آفتاب

ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای مقاوم‌سازی بناهای ابیانیه

ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای مقاوم‌سازی بناهای ابیانیه

ایلنا: سید احمد نجیبى (سرپرست پایگاه میراث فرهنگى ابیانه) با ارسال یادداشتى براى خبرگزارى ایلنا، به موضوعاتى همچون ضرورت هاى مدیریت این بافت تاریخى و حفاظت از آن پرداخته است، متن این یادداشت را در زیر مى‌خوانید.

بافت تاریخی ابیانه از سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. از آن زمان به انحاء مختلف سازمان میراث فرهنگی به حفاظت بافت تاریخی ابیانه اهتمام داشته است. حفاظت البته شاخه‌های متعددی از قبیل مرمت، پژوهش، ثبت، اطلاع رسانی، آموزش، پیشگیری و برخورد با تخلفات دارد و فعالیت‌های متنوعی در راستای حفاظت یک بافت تاریخی باید انجام شود و انجام شده است. در این راستا البته هر کدام از این شاخه‌ها فراز و فرودهایی داشته است و آثار مثبت و منفی همه کارهایی که تاکنون انجام شده در ابیانه حضور فعال دارد. بافت تاریخی ابیانه میراث دار عملکرد مجموعه‌ای مرکب از سازمان میراث فرهنگی، مردم ابیانه و گردشگران ابیانه در طی این سال‌هاست. 

در سال ۹۴ با ارتقاء پایگاه ابیانه به سطح ملی تلاش همه جانبه‌ای برای حفظ و احیای بافت تاریخی ابیانه آغاز شده است و در این راه همه نهادهای حوزه شهرستان نطنز و استان اصفهان و نهادهای اثرگذار کشوری دست به دست هم داده‌اند تا این میراث به جا مانده را احیا کنند و بهبود بخشند. پایگاه به عنوان هماهنگ کننده این تلاش‌ها در عرصه‌های مختلف، وامدار زحمات همه نهادهایی است که با حسن ظن به حفاظت بافت تاریخی ابیانه اهتمام دارند. 

در مدت اخیر طیفی از اقدامات حفاظتی از قبیل اطلاع‌رسانی، مستندسازی، برقراری ارتباط رو در رو با اهالی ابیانه، برخورد و پیشگیری تخلفات، مرمت بناهای شاخص، مرمت بافت، جمع آوری اسناد، برنامه ریزی اصلاح تأسیسات خدمات عمومی، کنترل ساخت و سازهای جدید و بسیاری اقدامات دیگر در سطح پایگاه، شهرستان، استان و کشور دست به دست هم داده تا امروز شاهد این موضوع باشیم که اهالی ابیانه بیش از همه پیگیر حفاظت ابیانه هستند و این بزرگترین دستاورد همه ماست. 

از ابتدای اسفند ماه ۱۳۹۴ پایگاه حفاظتی ابیانه زیر نظر یگان حفاظت استان اصفهان مستقر شد و شروع به کار کرد و این اتفاق مبارک مورد حمایت استان و شهرستان قرار گرفت و این موضوع به تنهایی قدمی بزرگ در پیشگیری و برخورد با تخلفات در روستای ابیانه شد. همکاری مردم هم در همین زمینه تأثیر زیادی داشت. اهالی ابیانه از هر جای دنیا که باشند نسبت به اتفاقات ابیانه حساسیت دارند و واکنش نشان می‌دهند و این عامل یکی از مهمترین ارکان حفاظت یک بافت تاریخی است. 

تشکیل کمیته فنی و بررسی کارشناسی همه مرمت‌ها و ساخت‌ و سازها در مراحل مختلف عامل دیگری است که در راستای رسالت سازمان مبنی ارائه مشاوره فنی به مالکان انجام شده است و تأثیر آن در بافت ابیانه به خوبی قابل مشاهده است به نوعی که پس از یک سال به مرحله‌ای رسیده‌ایم که ساخت بناهای جدید با مصالح و تکنیک‌های سنتی در ابیانه انجام شود و در خصوص مقاوم سازی استاندارد بناها هم تمهیداتی اندیشیده شود. 

با همه اینها ابیانه میراث دار همۀ اتفاقات گذشته است و اصلاح کاستی‌هایی که در گذشته از سوی همه طرف‌های دخیل در ابیانه روی داده است امری است که فقط در دراز مدت و با مشارکت مردم ابیانه قابل انجام است.

 

کد N1543769

وبگردی