنین اشاره کرد که 22 درصد موارد مرگ و میر در رشته گوارش متعلق به افراد زیر 50 سال و 64 درصد آنها افراد زیر 70 سال را در بر می گیرد.

**در تولید مقالات در رشته گوارش بالاتر از ترکیه هستیم
گفت: در سال 2015 در رشته گوارش 135 مقاله در کشور تولید شد که از این لحاظ از ترکیه بالاتر هستیم اما از لحاظ استناد 63 استناد به مقالات در رشته گوارش داشته ایم که در این زمینه رتبه دوم را داریم.
وی ادامه داد: همچنین در سال 2015 در رشته هپاتولوژی 97 مقاله و 100 استناد داشته ایم که به این ترتیب در خاورمیانه رتبه دوم و از نظر استناد رتبه سوم را داریم.
ملک زاده خاطرنشان کرد: رتبه ایران در سال 2013 در زمینه تولید علم در رشته گوارش در جهان 16 بود که این رتبه در سال 2014 به 20 و در سال 2015 به 23 رسید و این موضوع نشان می دهد همه جهان در زمینه تولید علم در رشته گوارش فعال هستند.
وی در زمینه دانشگاه هایی نیز که بیشترین میزان فعالیت در تولید علم در رشته گوارش داشته اند، به دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه بقیه الله و دانشگاه علوم پزشکی شیراز اشاره کرد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد که بیشترین همکاری در زمینه تولید مقاله را با محققان آمریکایی داشتیم بطوریکه با محققان آمریکایی 98 مقاله، محققان انگلیسی 57، محققان کانادایی 44 و محققان آلمانی 33 مقاله در رشته گوارش تولید کرده ایم .
شانزدهمین کنگره بیماری های گوارش و کبد ایران روز سه شنبه 18 آبان در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی شروع به کار کرد و روز جمعه 21 آبان پایان می یابد.
علمی**2038**
خبرنگار: درنا محمدیان*انتشار: زهره محتشمی پور
کد N1545658

وبگردی