آفتاب
رئیس صندوق نوآوری در غرفه مهر؛

قول رئیس جمهور برای تامین اعتبارات صندوق نوآوری و شکوفایی

قول رئیس جمهور برای تامین اعتبارات صندوق نوآوری و شکوفایی

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: اعتبارات صندوق معادل نیاز طرح های آن است و رئیس جمهور نیز قول داده است در صورت پول کم آوردن از بخش های دیگر به ما اعتبار اختصاص دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، بهزاد سلطانی رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی از غرفه خبرگزاری مهر در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها بازدید کرد و به سئوالات خبرنگار مهر پاسخ داد.

وی با اشاره به میزان اعتبارات صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: خوشبختانه ما از یک هزار و ۴۳۳ میلیارد تومان اعتباری که تاکنون دولت به ما داده است یک هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان را مصوب کردیم. 

سلطانی افزود: حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بیشتر در صندوق باقی نمانده است که در مجموع با سودهای بانکی معادل ۳۵۰ میلیارد تومان پول داریم که می توانیم با آن طرح تصویب کنیم.

وی یادآور شد: هم اکنون تعداد ۵۳۰ طرح در دست بررسی داریم که این طرح ها ۸۶۵ میلیارد تومان تقاضا دارند و حتی اگر نیمی از این طرح ها را هم مصوب کنیم بازهم نیاز شرکت ها و طرح ها از میزان پولی که برای ما باقی مانده، بیشتر است.

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: اکنون اعتبارات صندوق تقریبا معادل نیاز شرکت ها و طرح های دانش بنیان است که البته رئیس جمهور قول داده است در صورتی که صندوق نوآوری و شکوفایی پول کم بیاورد از بخش های دیگر به ما اعتبار اختصاص دهند.

وی با اشاره به ضرورت مراقبت از حرکت دانش بنیان ها در کشور گفت: باید مواظب «خصولتی ها» باشیم چرا که ممکن است شرکت هایی دولتی باشند اما ظاهر خصوصی بگیرند و دانش بنیان شوند و بخواهند از اعتبارات دانش بنیان ها استفاده کنند. حتی ممکن است صندوق های پژوهش و فناوری به «خصولتی» بدل شوند.

سلطانی با اشاره به مشکلاتی که برای اصل ۴۴ قانون اساسی و زمینه خصوصی سازی در کشور بوجود آمد، خاطرنشان کرد: در حرکت جدید دانش بنیان ها باید مراقب باشیم که به سرنوشت اصل ۴۴ بدل نشوند.

وی یادآور شد: اگر «خصولتی ها» چه به عنوان شرکت دانش بنیان و چه به عنوان صندوق پژوهش و فناوری؛ منطقه دانش بنیان را فتح کنند موضوع شرکت های دانش بنیان با مشکل مواجه می شود.

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: باید مراقب باشیم استقلال صندوق نوآوری و شکوفایی حفظ شود. 

وی افزود: اگر هر وزارتخانه دولتی و دستگاه اجرایی بخواهد با فشار، نفوذ و یا مصوبه گرفتن از دولت، بخشی از پول این صندوق را به سمت خودش بکشد صندوق مانند یک گوشت قربانی می شود و چیزی از آن باقی نمی ماند و نمی تواند ماموریت اش را درست انجام دهد و در عمل با شکست مواجه می شود.

سلطانی اظهار داشت: باید مراقب باشیم که استقلال صندوق در تصممیم گیری هایش حفظ شود و نیازها و کمبودهای مالی دستگاه های اجرایی به این صندوق ارجاع داده نشود. نمونه های صندوق در کشورهای دیگر هم نشان می دهد که همه صندوق ها از بدنه اجرایی دولت مستقل هستند.

کد N1542346

وبگردی