آفتاب
دبیر علمی سمینار فیزیوتراپی عنوان کرد؛

شیوع بالای اختلالات اسکلتی عضلانی/سهم کمر و شانه

شیوع بالای اختلالات اسکلتی عضلانی/سهم کمر و شانه

رئیس دانشکده توانبخشی و مرکز تحقیقات فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از شیوع بالای اختلالات اسکلتی عضلانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر فرشاد اخوتیان روز سه شنبه در نشست خبری سمینار تخصصی فیزیوتراپی در اختلالات اسکلتی عضلانی که قرار است روزهای ۴ و ۵ آذر ۹۵ در هتل المپیک تهران برگزار شود، اظهارداشت: اختلالات اسکلتی عضلانی در تمامی جوامع شیوع بالایی دارد بطوریکه ۳۰ درصد نیروی کاری افراد سالانه به دلیل این اختلالات به هدر می رود.

وی با اشاره به آمار کشور آمریکا که نشان می دهد در سال ۴۵ تا ۵۴ بیلیون دلار صرف درمان اختلالات اسکلتی عضلانی می شود، افزود: بیشترین نواحی که درگیر این اختلالات می شود، کمر و شانه است.

اخوتیان با اعلام اینکه ۴۸ درصد شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی مربوط به کمر است، ادامه داد: ۱۳ درصد موارد شیوع این اختلالات مربوط به شانه است.

دبیر علمی سمینار تخصصی فیزیوتراپی در اختلالات اسکلتی عضلانی با اشاره به جمعیت سالمند ایران و سبک زندگی ماشینی مردم، افزود: استفاده زیاد از تکنولوژی های نوین، باعث شده وضعیت بدنی افراد ضعیف شود.

وی با تاکید بر اینکه آسیب های ناشی از اختلالات اسکلتی عضلانی قابل توجه است، گفت: بر اساس یک تحقیق که در سال ۱۳۸۵ در کشور انجام داده ام، نشان می دهد که دانشجویان پزشکی به بایدها و نبایدهای فیزیوتراپی اشراف کامل ندارند. در حالی که فیزیوتراپی افراد باید توسط پزشکان تجویز شود.

اخوتیان با عنوان این مطلب که پیشگیری می تواند از هزینه های درمان اختلالات اسکلتی عضلانی کم کند، افزود: پیشگیری نه تنها به نظام سلامت کمک می کند، بلکه می تواند هزینه های حمایتی بیمه ها را نیز پایین بیاورد.

وی بر ضرورت تببین جایگاه فیزیوتراپی در نظام سلامت کشور تاکید کرد و گفت: الکتروتراپی نقش بسیار مهمی در فیزیوتراپی دارد، اما دست های یک فیزیوتراپیست مهم تر از روش ها و تجهیزاتی است که بکار برده می شود.

کد N1544619

وبگردی