آفتاب

نتایج سفر معاون اول رئیس جمهوری از دیدگاه استاندار اصفهان

نتایج سفر معاون اول رئیس جمهوری از دیدگاه استاندار اصفهان

اصفهان- ایرنا -استاندار اصفهان، دستاوردهای سفر اخیر معاون اول رئیس جمهوری و جمعی از وزیران به اصفهان را در بخش های مختلف تشریح کرد.

به گزارش ایرنا رسول زرگرپور روز شنبه در نشستی خبری با محوریت جمع بندی نتایج سفر هفته گذشته اسحاق جهانگیری و 9 نفر از وزیران و معاونان آنها به اصفهان گفت: هفته گذشته، هفته اصفهان در کشور بود، زیرا بسیاری از دولتمردان و همچنین رسانه ها، بخش مهمی از فعالیت خود را بر مبنای ملاحظات این استان قرار داده بودند.
وی افزود: این یک رخداد بی نظیر پس از سفر رئیس جمهوری در سال 93 به اصفهان محسوب می شود زیرا جمع زیادی از اعضای کابینه دولت برای پیگیری موضوع های محتلف در استان حضور یافتند.
استاندار اصفهان، افتتاح ورزشگاه نقش جهان را اقدامی با ارزش توصیف کرد و افزود: این مجموعه پس از سال ها انتظار سرانجام به بهره برداری رسید.
ورزشگاه نقش جهان اصفهان، روز چهارشنبه 12 آبان 95 پس از حدود سه دهه فراز و فرود و انتظار بین نسلی با حضور معاون اول رئیس جمهوری و در میان خوشحالی مردم و ورزشکاران افتتاح شد.
در هفته های اخیر عملیات اجرایی مربوط به سازه این ورزشگاه پایان یافت و زمین چمن آن نیز به فناوری روز جهان مجهز و آماده شد و عملیات آسفالت ریزی محوطه این مجموعه انجام و در مجموع این نقش نیمه تمام با همت دولت و هزینه ای افزون بر 800 هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
استاندار اصفهان همچنین بااشاره به برگزاری جلسه ای با موضوع آب با حضور دولتمردان در تهران، پیش از سفر جهانگیری به اصفهان تصریح کرد: در این جلسه اعضای شورای عالی نیز آب حضور داشتند و کابینه دولت حدود یک ساعت در این پیوند به تحلیل و بررسی اوضاع آب پرداختند.
زرگرپور در باره سه محور اصلی سفر یاد شده گفت: افتتاح ورزشگاه نقش جهان یکی از مهمترین اهداف این سفر بود، زیرا ورزشگاهی با 75 هزار نفر ظرفیت، دومین ورزشگاه کشور از لحاظ گنجایش به شمار می رود و زمان زیادی نیز از آغاز عملیات اجرایی آن می گذشت.
وی افتتاح خط تولید ریل ملی در ذوب‌ آهن اصفهان را از دیگر برنامه های سفر جهانگیری به اصفهان برشمرد و افزود: سه سال پیش نخستین بار وزیر راه و شهرسازی کلنگ این خط تولید را زد که هم‌اکنون ظرفیت تولید 400 هزار تن ریل در سال را دارد.
واحد تولید ریل ملی با مشخصه فنی(UIC60) بعنوان بزرگترین واحد تولید ریل آهن در خاورمیانه در محل ذوب آهن، پنجشنبه هفته گذشته بطور رسمی به بهره برداری رسید.
برای اجرای طرح تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان 28.2 میلیون یورو اعتبار ارزی و 573 میلیارد ریال اعتبار ریالی هزینه شده است.
به گفته استاندار اصفهان، نخستین قرارداد این خط تولید منعقد شد که علاوه بر ریل، تیرآهن‌های بال‌پهن نیز تولید خواهد کرد.
زرگرپور ادامه داد: افزایش 1.8 میلیون تُن تولید ریخته‌گری مجتمع فولاد مبارکه از جمله دیگر افتتاح‌ های جهانگیری و هیات همراه بود.
