آفتاب

انتقاد معاون سازمان شهرکهای صنعتی از فن بازارها

انتقاد معاون سازمان شهرکهای صنعتی از فن بازارها

مشهد- ایرنا- معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی گفت: فن بازارها به رسالت اصلی خود نپرداخته اند بطوری که برخی از آنها بعد از دو سال فعالیت هنوز مشغول کارهای ترویجی هستند.

غلامرضا سلیمانی روز سه شنبه در هفتمین نشست سراسری فن بازارهای منطقه ای کشور با حضور مدیران و کارگزاران این بخش، در مشهد افزود: فن بازار به معنای بازار فناوری محلی برای مبادلات فناوری است.
وی ادامه داد: فن ‌بازارها نقش واسطه‌ای برای رساندن اطلاعات فناوری به عرضه کنندگان، متقاضیان، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران دارد.
معاون سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی گفت: وضعیت نامساعد فن بازارها در حالی است که دولت با همه مشکلات بودجه ای، حمایت ویژه ای را از موضوع اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی کرده است.
وی افزود: سازمان شهرکهای صنعتی امسال به ازا هر انتقال فناوری توسط فن بازارها در استانها تا هزار میلیون ریال حاضر به حمایت است.
سلیمانی در ادامه اقدام برای شناسایی نیازهای فناوری واحدهای کوچک و متوسط صنعتی را اولویتی متوجه فن بازارها و شهرکهای فناوری ذکر و بیان کرد: با این وجود امسال خود سازمان شهرکهای صنعتی این مشکلات را در قالب 92 نیاز احصا و به آنها ارجاع داد اما بعد از هشت ماه از سال تنها سه نیاز رفع شده است.
وی ادامه داد: با وجود اینکه برای توانمندسازی واحدهای صنعتی کوچک تیم سازی صورت گرفت، پکیج تدوین و تاکید شد اما باز هم حرکتی از فن بازارها دیده نشد.
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی گفت: فن بازارها حداقل می توانند واحدهای صنعتی را در استانها دسته بندی کنند و نگذارند ورشکست یا دچار مشکل شوند.
وی افزود: فعالان فن بازارها نباید بنشینند تا صنایع به سراغشان بروند و اعلام نیاز کنند بلکه باید مطالعه، تحلیل و اعلام کنند که در هر استانی چه رشته و صنعتی اولویتدار است.
سلیمانی ادامه داد: شهرکهای فناوری هم باید شبکه فناوری برای کشور باشند، متناسب با رشته و صنعت هر استان نیازها را احصا و بانک اطلاعاتی با جهتگیری ملی تدوین کنند.
وی گفت: باید تا یک ماه دیگر تکلیف ما با شهرکهای فناوری مشخص شود چون هر روز تعدادی ساختمان با مشاور افتتاح می شود ولی نه مشاوره کار را رونق می دهد و نه در واحدهای صنعتی اتفاقی می افتد و هنوز هم درخواست داریم که ماشین و فرمولاسیون از خارج وارد کنیم.
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی افزود: برای انتقال فناوری کار خوبی با کره جنوبی شروع و 50 مشاور در این خصوص تربیت شد. قرار است بهمن ماه آتی هیاتهای دو طرف در مرکز مبادله در تهران مذاکره کنند.
وی ادامه داد: این کار را فن بازارهای کشور می توانستند در استانها انجام دهند، نیرو تربیت کرده و منتظر نباشند دو سه واحد صنعتی را ممیزی کنند.
سلیمانی در ادامه موضوع خوشه ها و کنسرسیومهای صادراتی را اولویت نخست امسال اعلام و بیان کرد: به عنوان مثال فن بازارهای خراسان رضوی باید از میان 180 واحد تولید زعفران این استان پنج واحد را شناسایی و کمک کنند تا همه واحدهای تولید زعفران برتر شوند تا یک کنسرسیوم توانمند رقابتی شکل گیرد.
وی گفت: ولی با وجود فن بازارها تاکنون هیچ اتفاقی برای خوشه های صنعتی نیفتاده است.
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی همچنین صنعتگران را گرفتار مسائل بانک، بیمه و مالیات توصیف و بیان کرد: این فن بازار است که باید به صنعتگران و سیاستگزاران تحلیل دهد و به آنها تفهیم کند در عرصه فناوری چه اتفاقی در حال رخ دادن است.
وی افزود: شهرکهای صنعتی همانند جزایری جدا از هم شده اند اما فن بازارها باید این حجم انبوه انسانهای دانش آموخته در شهرکها را از طریق فن بازار به شهرکها متصل کنند.
سلیمانی ادامه داد: 39 هزار واحد از مجموع 84 هزار واحد صنعتی کشور در داخل شهرکهای صنعتی قرار دارد که 200 واحد آن دانش بنیان شده است.
وی گفت: این عدد، رقم بالایی نیست و می شد حداقل 10 درصد از این واحدها در دو سه سال گذشته دانش بنیان شوند.
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی افزود: این سازمان با همه گرفتاریها، کمک به فن بازارها را تمدید کرد اما این کمک سقفی دارد و تا همیشه نیست. آئین نامه درآمدزایی کارگزارن فن بازارها تدوین شده و باید ابلاغ شود.
وی گفت: وزار صنعت، معدن و تجارت و نیز سازمان برنامه و بودجه برای فن بازارها و شهرکهای فناوری اثر و نتیجه می خواهند لذا باید جدیت بیشتری به خرج داد.
1922/1858**خبرنگار: کامیار اسماعیل پور **منتشرکننده: حسین کریم زاده
کد N1544879

وبگردی