آفتاب

بافت ناکارآمد شهرهای کردستان را محاصره کرده / 51 درصد شهرنشینان استان در این مناطق ساکن هستند

بافت ناکارآمد شهرهای کردستان را محاصره کرده / 51 درصد شهرنشینان استان در این مناطق ساکن هستند

سنندج- ایرنا- بافت ناکارآمد شهرهای کردستان را محاصره کرده و طبق بررسی های انجام شده، 51 درصد شهرنشینان استان در این مناطق ناکارآمد ساکن هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسکن در طول تاریخ یکی از دغدغه های مردم در ادوار مختلف بوده و اهیمت به روند ساخت و سازها و رعایت استاندارهای لازم همواره در مباحث عمران شهری مورد بحث و مناقشه بوده است.
اهمیت مسکن استاندارد و رعایت اصول شهرسازی علاوه بر اینکه در وضعیت عادی برای خدمات رسانی به شهروندان مورد توجه است در مواقع بحرانی و بلایای طبیعی نیز برای محافظت از جان شهروندان می تواند بسیار مهم و حیاتی باشد.
در این میان بحث مسکن در شهرهای مهاجرپذر و دارای مناطق حاشیه نشین با توجه به بافت شهری و فرهنگ اجتماعی همواره مورد توجه کنشگران اجتماعی بوده است.
حاشیه نیشنی شهرها یکی از پیامدهای توسعه نیافتگی و مهاجر مردم از روستاها به شهرها و از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ است.
رشد قارچ گونه ساخت و سازها در نواحی منفصل شهری که بیشتر بدون اخذ مجوز و قبل از حضور دستگاه های خدمات رسان مانند شرکت های توزیع برق، گاز و آب بوده و همواره این دستگاه ها را نیز با چالش های کمبود انشعاب مواجه می کند.
در استان کردستان با توجه به مهاجرت روستائیان به شهرها در سال های اخیر رشد ساخت و ساز مسکن در این نواحی کارآمد گسترش پیدا کرده و حتی برخی از طرح های دولتی از جمله پروژه مسکن مهر نیز در این محدوده قرار می گیرد.

**51 درصد جمعیت شهری کردستان در بافت ناکارآمد زندگی می کنند
رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان گفت: 51 درصد جمعیت شهری کردستان در بافت ناکارآمد شهری ( بافت فرسوده، سکونتگاه های غیر رسمی و بافت تاریخی) زندگی می کنند.
مصطفی رضایی افزود: در بین شهرهای استان نیز 58.6 درصد جمعیت سقز، 58.2 درصد جمعیت بانه و 56.9 درصد جمعیت کامیاران در بافت های ناکارامد زندگی می کنند.
وی اظهار کرد: از مجموع کل 12 هزار و 672 هکتار مساحت شهرهای استان، سه هزار و 262هکتار معادل 25.7درصد آن بافت های ناکارآمد است.
رضایی گفت: در بین شهرهای استان از لحاظ مساحت بانه با 46.4 درصد و سنندج با 46.1 درصد سطح شهر به مراتب وضعیت بدتری دارند.
وی افزود: از مهمترین چالش های استان نرخ بالای مهاجرت در استان (سطح بالای مهاجرفرستی و سطح پایین مهاجرپذیری)، تهدید جمعیتی استان به عنوان یک استان مرزی و پیشی گرفتن گسترش سکونتگاه ها بر مدیریت (عدالت فضایی و سطح برخورداری از خدمات و زیرساخت ها ) و نابرابری فضایی و عدم تعادل در شهرستان های استان، عدم عدالت فضایی و چندپارگی در ساختار فضایی شهر است.
به گفته وی در برخی شهرها از جمله در شهر سنندج رشد پراکنده شهری ، رشد کنترل نشده اراضی حاشیه و پیرامون و تغییر عملکرد 2هزار هکتار اراضی زراعی و کشاورزی و تعاونی های مسکن خارج از محدوده، از دیگر مشکلات بافت ناکارآمد است.

