آفتاب
در مراسم تودیع و معارفه وزیر آموزش و پرورش مطرح شد؛

ناگفته‌های فانی از وزارت آموزش و پرورش

ناگفته‌های فانی از وزارت آموزش و پرورش

وزیر سابق آموزش و پرورش ضمن توصیه هایی به دانش‌آشتیانی از واقعیت تلخ کاهش اعتبارات غیرپرسنلی وزارت آموزش و پرورش نسبت به سال ۹۲ سخن گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اصغر فانی در مراسم تودیع خود که در کانون فکری و پرورشی کودکان و نوجوان در حال برگزاری است با انتقاد از نظام ۳-۳-۶ گفت: این نظام به موجب سند تحول بنیادین باید شکل می گرفت اما خیلی بد شکل گرفت.

وی افزود: باید از اول ابتدایی اجرا می شد اما یک باره از ششم ابتدایی شروع شد و این اجرای ناقص عوارض فراوان داشت و هنوز نیز دارد.

وزیر سابق وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در مقطع ابتدایی با اجرای نظام ۳-۳-۶ با کمبود فضای آموزشی روبه‌رو بودیم چرا که مقاطع ابتدایی باید شش ساله می شد همچنین کمبود نیرو نیز وجود داشت و قریب به ۴۰ هزار نیرو احتیاج داشتیم. بدون فراهم کردن مقدمات، کلاس ششم را آغاز کردیم و پیش از ما ناچار شدند نمازخانه ها و انباری ها را تبدیل به کلاس درس کنند.

فانی بیان کرد: هنگامی که نظام آموزشی را هدف گذاری می کنیم باید بر اساس هدف گذاری ها اجرا شود و من نمی دانم کتاب کلاس ششم بر اساس چه هدفی تالیف شد.

وی با اشاره به حضور خود از مرداد ماه سال ۹۲ در وزارت آموزش و پرورش گفت: همان روزهای اول، مدیرکل ابتدایی وقت به بنده از کمبود ۲۴ هزار معلم ابتدایی خبر داد در صورتی که کمتر از دو ماه به آغاز سال تحصیلی باقی مانده بود.

عدم توازن نیروی انسانی به لحاظ جنسیت و رشته در آموزش و پرورش

وی افزود: عدم توازن نیروی انسانی به لحاظ جنسیت و رشته وجود داشت به خصوص در وضعیت جغرافیایی کم برخوردار با کمبود نیرو و در برخوردار با تورم نیرو مواجه بودیم. تورم سال ۹۲، ۴۳ درصد بود در حالی که حقوق فرهنگیان ۱۱ درصد افزایش داشت. همچنین با ۴ هزار میلیارد تومان کمبود بودجه مواجه بودیم.

فانی تصریح کرد: ایجاد آرامش از اهداف ما بود که در نظام تعلیم و تربیت حاکم کردیم که گستره آن ۱۰۷ مدرسه بود. با ایجاد آرامش سیاست امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی را حاکم کردیم.

وی اضافه کرد: در دولت گذشته هنگامی که معلمان جلوی وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند با چماق هایی که در زیرزمین بود آنها را زدند و به چماق داران ناهار داده شد.

فانی با بیان اینکه حاکمیت نظرات کارشناسی به جای دستوری کار کردن از دیگر اقدامات ما بود، گفت: آموزش و پرورش دستور پذیر نیست و دیدگاه های آموزشی و استدلال منطقی باید باشد همچنین از شتابزدگی نیز پرهیز کردیم.

ادامه دارد....

کد N1543244

وبگردی