ماشین ریخته گری شماره پنج فولاد مبارکه روز پنجشنبه هفته گذشته با حضور معاون اول رییس جمهوری بهره برداری شد.
اجرای طرح ماشین ریخته گری شماره پنج فولاد مبارکه برای حدود یکصد نفر بطور مستقیم و حدود 150 نفر بطور غیر مستقیم اشتغال ایجاد می کند.
کلیه مراحل طراحی، حمل و نصب تجهیزات ماشین ریخته گری شماره پنج فولاد مبارکه در مدت 28 ماه و با سرمایه 502 میلیارد تومان انجام شده است.
ظرفیت تولیدی فولاد مبارکه 5.4 میلیون تن است که پس از وارد مدار شدن ماشین ریخته‌گری شماره پنج، این میزان به 7.2 میلیون تُن خواهد رسید.
زرگرپور همچنین با اشاره به فاز دوم خط یک قطار شهری اصفهان که توسط جهانگیری افتتاح شد، تصریح کرد: با افتتاح این طرح، مسیر قطار شهری اصفهان تا چهارراه تختی اصفهان ادامه پیدا کرد.
مرحله دوم خط قطارشهری اصفهان، حد فاصل میدان شهدا تا چهار راه تختی این شهر از جمله طرح های حائز اهمیت برای شهروندان اصفهانی بود که پس از ورزشگاه نقش جهان توسط جهانگیری افتتاح شد.
خط نخست قطار شهری اصفهان از شهرک قدس تا میدان شهدا بطول 11 کیلومتر با 10 ایستگاه پس از 14 سال در مهر سال گذشته افتتاح شد.
ایستگاه تختی یازدهمین و یکی از اصلی ‌ترین ایستگاه های قطار شهری اصفهان به شمار می رود که در ساخت این ایستگاه از معماری ایرانی و اسلامی استفاده شده است.
زرگرپور، بهره برداری از خط آبرسانی و تصفیه ‌خانه شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار و همچنین خط انتقال آب به شهرستان گَز و بُرخوار اصفهان را از طرح های مهم افتتاح شده با حضور وزیر نیرو عنوان کرد.
تصفیه خانه شهرستان گلپایگان و تصفیه خانه شهرستان خوانسار در مجموع 430 لیتر ثانیه آب تصفیه شده برای شهرستان های گلپایگان، خوانسار، گل شهر، گوگد و تمام روستاهای اطراف آنها تامین خواهد کرد.
عملیات ساخت تصفیه خانه شهرستان گلپایگان با اعتبار بالغ بر 150 میلیارد ریال از چهارسال پیش آغاز شد و این مجموعه ظرفیت تصفیه آب 330 لیتر در ثانیه را دارد.
عملیات ساخت تصفیه خانه خوانسار نیز از پارسال با اعتبار بالغ بر 10 میلیارد ریال آغاز شد و خروجی این واحد یکصد لیتر آب تصفیه شده در ثانیه است.
طرح آبرسانی به شهر گَز از توابع شهرستان شاهین شهر و میمه در 18 کیلومتری شمال اصفهان نیز بااجرای 11 هزار و 700 متر لوله گذاری با ظرفیت خط انتقال آبرسانی به شهرهای گز، دستگرد، حبیب آباد، خورزوق، دولت آباد و روستاهای تابعه با 560 لیتر بر ثانیه به بهره برداری ‌رسید.
استاندار اصفهان همچنین با اشاره به بازدید معاون اول رئیس جمهوری از شرکت هواپیماسازی ایران(هسا) در اصفهان خاطرنشان کرد: این مجموعه از قابلیت های گسترده نیروی انسانی و تجهیزات فناوری برخوردار است و امیدواریم ظرفیت‌ و قابلیت های این شرکت بیش از پیش شناخته و از بالقوه به بالفعل تبدیل شود.
