آفتاب
پرسش امروز

آمادگی بازارها برای انتخابات آمریکا

آمادگی بازارها برای انتخابات آمریکا

: انتخابات آمریکا به واپسین روزهای خود رسیده است و 8 نوامبر روزی تعیین‌کننده برای اقتصاد و سیاست جهان خواهد بود. در یک سوی میدان و در ...

امیر شاملویی: انتخابات آمریکا به واپسین روزهای خود رسیده است و 8 نوامبر روزی تعیین‌کننده برای اقتصاد و سیاست جهان خواهد بود. در یک سوی میدان و در اردوی دموکرات‌ها، هیلاری کلینتون ایستاده است که براساس نظرسنجی‌ها اکنون بخت بیشتری برای پیروزی در این کارزار دارد، اما در روزهای اخیر با کاهش شدید آرای خود در مقابل رقیب سرسخت و پرحاشیه‌اش روبه‌رو شده است. دونالد ترامپ، کسی است که در اردوگاه جمهوری‌خواهان به‌عنوان نامزد رقیب هیلاری کلینتون برای تصدی پست ریاست جمهوری مبارزه می‌کند، فردی که هیچ گونه سابقه سیاسی ندارد و به مدد سرمایه کلان خود توانسته است از پس مخارج انتخاباتی خود و بدون کمک گرفتن از سایر سرمایه‌دارانی که عموما به کاندیداها کمک مالی می‌کنند، بربیاید و همین نکته برای وی تبدیل به مزیتی شده است. ترامپ در روزهای اخیر هر چه بیشتر به کلینتون نزدیک شده و تصور فرد پیروز در انتخابات 8 نوامبر را دشوار ساخته است، اما سوالی که در این میان وجود دارد این است که انتخاب هر یک از این دو، چه تاثیری بر اقتصاد و بازارهای مختلف سهام، طلا، ارز و سایر بازارهای دیگر در ایالات متحده آمریکا و سایر نقاط جهان خواهد گذاشت؟

 

از دید بسیاری از کارشناسان و با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است، هیلاری کلینتون به‌طور کلی کاندیدای مورد علاقه مدیران ارشد و شرکت‌های بزرگ، سرمایه‌گذاران و سهامداران وال‌استریت است، به رغم اینکه مطالعات نشان داده است در طول تاریخ انتخاباتی آمریکا، بیشتر فعالان اقتصادی طرفدار جمهوری‌خواهان بوده‌اند، اما به نظر می‌رسد این روند اکنون کمی تغییر کرده است، به همین دلیل به نظر می‌رسد انتخاب ترامپ به‌عنوان ریاست جمهوری آمریکا اثر منفی بر بازار سهام این کشور و برخی کشورهای دیگر داشته باشد. همچنین قیمت طلا را به دلیل افزایش نااطمینانی، بالاتر می‌برد و بر قیمت نفت نیز اثرگذار است. این پیامدها پس از مناظرات بین کلینتون و ترامپ تا حدودی مشاهده شدند. با این حال این تمام قضیه نیست. برخی از کارشناسان دیگر بر این باورند که آمریکا در دوره رکود پس از چند سال افزایش قیمت سهام قرار دارد و این امر چندان گریزپذیر نیست و چندان هم به شخصی که رئیس‌جمهوری آمریکا می‌شود بستگی نخواهد داشت.

از سوی دیگر، آنان بر ناهمگنی میان بخش‌های مختلف اقتصاد و بازار تاکید می‌کنند و معتقدند برخی قسمت‌ها مانند شرکت‌های بیمه، انرژی‌های نو و تجدیدپذیر و برخی شرکت‌های دیگر احتمالا با افت قیمت سهام روبه‌رو خواهند شد، در حالی که شرکت‌های نفتی و سایر بخش‌های سنتی صنعت انرژی از انتخاب ترامپ احتمالا منتفع خواهند شد. نکته مهم دیگر، انتخاب سکاندار برای فدرال رزرو و سیاست‌های این نهاد حساس است که می‌تواند بسیاری از صنایع و شرکت‌های آمریکایی را تحت تاثیر قرار دهد. با این وجود، به نظر می‌رسد تنها باید انتظار کشید تا رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا مشخص شده و پیامدهای اقتصادی انتخاب وی تحقق یابند. در ادامه به چند تحلیل از انتخابات آمریکا و اثر آن بر بازارها خواهیم پرداخت.

کد N1542939

وبگردی