آفتاب

تداوم خشکسالی خطر جدی برای پل‌های تاریخی اصفهان است

تداوم خشکسالی خطر جدی برای پل‌های تاریخی اصفهان است

اصفهان- ایرنا- مدیر روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: تداوم خشکسالی می‌تواند خطر جدی برای پل‌های تاریخی روی زاینده رود در اصفهان باشد.

شهرام امیری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: یکی از مواد به‌کار رفته در این پل‌ها «ساروج» است و به همین دلیل هم پایه پل‌ها باید همیشه مرطوب باشد.
وی با بیان اینکه مصالح مورد استفاده در بدنه پل ها از زمان ساخت تا امروز با پل ها همخوانی پیدا کرده است، هشدار داد: در صورت ادامه خشکسالی و نوسانات آبی، این همخوانی دچار اختلال خواهد شد و این مساله تهدیدی برای پل ها محسوب می شود.
وی تصریح کرد: با تداوم خشکسالی و کاهش سطح آب‌های سطحی و کم شدن ذخیره سفره‌های آب زیرزمینی، این تهدید جدی‌تر خواهد شد.
امیری با بیان اینکه نوسانات و قطع و وصل مکرر آب رودخانه به پل های تاریخی آسیب وارد می کند، گفت: سازمان میراث فرهنگی وظیفه دارد پل های تاریخی را در ادوار مختلف مورد پایش قرار دهد.
وی افزود: کمیته پایش با هدف پایش 11 پل تاریخی بر روی رودخانه زاینده رود ایجاد شده است و بر اساس برنامه زمانی مشخص، این پایش ها را انجام می دهد.
مدیر روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان همچنین در باره خبر منتشر شده در برخی سایت ها در باره ترک خوردگی در سی و سه پل تاکید کرد: ترک خوردن پل های تاریخی، امری طبیعی و نشانه نیاز آنها به مرمت و پایش است.
امیری با بیان اینکه در روزهای اخیر عکس هایی مبنی بر ترک خوردگی عرشه سی و سه پل در شبکه های مجازی منتشر شد که این موضوع صحت ندارد، افزود: این تصاویر مربوط به درزهای انقطاعی پل است که در دهه های 40 خورشیدی روی آنها آسفالت شده و در عرشه پل و به منظور انبساط و انقباض پل ایجاد شده است.
مدیر روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: عکس هایی که در فضای مجازی منتشر شده، مربوط به فرو رفتن آسفالت در درزهای انقطاعی این پل است.
وی با بیان اینکه این ترک ها بصورت منظم روی آسفالت ها تکرار شده و مورد تایید علم سازه و معماری است، افزود: این ترک ها، ترک های سازه ای که تهدیدی برای این بنای تاریخی محسوب شود، نیست.
امیری با بیان اینکه هیچگونه ترکی در سی و سه پل ایجاد نشده است، گفت: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه مشکلی در این زمینه به اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان اعلام کنند تا در دستور کار کمیته پایش قرار گیرد.
امیری در عین حال با بیان اینکه ترک خوردن پل های تاریخی فی نفسه موضوع وحشتناک و غیرعادی نیست، افزود: بی توجهی و رسیدگی نکردن به آنها باعث بروز مشکل و تهدیدی برای پل ها محسوب می شود.
وی با بیان اینکه 11 پل تاریخی از مبدا تا مقصد زاینده رود وجود دارد، تاکید کرد: ظاهر شدن ترک بر روی پل های تاریخی نشانه آسیب دیدگی و ضرورت مرمت پل هاست.
مدیر روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: 10 پل اصفهان تا اوایل امسال به ثبت ملی رسیده بود و پل 'اورگان' هم بعنوان یازدهمین پل تاریخی بر روی رودخانه زاینده رود در سال جاری به ثبت ملی رسید.
وی گفت: در سال های گذشته پل «جویی» اصفهان با ترک خوردگی در جنوب و جنوب شرقی مواجه شد.
امیری یادآور شد: این ترک بصورت پیچشی شروع شده و به سمت گالری های پل
«جویی» سرایت کرده بود که کار مرمت آن از سال 94 شروع شد و در نیمه اول امسال به پایان رسید.
به گزارش ایرنا، از مجموع 11 پل تاریخی بر روی زاینده رود پنج پل مارنان، سی وسه پل، جویی، خواجو و شهرستان در شهر اصفهان قرار دارد.
پل های تاریخی زاینده رود از مهمترین جاذبه های تاریخی و گردشگری اصفهان محسوب می شود و مورد توجه گردشگران خارجی و داخلی است.
زاینده رود بعنوان بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران از زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد.
این رود در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می رود و با گذر از شهرستان های فارسان، داران، شهرکرد، زرین شهر و اصفهان در نهایت به باتلاق گاوخونی در 120 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان می ریزد.
پل های شهرستان، جویی، مارنان، خواجو و سی وسه پل از پل های قدیمی و پل های فلزی، فردوسی، آذر، بزرگمهر، وحید و غدیر از پل های جدید بر روی رودخانه زاینده رود است.
7150ت/6027
خبرنگار: علی نعمانی* انتشار: محمدرضا شکراللهی
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/esfahanirna
کد N1542798

وبگردی