آفتاب

صادرات بیش از 800 هزار دلار کالا مهر امسال از منطقه آزاد چابهار

صادرات بیش از 800 هزار دلار کالا مهر امسال از منطقه آزاد چابهار

چابهار - ایرنا -مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار گفت: بیش از 800 هزار دلار کالا مهر امسال از این منطقه به خارج از کشور و سرزمین اصلی (خارج از محدوده منطقه آزاد) صادر شده است.

عبدالرحیم کردی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیشتر کالاهای صادراتی منطقه آزاد چابهار محصولات تولیدی خود منطقه است که به خارج از کشور و سرزمین اصلی صادر می شود.
به گفته وی ،در مجموع صادرات و واردات کالا از منطقه آزاد چابهار در مهر امسال 65 میلیون دلار بوده است.
کردی اظهار کرد: صادرات و واردات کالا شامل مواد اولیه برای مصرف واحدهای تولیدی مستقر در منطقه آزاد، کالاهای تولیدی منطقه و وسایط نقلیه موتوری است.
وی بیان کرد: واردات کالای تجاری به سرزمین اصلی مصوب هیات وزیران افزون بر 46 میلیون دلار و واردات کالا به محدوده منطقه آزاد چابهار بیش از 14 میلیون دلار بوده است.
کردی اضافه کرد : واردات کالای تجاری (بند ج) شامل کالاهایی است که سود بازرگانی آنها بالای یک درصد بوده و حداکثر تا سقف هفت میلیون و 500 هزار دلار برای هر اظهار نامه مصوب هیات وزیران، بیش از 18 هزار دلار بوده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، واردات وسایط نقلیه موتوری را بیش از 900 هزار دلار، واردات مواد اولیه برای مصرف واحدهای تولیدی مستقر در منطقه را بیش از سه میلیون دلار عنوان کرد.
کردی ادامه داد: واردات مواد اولیه برای مصرف در واحدهای بازسازی کننده در منطقه بیش از 300 هزار دلار بوده است.
وی بیان کرد: سازمان منطقه آزاد چابهار با اهداف انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، ارتباط فعال با بازارهای جهانی و منطقه ای، تولیدات و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی راه اندازی شده است.
کردی تصریح کرد: ترانزیت در منطقه آزاد چابهار در سه سال دولت تدبیر و امید 13 میلیون دلار بوده است که نسبت به مشابه سه سال قبل 6.5 برابر رشد داشته است.
به گزارش ایرنا، منطقه آزاد چابهار در پیکره های تجاری، توریستی و خدماتی، سردخانه و کارگاههای غیرآلاینده، مسکونی، فضای سبز، روستای تیس و اراضی کشاورزی، توریستی و تفریحی، صنعتی، فرودگاه، پالایشگاه، صنایع سنگین و صنایع دریایی و تجهیزات آب شیرین کن در سال 1373 راه اندازی شده است.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان (مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.
بندر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043/1354
خبرنگار: رستم کریمی نژاد **انتشاردهنده: پروانه امانی
کد N1543163

وبگردی