زرگرپور همچنین با اشاره بهره برداری و تولید انبوه جدیدترین یخچال فریزر ساید بای ساید'اسنوا' در گروه صنعتی انتخاب با حضور جهانگیری گفت: معاون اول رئیس ‌جمهوری در دومین روز سفر خود به اصفهان به همراه محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از خط تولید محصولات برودتی این گروه صنعتی بازدید کرد.
گروه صنعتی انتخاب با دارا بودن شش کارخانه تولیدی بزرگترین مجموعه سازنده لوازم خانگی کشور و برخوردار از برندهایی نظیر اسنوا بعنوان برند ملی لوازم خانگی، در شهرک صنعتی مورچه خورت در 45 کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.
وی با اشاره به دیدار معاون اول رئیس جمهور و جمعی از وزیران با آیت الله حسین مظاهری رئیس حوزه علمیه اصفهان و از مراجع تقلید اظهارکرد: آیت الله مظاهری مباحث بسیار مهم و موثری مطرح کردند و بدلیل تحقق نشدن برخی وعده‌ ها از برخی وزیران گلایه داشتند.
زرگرپور با اشاره به برگزاری دو جلسه با حصور جهانگیری، جمعی از وزیران و مسئولان استانی نیز گفت: جلسه اقتصاد مقاومتی که در آن گزارشی از عملکرد برنامه‌های اقتصاد مقاومتی استان ارائه شد، بصورت کامل توسط معاون اول رئیس جمهور مورد ارزیابی قرار گرفت.
به گفته استاندار اصفهان، جلسه بررسی چالش‌های اصلی استان اصفهان از جمله مسائل زیست محیطی و آب نیز از دیگر جلسه های برگزار شده بود و این موضوع ها بطور ویژه و تفصیلی بررسی شد.
استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: در این جلسات مقرر شد تا تکمیل سامانه دوم آب شُرب اصفهان (تصفیه‌خانه) با اعتبار بالغ بر 15 هزار میلیارد ریال مورد تأکید و پیگیری قرار گیرد و اعتبار 'سد کوهرنگ 3 'بطور کامل تأمین شود که آخرین مراحل لاینینگ تونل کوهرنگ 3 در دست احداث است و این سد حدود 30 درصد پیشرفت داشته است.
زرگرپور با بیان اینکه برای تکمیل 'تونل کوهرنگ 3' در سال 95 حدود 750 میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: تخصیص این مبلغ بصورت قطعی مصوب شده است و چهار هزار میلیارد ریال دیگر نیز برای تکمیل آن نیاز داریم.
استاندار اصفهان همچنین به درخواست چهار استاندار برای آغاز هرچه سریعتر سد بهشت‌آباد و تونل کوهرنگ 3 اشاره کرد و گفت:در این زمینه ناکافی بودن مطالعات پروژه مطرح بود و قرار شد رییس سازمان محیط زیست، ارزیابی زیست محیطی خود را ارائه کند تا کار اجرایی آن شروع شود.
استاندار اصفهان، ساماندهی رودخانه حوضه آبی شهرستان اصفهان را از دیگر مباحث مورد بررسی در سفر اخیر جهانگیری ذکر کرد و افزود: برای کنترل برداشت ها از رودخانه 12 کیلومتر از آن با کمک کشاورزان ساماندهی شده بود و بر گسترش ساماندهی و کنترل نیز تاکید شد.
طرح انتقال آب از بهشت آباد به فلات مرکزی ایران شامل سه بخش کاملا مجزا شامل احداث سد 1.5 میلیارد مترمکعبی به ارتفاع 178 متر، سامانه انتقال آب تا منطقه
'شلمزار' استان چهارمحال و بختیاری و خطوط انتقال از سامانه انتقال آب از شلمزار به اصفهان، یزد و کرمان است.
هدف این طرح تأمین آب شرب بر اساس پیش بینی جمعیتی برای استان های اصفهان، کرمان و یزد است و بمنظور تأمین آب کشاورزی، صنعت و دیگر بخش ها نیست.
