آفتاب

توسعه جامعه بدون نشاط اجتماعی و فرهنگی محقق نمی‌شود

توسعه جامعه بدون نشاط اجتماعی و فرهنگی محقق نمی‌شود

سمنان- ایرنا- مدیرکل دفتر امور اجتماعی فرهنگی استانداری سمنان با بیان این که جامعه ای که افسرده باشد نمی تواند توسعه یابد، گفت: نشاط اجتماعی و فرهنگی، تحرک و پویایی را در جامعه افزایش می دهد و موجب توسعه جامعه می شود.

امیر بینایی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، با تاکید بر ضرورت افرایش نشاط در جامعه افزود: دین مبین اسلام نیز برای مقوله شادی و نشاط ارزش و جایگاه ویژه ای قایل است تا جایی که شاد کردن مردم را عبادت می داند.
وی گفت: برخلاف عقیده برخی از صاحب نظران، ایران در رده های نخست کشورهای افسرده قرار ندارد و یکی از مشکلات و معضلات جامعه، نبود تعریف درست شادی و نشاط است به طوری که برخی شادی و نشاط را با لوده‌بازی اشتباه می گیرند.
بینایی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب درباره تاثیر نشاط اجتماعی، گفت: شادی روغن کاری چرخ های جامعه است و هر جامعه ای که دچار افسردگی، نگرانی و پریشانی باشد نمی تواند توسعه باید.
وی گفت: دولت تدبیر و امید سیاست خوبی را در پویایی جامعه اتخاذ کرده و رئیس جمهوری نیز در سخنرانی اخیرشان موضع گیری مناسبی در زمینه نشاط داشتند که می تواند برای همه نقشه راه و الگوی رفتاری مناسبی باشد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی فرهنگی استانداری سمنان تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی باید از همه ظرفیت های خود برای رشد و توسعه نشاط جامعه که توسعه جامعه را نیز در پیش دارد استفاده کند.
بینایی گفت: مردم با سلایق مختلف، ظرفیت‌های نهفته ای هستند که باید به فعلیت در بیایند و چگونگی استفاده از این ظرفیت ها و ذخایر عظیم، نیاز به هنر مدیریت دارد.
وی با بیان این که مردمی که با خرید بلیت های گران قیمت به کنسرت ها می روند یک واقعیت هستند و نباید از آن ها چشم پوشید، افزود: اگر برای مراسم های مختلف مانند کنسرت ها پیوست فرهنگی تعریف شود دیگر نیازی نیست مسوولان در مقابل جوانان و نوجوانانی که از صمیم قلب دوستدار دین، کشور و نظام هستند قرار بگیرند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی فرهنگی استانداری سمنان تاکید کرد: از ظرفیت های مردم که نعمت عظیمی هستند می توان برای تحقق اهداف نظام استفاده کرد.
وی گفت: در دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان نیز هفت برنامه برای تحول اجتماعی تدوین شده است و یکی از برنامه های مهم، توسعه سلامت و ارتقای نشاط اجتماعی در جامعه است.
وی ادامه داد: از ابتدای سال 95 تا کنون با برنامه ریزی و مشارکت در اجرای جشنواره های مختلف از جمله امید و نشاط با رویکردهای مختلف سعی شده است تا نشاط اجتماعی تحرک و پویایی در جامعه افزایش داده شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی فرهنگی استانداری سمنان با بیان این که هر کس زمینه ناراحتی و دلسردی مردم را فراهم کند دوستدار نظام جمهوری اسلامی نیست، گفت: همه رسانه ها، گروه ها و سازمان ها باید امید، تلاش، کار، همدلی و اتحاد را که بیش از هر زمان دیگر مورد نیاز جامعه است توسعه دهند.
آنچه تاکنون در توضیح مفهوم شادی از سوی بیشتر نظریه پردازان مطرح شده 2مولفه «شناختی» و «هیجانی» شادی است؛ مولفه شناختی بیشتر بر رضایت درونی افراد از زندگی استوار است و مولفه هیجانی بیشتر بر وضعیت هایی مانند خندیدن، شوخی کردن و تعادل میان هیجان های مثبت و منفی، افراد دلالت دارد.
از سال 2000 میلادی به بعد، در نگاه سازمان ملل متحد برای تعیین سطح توسعه یافتگی کشورها، متغیرهای شادکامی یا شادمانی اجتماعی، امید به آینده و خشنودی و رضایتمندی اجتماعی، به عنوان یک شاخص کلیدی محسوب می شود.
7341/6103
خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
کد N1543336

وبگردی