**29 هزار واحد مسکن مهر در کردستان به بهره برداری رسیده است
رئیس اداره بررسی طرح مسکن اداره کل راه و شهرسازی کردستان نیز گفت: از مجموع 38 هزار و 894 واحد مسکن مهر کردستان تاکنون 29 هزار واحد به بهره برداری رسیده است.
ابراهیم اندرز افزود: از این تعداد واحد مسکن مهر به بهره برداری رسیده 25 هزار و 21 واحد در شهرهای با بیش از 25 هزار نفر جمعیت احداث شده است.
وی اظهار کرد: تاکنون چهار هزار و 60 واحد در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت استان به بهره برداری رسیده و 375 واحد باقی مانده نیز امسال به بهره برداری می رسد.
وی افزود: در سال 1395 چهار هزار و 671 واحد و در سال 96 نیز چهار هزار و 930 واحد دیگر به بهره برداری می رسد که با بهره برداری از این واحدها پرونده مسکن مهر کردستان بسته می شود.
به گفته وی در بین شهرستان های استان، سقز با بهره برداری از تمامی پنج هزار و 532 واحد مسکن مهر در جایگاه اول قرار دارد و شهرستان های قروه و بیجار در جایگاه های بعدی قرار دارند.
اندرز گفت: بیشترین واحد مسکن مهر در دست احداث استان نیز مربوط به سنندج بوده که از مجموع 17 هزار واحد این شهرستان 10 هزار و 298 واحد به بهره برداری رسیده است.

** 40 هزار واحد مسکونی روستایی در کردستان احداث شده است
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کردستان نیز گفت: بیش از 40 هزار و 650 واحد مسکونی با همت بنیاد مسکن، در روستاها و شهرهای با جمعیت کمتر از 20 هزار نفر این استان، با دریافت تسهیلات بانکی احداث شده است.
رضا قادری افزود: برای احداث این تعداد واحد مسکونی روستایی و شهرهای با جمعیت کمتر از 20 هزار نفر در مجموع بیش از سه هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی واگذار شده است.
وی اضافه کرد: در سال های گذشته ساکنان این مناطق برای احداث واحد مسکونی در محل زندگی خود، تا سقف 150 میلیون ریال تسهیلات دریافت می کردند که امسال این مبلغ به 180 تا 200 میلون ریال افزایش یافته است.
او با اشاره به اینکه واحدهای مسکونی روستایی که بر اثر حوادث مانند جنگ، زلزله و سیل آسیب دیده اند از سوی بنیاد مسکن بازسازی می شوند افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان تاکنون بازسازی 29 هزار واحد روستایی در داخل و خارج از استان را در کارنامه خود دارد.
مقوله مسکن اما در شهرها تابع یک سری استانداردهای خاص بوده و شهروندان برای دریافت مجوز پایان کار مجبورند که یک سری از معیارهای را رعایت کنند.
رعایت این معیارها و استاندارد سازی واحدهای مسکونی در محدوده شهرها و پرداخت عوارض شهرداری زمینه و انگیزه را برای گسترش هر روزه مناطق حاشیه ای در شهرها فراهم می کند.
گسترش مناطق حاشیه ای و ناکارآمد در شهرها با چالش هایی از قبیل محدودیت های توسعه فیزیکی، 2 قطبی شدن بخش شمالی و جنوبی شهر، عدم وجود بازرگانی مالی و خدماتی، عدم مدیریت سرمایه های سرگردان در بخش مدیریت ساخت و زمین، تخلیه و کاهش جمعیت روستاها، سیاست های انقباضی توسعه مسکونی، فرسودگی کالبدی اقتصادی بافت تاریخی، عدم اجرای پروژه های موضعی و موضوعی، سوداگری زمین و ساخت و سازهای غیرمجاز خارج از محدوده و چالش های اجتماعی و اقتصادی از قبیل عدم آمیختگی و انسجام اجتماعی- فرهنگی مهاجران روستا شهری، درصد بالای جرایم خلاف اخلاق، بالا بودن نرخ طلاق، بالا بودن آمار اعتیاد، پایین بودن سطح شاخص امید به زندگی و عدم وجود فضاهای آموزشی متناسب با جمعیت دانش آموزان مواجه می کند.
استان کردستان با جمعیت یک میلیون و 439 هزار نفر و مساحت 29 هزار و 137 کیلومترمربع با نسبت شهرنشینی 66 درصد رتبه پانزدهم شهرنشینی در کشور را دارد.
استان کردستان بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال 1390 دارای 10 شهرستان، 29شهر، 31بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 آبادی دارای سکنه و 187 آبادی خالی از سکنه بوده است.
3020/1904
**گزارش از عبدالله رحمانی/**انتشاردهنده: مسعود احمدی
کد N1545422

وبگردی