آفتاب

مراقبت از اکوسیستم های حساس طبیعی در استان یزد ضروری است

مراقبت از اکوسیستم های حساس طبیعی در استان یزد ضروری است

یزد - ایرنا - قائم مقام رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: استان هایی مانند یزد که با تهدیدات بیشتر از منظر خشکسالی مواجه هستند باید از باقی مانده اکوسیستم های (زیست بوم) حساس طبیعی خود مراقبت بیشتری کنند.

به گزارش ایرنا، ناصر مقدسی روز سه شنبه در آیین بزرگداشت زنده یاد دکتر محمدحسین جزیره ای در دانشگاه یزد افزود: بر اساس اطلاعات نهادهای تخصصی بین المللی، از سال 1970 حدود 60 درصد از تنوع زیستی جهان از بین رفته و کشورمان در معرض تهدیدات و چالش های زیست محیطی است.
وی، سبقه تحصیلی و تخصصی استاندار یزد در زمینه منابع طبیعی را مایه خرسندی دانست و اظهار امیدواری کرد با مدیریت استاندار و تدابیر اندیشده شده مفهوم توسعه پایدار در حوزه های محیط زیست، رفاه اجتماعی و رفاه اقتصادی در استان یزد رعایت شود.
وی با بیان اینکه تدوین و تنظیم پیوست های زیست محیطی برای همه فعالیت ها همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده گفت: باید با بررسی پیامد فعالیت های مختلف، توسعه متوازن داشته باشیم.
قائم مقام رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با یادآوری ویژگی های استاد جزیره ای از جمله پرکاری و سختکوشی گفت: زمان زیادی نیاز است که انسان هایی مانند دکتر جزیره ای ظهور پیدا کنند.
مقدسی افزود: هرچند از درگذشت استادانی از جمله دکتر جزیره ای مضطرب می شویم اما از رویش جوانه ها و دانشجویان دست پرورده آنان خرسند می شویم و استمرار راه استاد جزیره ای به پاسداری، پایداری و نگه داشت طبیعت است.
آیین بزرگداشت زنده یاد دکتر محمدحسین جزیره ‌ای، جنگل شناس برجسته و چهره ماندگار علمی کشور روز سه شنبه با حضور سیدمحمد میرمحمدی استاندار یزد در تالاری که به نام این استاد در دانشگاه یزد نامگذاری شده، برگزار شد.
محمدحسین جزیره ای متولد سال 1301 هجری شمسی در بندر انزلی در سال 1323 از دانشکده کشاورزی کرج و در سال 1336 از انستیتو آگرونومیک ژامبلو بلژیک در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به اخذ مدرک نائل آمد و در سال 1343 از همان انستیتو به دریافت درجۀ دکترای جنگل دست یافت.
این استاد برجسته دانشگاه، دارای تحقیقات و تالیفات بسیاری است که کتاب 'جنگل کاری در خشکبوم'، در دوره نوزدهم انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد. او همچنین برنده جایزه کتاب سال در دوره بیست و دوم برای تالیف کتاب 'جنگل‌شناسی زاگرس' است.
دکتر جزیره ‌ای پس‌ از بازگشت‌ به‌ ایران‌ و طی سالیان متمادی در دانشکده‌ های منابع طبیعی دانشگاه‌های ‌تهران، تربیت مدرس، گرگان و یزد به‌ عنوان‌ استاد مشغول‌ به‌ خدمت‌ بود و در سال 1384 به عنوان چهره ماندگار علمی کشور معرفی شد.
وی از سال 1323 هجری شمسی در مشاغل مختلف اجرایی، پژوهشی و آموزشی خدمت کرد که از آن جمله می‌توان به معاون وزارت منابع طبیعی، معاون وزیر کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، مشاور سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، مشاور رئیس دانشگاه یزد، استاد مشاور در مورد پایان‌نامه‌های تحصیلی دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای جنگل داری و همکاری با فرهنگستان علوم اشاره کرد.
دکتر جزیره ‌ای در 16 مرداد ماه امسال در سن 94 سالگی درگذشت.
7532 / 6014/ خبرنگار: سعید صادقی مقدم** انتشار: کاظم شاملو*
کد N1544751

وبگردی