آفتاب
هنر مهر در نمایشگاه مطبوعات-۱۳

فرج: صدور مجوز استودیوهای سینمایی مستلزم رعایت استانداردهاست

فرج: صدور مجوز استودیوهای سینمایی مستلزم رعایت استانداردهاست

مدیرکل دفتر توسعه فناوری های سینمایی و سمعی و بصری تاکید کرد افرادی که درخواست دریافت مجوز راه‌اندازی استودیوی سینمایی دارند باید به رعایت استانداردهای فنی و روز جهان توجه کنند.

محمدحسین فرج مدیرکل دفتر توسعه فناوری های سینمایی و سمعی و بصری روز یکشنبه ۱۶ آبان ماه با حضور در غرفه خبرگزاری مهر در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با اشاره به جدیدترین فعالیت‌های این دفتر در زمینه پژوهش در حوزه استانداردسازی استودیوهای مختلف سینمایی گفت: هر گاه درخواست مجوز برای ایجاد یک استودیو در حوزه‌های مختلف مانند تدوین، لابراتوآر، صداگذاری به دستمان می‌رسد بیشتر یک درخواست ساده برای دریافت مجوز است و فرد یا افراد متقاضی به روند ساخت و ایجاد یک استودیوی استاندارد توجه کافی نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مسائل فنی و استانداردسازی کمتر در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: در تلاش هستیم شرایطی فراهم کنیم تا فردی که درخواست تاسیس استودیو دارد به مسائل فنی و استانداردسازی بیشتر توجه کند و بداند که یک استودیو به لحاظ فنی باید چه قالبی داشته باشد. در این میان ما با پژوهش و تحقیقاتی که انجام می دهیم تمام شرایط فنی را که یک استودیو باید داشته باشد به فرد متقاضی ارائه می دهیم.

مدیر کل دفتر توسعه فناوری های سینمایی و سمعی و بصری تاکید کرد: در حال حاضر بخش عمده استودیوهایی که در کشور فعال هستند در فضای کوچک و بسته قرار دارند که شرایط مناسبی را برای فعالان در این عرصه ایجاد نمی‌کنند و صاحبان استودیوها غالبا به این فکر نکرده اند که شرایط استودیو خود را تغییر داده و آن را بهتر کنند تا به استانداردهای یک استودیو برسند.

وی ادامه داد: خوشبختانه با کمک فعالان این حوزه، تحقیقات مناسبی انجام داده ایم به عنوان مثال در حال حاضر پژوهش درباره لابراتوآرهای دیجیتال آماده است و به دنبال نظرخواهی نهایی هستیم. همچنین پژوهش درباره استودیوهای صدا و تدوین نیز در حال نگارش است. تمام تلاش ما این است که اطلاعاتی را فراهم کنیم تا دوستان در حوزه سینما بدانند هر استودیویی باید دارای چه خصوصیاتی باشد که بتوان به آن مجوز داد.

این مدیر سینمایی تاکید کرد: در طول تغییر وضعیت لابراتوآرها از آنالوگ به دیجیتال بسیاری از شرایط دچار تحول شد و از میان ۵ لابراتوآر فعال در حوزه آنالوگ تنها ۲ لابراتوآر بدیع و فیلمساز نتوانستند ادامه فعالیت دهند و تعطیل شدند. در حال حاضر لابراتوآرهایی که در سینما فعال هستند مراکزی هستند که طی چند سال گذشته و با ورود سیستم دیجیتال به سینما فعالیت خود را آغاز و یا به روز کرده‌اند.

فرج در پایان گفت: در حال حاضر ۲ لابراتوآر آنالوگ داریم که هر دو دولتی هستند. البته لابراتوآرهای بخش خصوصی خودشان نخواستند ادامه فعالیت دهند به عنوان مثال استودیو بدیع با اینکه بخش دیجیتال بسیار خوبی ایجاد کرده بود، اما در نهایت تصمیم گرفتند که فعالیت در این عرصه را تمام کنند.

کد N1543497

وبگردی