آفتاب

دیدگاه معاون اجتماعی بهزیستی درمورد خانه های امن، زنان سرپرست، مراکز مشاوره و طلاق

دیدگاه معاون اجتماعی بهزیستی درمورد خانه های امن، زنان سرپرست، مراکز مشاوره و طلاق

گرگان - ایرنا- معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی از ایجاد خانه های امن در 15 استان کشور خبر داد و گفت: این مامن ها برای جلوگیری از خطرات و آسیب های اجتماعی جامعه هدف به تدریج در سایر مراکز استان ها نیز تاسیس و راه اندازی می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا حبیب الله مسعودی فرید روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در گرگان با اشاره به مساله خشونت در جامعه، اظهار داشت: بخشی از جامعه هدف خدمت رسانی این سازمان، زنان سرپرست خانوار و یا زنان و دخترانی هستند که مورد خشونت قرار گرفته و به هر دلیلی چه درست و چه نادرست به منزل باز نمی گردند.
وی ادامه داد: برای کمک به این قشر و جلوگیری از خطرات و آسیب های اجتماعی که ممکن است این افراد را تهدید کند، خانه های امن ایجاد شده است.
مسعودی فرید افزود: خانه های امن در زمان حضور جامعه هدف، شرایط را برای بازگشت آنان به خانواده فراهم می کند و تمامی این مراکز برای حفظ کرامت و شان و جایگاه جامعه هدف بدون نام و نشان هستند.
وی با بیان این که بزودی همه استان های کشور دارای این مامن ها خواهند شد، تصریح کرد: استان هائی که این خانه ها را ندارند، جامعه هدف آنها از مراکز مداخله در بحران بهره مند هستند.
معاون سازمان بهزیستی یادآور شد: سال گذشته یکهزار و 600 نفر از جامعه هدف در خانه های امن حضور یافتند که بیشتر آنان به منازل خود بازگشتند.
وی همچنین با اشاره به دسته بندی زنان سرپرست خانوار در چهار گروه گفت: بیشترین آمار این زنان و با 71 درصد مربوط به کسانی بوده که همسران آنها فوت کرده است.
به گفته وی؛ 11 درصد این زنان به علت طلاق سرپرست خانوار بوده، 11 درصد همسران بیمار، معلول، از کارافتاده، مجرم و یا در زندان داشته و برخی نیز دختران سرپرست خانوار هستند.
وی اظهار داشت: زنان سرپرست خانوار دارای همسر بیشترین مشکل را در تامین زندگی دارند و از سوی دیگر با توجه به این که بیشتر بانوانی که پس از طلاق سرپرست خانوار هستند جوان بوده و توانایی کار دارند ، سعی می شود که از توانمندی آنان در بخش های مختلف استفاده شود.
مسعودی فرید در ادامه گفت: باید راهکارهای تامین سلامت جسمی و روحی به خانواده ها آموزش داده شود و برای تنبیه مجرمین شرایطی ایجاد گردد که خانواده آنان دچار مشکل نشوند.
معاون بهزیستی همچنین افزود: پیش از این میزان سرانه پرداختی به زنان سرپرست خانوار 530 هزار ریال و تا پنج نفر اعضا یک میلیون ریال بود که با رایزنی های انجام شده با سازمان مدیریت، این میزان برای سال آینده تا 2 برابر افزایش خواهد یافت و این پرداختی به غیر از کمک های دیگر اعم در حوزه حمایت برای تحصیل، اشتغال و تامین سرمایه کار است.
به گفته مسعودی فرید؛ سازمان بهزیستی کشور از 85 هزار دانش آموز و 17 هزار دانشجوی خانواده هایی که زنان سرپرست آنان هستند نیز حمایت می کند.
وی درادامه به راه اندازی مراکز مداخله برای کاهش طلاق اشاره کرد و گفت: 94 مرکز در این ارتباط در کشور تاسیس شده است و در 6 ماه نخست سال جاری، 45 هزار زوج به این مراکز مراجعه کردند و پیش بینی می شود، تا پایان سال این میزان به 80 هزار زوج برسد.
مسعودی فرید افزود: سال گذشته نیز 75 هزار زوج به این مراکز مراجعه کردند که با بررسی آمارهای های 6 ماهه تا یک ساله، بین 15 تا 30 درصد مراجعین با شرکت در نشست های تخصصی و بهره مندی از مشاورین، از طلاق منصرف شده اند.
وی به تفاهم نامه همکاری بین سازمان بهزیستی و دستگاه قضایی کشور اشاره کرد و یادآور شد: در این خصوص قوه قضائیه می تواند بعد از تشکیل پرونده های مربوط به طلاق، زوجین را به مراکز تحت پوشش و دارای مجوز سازمان معرفی کند.
معاون اجتماعی بهریستی با تاکید بر خدمات پیشگیرانه مبنی بر تاثیرگذاری مثبت در کاهش آسیب ها، تصریح کرد: اگر خانواده و جوانان قبل از ازدواج آموزش های لازم را فراگیرند، براساس شواهد موجود بین 60 تا 70 درصد آمار طلاق کاهش می یابد، زیرا بطور متوسط 50 درصد طلاق ها در پنج سال اول ازدواج رخ می دهد و بیشتر آن به دلیل مجادله های کوچک و ساده است که می تواند مدیریت شود.
مسعودی فرید از راه اندازی 11 مرکز سامانه مشاوره و کارشناسی طلاق در کشور نیز خبر داد و گفت: این سامانه ابتدا به صورت آزمایشی ( پایلوت) در خراسان رضوی به اجرا گذاشته شد که پرونده های مربوط به این معضل اجتماعی در دادگاه تشکیل و در سامانه بهزیستی نیز ثبت شود و با نشست های تخصصی با حضور طرفین طلاق، مشکلات و مسائل آنان بررسی و ریشه یابی می شود.
به گفته وی؛ این سامانه می تواند یک الگوی مناسب برای برنامه ریزی مدیران در سطح استان ها و کشور باشد.
معاون سازمان بهزیستی کشور افزود: این مراکز تا پایان آذر ماه سال جاری در 11 استان راه اندازی خواهد شد و تا پایان سال نیز شاهد راه اندازی آن در تمامی استان های کشور خواهیم بود.
وی در ادامه با بیان این که نرخ طلاق در ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا و همسایه پائین تر است، خاطرنشان کرد: همین میزان نیز باید کاهش یابد.
مسعودی فرید افزود: انتخاب 11 استان اول سامانه مشاوره نیز با نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان دستگاه متولی کارگروه طلاق و این که وضعیت خوبی در امر طلاق نداشتند ، بود.
وی یادآور شد: از 75 هزار مراجعه سال گذشته به این مراکز بیشترین آمار مربوط به عدم مهارت در ارتباط موثر بین زوجین بود که یکی از دلایل آن ارائه نشدن آموزش های لازم در دوران قبل از ازدواج است.
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی به منظور حضور در ششمین نشست 2 روزه منطقه ای هم اندیشی اجرای قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست به استان گلستان سفر کرده است.
3014 /1648
خبرنگار: مجید میهن دوست ** انتشار : پری سالارنیا
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا گلستان» دنبال کنید. irnagolestaan@
کد N1544826

وبگردی