آفتاب
نائب رئیس انجمن سرطان ایران:

ایران رتبه چهارم جهان را از نظر میزان شیوع سرطان دارد

ایران رتبه چهارم جهان را از نظر میزان شیوع سرطان دارد

تهران- ایرنا- نائب رئیس انجمن سرطان ایران با اعلام اینکه بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، میزان ابتلا به سرطان در کشورهای در حال توسعه مانند ایران بیشتر از کشورهای توسعه یافته است، گفت: کشور ما در رتبه چهارم جهانی از نظر میزان شیوع سرطان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر عبدالله فضل علیزاده روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی به مناسبت برگزاری اولین کنفرانس بین المللی سرطان غرب آسیا اظهار کرد: طبق آمار این سازمان، در سال 1970 میلادی تنها 15 درصد سرطان های گزارش شده در کشورهای در حال توسعه بود اما این رقم در سال 1980، به 56 درصد رسید و پیش بینی می شود در صورت ادامه این روند، در سال 2030 به 70 درصد افزایش یابد.
وی افزود: میزان بروز سرطان در هر 100 هزار نفر در جهان 205 نفر در مردان و 165 نفر در زنان اعلام شده است که این رقم در موارد استانداردشده به ترتیب به 134 و 128 نفر در مردان و زنان رسیده است.

** لزوم تلاش بیشتر مسئولان در حوزه پیشگیری از سرطان
نائب رئیس انجمن سرطان ایران با تاکید بر اهمیت پیشگیری در حوزه سرطان گفت: ما به عنوان متخصصان این حوزه و اعضای انجمن سرطان ایران اطلاعات لازم در زمینه موارد سرطان زا و خطرناک مانند سیگار و قلیان را اطلاع رسانی کرده ایم و این مسئولان هستند که باید موضوع را پیگیری کنند.
فضل علیزاده افزود: بارها در مورد افزایش مالیات سیگار به مجلس پیشنهاد و در مورد مصرف روزافزون قلیان در بین جوانان و به ویژه زنان هشدارهایی داده شده و اکنون وظیفه دولت است که در راستای جمع آوری قلیان از بستر جامعه اقدامات لازم را انجام دهد.
وی با تاکید بر این که در زمینه سیاستگذاری ها در زمینه مقابله با عوامل سرطان زا ضعف داریم، اظهار کرد: در حوزه تشخیص و درمان سرطان مشکلی در کشور نیست و برای پیشگیری از شیوع بالای این بیماری باید سیاستگذاری های پیشگیرانه به درستی انجام شود.
اولین کنفرانس بین المللی سرطان غرب آسیا از 25 تا 29 آبان ماه با حضور متخصصان داخلی و متخصصانی از 15 کشور از جمله برزیل، آمریکا، کانادا، انگلیس، فرانسه، هلند، مصر، اوگاندا، سودان، عراق، قطر، تاجیکستان و هند برگزار می شود.
علمی**1834
خبرنگار: ناهید شفیعی*انتشار: زهره محتشمی پور
کد N1542437

وبگردی