آفتاب

دانشجویان از ضوابط چاپ کتاب خبر ندارند

دانشجویان از ضوابط چاپ کتاب خبر ندارند

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: متاسفانه در کشور ما بسیاری از پایان نامه ها تبدیل به کتاب نمی شود، چون دانشجویان از ضوابط چاپ کتاب خبر ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری بیست و سومین جشنواره کتاب سال دانشجویی صبح امروز یک شنبه ۱۶ آبان با حضور سعید پورعلی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب و عادل تقوی رئیس انتشارات جهاد دانشگاهی در ساختمان مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، تقوی به ارائه گزارشی از این دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی پرداخته و گفت: در این دوره ۶۲۹ اثر به دبیرخانه رسید که طی ۴ مرحله ۶ گانه داوری شدند.

وی افزود: در این دوره بخش های ویژه ای در نظر گرفته شده که مربوط به شعار امسال، مولف جوان، دانشجویان فارسی زبان خارج از کشور و استادان راهنما در حوزه های علوم انسانی و پزشکی هستند.

در بخش دوم این برنامه، جلیسه با اشاره به فعالیت های خانه کتاب و اجتناب از روزمرگی گفت: یکی از برنامه هایی که طی چند سال اخیر آن را در دستور کار قرار داده ایم، طراحی پورتال جامع برای داوری جشنواره های مربوط به کتاب به ویژه کتاب سال بود. برای نخستین بار از این سامانه سال گذشته استفاده شد.

جلیسه با اشاره به هم افزایی با جشنواره های فرهنگی دیگر در کشور گفت: ارتباط بهتر با دبیرخانه ها از جمله مواردی بود که مدنظرمان بود. به این ترتیب ۱۰ جشنواره مورد حمایت قرار گرفت و جشنواره هایی مانند کتاب سال و کتاب سال دانشجویی همکاری گسترده ای را با یکدیگر شروع کردند و فرم ارزشیابی و داوری مشترک آنها تولید شد. به این ترتیب عمر کیفیت جشنواره ها بالا رفت.

مدیرعامل خانه کتاب در پایان سخنانش بر استفاده دبیرخانه های جشنواره های مربوط به کتاب از ظرفیت های یکدیگر تاکید کرد.

در بخش بعدی این نشست پورعلی گفت: اگر جشنواره کتاب دانشجویی بخواهد هویتی برای آثار دانشجویی ایجاد کند، نیازمند این است که مورد نقد جدی تری قرار بگیرد. به این ترتیب از معاونین فرهنگی محترم نهادهای مختلف خواسته شده در این باب تامل کنند و نقطه نظرات خود را بگویند. اگر بخواهیم به هویت صحیح کتاب دانشجو دست پیدا کنیم، باید مولفه هایی و ویژگی هایی را برجسته کنیم.

وی افزود: دانشجویان اهل قلم برای پرسش سازی در جامعه و فرایند ارتقاء باید حضور جدی و مستمری در این حوزه داشته باشند و این حضور جدی و مستمر محقق نخواهد شد مگر اینکه مجموعه دست اندرکاران و فعالان حوزه کتاب به بحث کتاب دانشجویی توجه جدی داشته باشند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: زمانی این توجه بیشتر می شود که باور کنیم دانشجویان آینده فضای نشر را رقم خواهند زد. نباید شاهد این باشیم که دانشجویان برای تولید کتابشان در تنگناها دست و پا بزنند. وظیفه بسیاری از صندوق های حمایتی این است که به تسریع فرایندها و همچنین کوتاه تر شدن مسیر چاپ کتاب اهتمام ورزند.

پورعلی همچنین گفت: در زمینه مسئله حمایت، نمی توانیم از بخش دولتی انتظار داشته باشیم. در این دوره از جشنواره هم به دوستان گفتیم که از حمایت های بخش خصوصی استفاده کنند. یکی از حوزه هایی که نیازمند حمایت بخش خصوصی است، آثار دانشجوها است. به این ترتیب شاید حمایت های بعد از اعلام برگزیدگان جشنواره باید جدی تر از قبل دنبال شود.

وی در بخشی از سخنانش به پایان نامه های دانشگاهی اشاره کرد و گفت: با وجود موارد تخلف و غیر اخلاقی که در زمینه پایان نامه های دانشگاهی شاهدیم، معتقدم پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترای ما از کیفیت و تازگی خوبی برخوردار است، اما متاسفانه خیلی از پایان نامه ها تبدیل به کتاب نمی شوند و علتش این است که دانشجویان از ضوابط چاپ کتاب خبر ندارند.

در بخش دیگری از این نشست، جلیسه در پاسخ به سوالی درباره پورتال مورد اشاره اش گفت: در این کار آینده را دیدیم ولی مسئله، زیرساختهای عمیق تری را می طلبد که هنوز به صورت کلی در کشور وجود ندارد. با این حال، یک گام به جلو رفته و به هدف نزدیکتر شده ایم که ضریب خطای داوران جشنواره ها را پایین تر بیاوریم. موسسات مختلفی هستند که در این زمینه سرمایه گذاری می کنند و امیدواریم بتوانیم در آینده از نتایج آنها استفاده کنیم. در حال حاضر پورتال در حوزه مقالات فعال شده ولی هنوز در زمینه کتاب عملیاتی نشده است.

پورعلی نیز در ادامه سخنان جلیسه گفت: بررسی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره کتاب سال دانشگاهی از نظر رعایت مسئله کپی رایت و حق مولف خوب بوده و نظارت در این زمینه ادامه پیدا می کند و باید بیشتر شود.

تقوی نیز در پاسخ به سوالی درباره موازی کاری جشنواره کتاب سال دانشگاهی و این جشنواره گفت: جشنواره ای که دانشگاه تهران برگزار می کند «جشنواره کتاب سال دانشگاهی» است و مخصوص اساتید و اعضای هیئت علمی است. ما هم در این زمینه به آنها اعتراض کردیم که فعالیتهایمان مشمول موازی کاری نشود و ظرفیت ها را کنار هم قرار دهیم اما توجیه دوستان این بود که ما به صورت اختصاصی جشنواره را برگزار می کنیم. در هر حال، موضوع جشنواره آنها حوزه تخصصی کتابهای فرهنگی است و با جشنواره ما کاملاً متفاوت است.

پورعلی نیز در بخش دیگری از این نشست، گفت: آماده ایم که با هر دانشگاه و بخش خصوصی که بخواهد در اجرای جشنواره مشارکت داشته باشد، همکاری کنیم. طی ۲۳ دوره ای که از عمر این جشنواره می گذرد، همیشه انعطاف پذیر بوده و با مشارکت دست اندرکاران حوزه دانشجویی در کشور برگزار شده است.

تقوی در پایان این نشست درباره نهادهای مشارکت کننده در این جشنواره گفت: در این دوره وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت ارشاد، وزارت ورزش، موسسه بازار کار و موسسه خانه کتاب، فعالیت و مشارکت دارند و از ظرفیت بخش خصوصی هم استفاده شده است.

کد N1542482

وبگردی