آفتاب
رییس پژوهشکده علوم شناختی:

با کمک علوم شناختی تغییر و تصحیح کارکردهای انسان در حال توسعه است

با کمک علوم شناختی تغییر و تصحیح کارکردهای انسان در حال توسعه است

تهران- ایرنا- رییس پژوهشکده علوم شناختی با اشاره به این که علوم شناختی مسیرهای جدیدی را در اختیار بشر قرار داده است، گفت: با کمک این علم، تغییر و تصحیح کارکردهای شناختی انسان در حال توسعه است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر' کمال خرازی ' روز چهارشنبه در آغاز به کار دومین کنگره ملی روانشناسی ایران در مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: یکی از دانش‌های نوین میان‌رشته‌ای که سعی در کشف اسرار مغز، ذهن و کارکردهای شناختی انسان دارد، رشته علوم و فناوری‌های شناختی است.
وی بیان کرد: رشته‌های علوم اعصاب، روانشناسی، مردم‌شناسی، علوم تربیتی، هوش مصنوعی و فلسفه ذهن با تعامل علوم شناختی به وجود آمده است .
خرازی اظهارکرد: ظهور فناوری‌های جدید، ثبت علائم مغزی و تصویربرداری پویا از کارکردهای مغز به توسعه علوم شناختی کمک بسیار کرده است، به طوری که بسیاری از مشکلات عصبی و شناختی انسان را از جمله افسردگی، سکته، زنگ گوش، می توان با تحریک عصبی معالجه کرد.
وی افزود: بازیافت حافظه از دست رفته و نیز معالجه اوتیسم با استفاده از فناوری علوم شناختی در حال انجام است و با استفاده از روش های جدید مطالعاتی این امر در حال توسعه است.
خرازی با اشاره به این که علوم شناختی از فناوری‌های انقلاب هزاره جدید است، گفت: با توجه به استفاده از این فناوری، امید می رود که نقشه برداری مغز در تشخیص زودهنگام مشکلات عصبی و شناختی انسان گام های مهمی بردارد.
دبیر ستاد علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: با نقشه برداری مغز، دریچه ای از مغز به روی ما گشوده می شود و می توانیم با طرز کار مغز و اختلالات در مغز بیشتر آشنا شویم.
وی با بیان این که علوم شناختی مسیرها، ابزارها و روش های جدیدی را در اختیار بشر قرارمی دهد، با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته پروژه‌های بزرگی در زمینه فناوری‌های شناختی در حال اجراست، ادامه داد: در ایران نیز امیدواریم اساتید ما با رجوع به این رشته و ادبیاتی که در این رشته ها در حال توسعه است و نیز امکاناتی که در اختیار محققان قرار دارد، جایگاه کشور را ارتقاء بخشند.
دومین کنگره ملی روانشناسی ایران 19 و 20 آبان ماه در مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان دائر است.
علمی ** 9340
خبرنگار:منیر ابراهیمی زاده*انتشار: زهره محتشمی پور
کد N1545604

وبگردی