حجم آب انتقالی این طرح در مجموع 580 میلیون متر مکعب خواهد بود که 250 میلیون مترمکعب آن برای اصفهان، 180 میلیون مترمکعب برای کرمان و 150 میلیون متر مکعب برای یزد اختصاص خواهد یافت و این ارقام بصورت مصوبه قانونی ابلاغ شده است.
طبق برآورد پیمانکار، اتمام این طرح بطورکلی با احتساب یزد و کرمان حدود پنج میلیارد دلار هزینه دارد و آخرین برآورد بدون محاسبه خط انتقال یزد و کرمان حدود 750 میلیون دلار هزینه سد، حدود 300 میلیون دلار سامانه انتقال، 470 میلیون دلار خط اوله انتقال از شلمزار به اصفهان و در مجموع یک میلیارد و 520 میلیون دلار هزینه خواهد داشت.
عملیات اجرایی تونل 'کوهرنگ 3' در سال 1377 با هدف تامین آب به میزان حدود 255 میلیون مترمکعب در سال برای رفع بخشی از کمبود آب منطقه مرکزی ایران آغاز شد.
به گفته زرگرپور، ساماندهی کل حوضه آبی رودخانه زاینده‌رود در استان اصفهان نیز به صنف کشاورزان واگذار شد، زیرا کشاورزان بیشترین انگیزه را برای حفظ منابع آبی و جلوگیری از مصرف غیر قانونی آن دارند.
استاندار اصفهان اضافه کرد: چهار ماه پیش تفاهم‌نامه‌ ای با استاندار چهارمحال و بختیاری منعقد شد تا اختیار حفاظت، پایش و برداشت از رودخانه زاینده ‌رود به کشاورزان استان اصفهان و چهارمحال بختیاری واگذار شود و قرارداد نهایی آن نیز امضاء شد.
وی با اشاره به حفظ منابع آبی گفت: الگوی کشت، بهره‌ وری‌ ها و راندمان‌ ها نیز نیازمند تغییر است.
استاندار اصفهان با اشاره به برگزاری جلسه‌ شورای هماهنگی حوضه آبریز اصفهان به حضور وزیر نیرو نیز خاطرنشان کرد: قرار است در این جلسه برنامه توزیع آب سال 95 و 96 متناسب با میزان بارندگی و با مشارکت صنف کشاورزان تدوین شود.
وی همچنین به طرح صندوق خسارات«نکشت» کشاورزان(در قالب این طرح به کشاورزانی که نتوانستند کشت کنند، خسارت پرداخت می شود) اشاره کرد و گفت: صندوق خسارت برای این موضوع در طرح 9 ماده‌ای هیأت دولت مصوب شده تا مبالغی از برداشت‌کنندگان آب به تناسب حجم برداشت شده دریافت به صندوق واریز و حق‌آبه دیگر کشاورزان نیز به آنان داده شود.
زرگرپور تصریح کرد: تمام اقدامات و پیگیری‌ های سفر معاون اول رئیس جمهور و هیأت دولت در قالب مصوبات قانونی شورای عالی آب و شورای هماهنگی است و هیچ موضوعی خارج از این مصوبات نیست.
استاندار اصفهان تصریح کرد: در سه سال گذشته تمام تصمیمات مرتبط با تأمین آب مورد نیاز کشاورزان با هماهنگی کامل صنف کشاورزی استان صورت می‌گیرد بطوری که اعضای صنف کشاورزی استان عضو شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود هستند.
وی همچنین در باره شائبه لغو سفر جهانگیری به اصفهان نیز گفت:هیچگاه سفر معاون اول رئیس جمهوری به اصفهان بطور رسمی اعلام نشده بود و تنها گمانه زنی های برخی رسانه ها مبنای این خبر بود.
استاندار اصفهان افزود: بار نخست بدلیل سفر رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین، سفر به تعویق افتاد و بار دوم بدلیل سفر رئیس مجلس شورای اسلامی، سفر جهانگیری به بعد موکول شد، بنابراین اعلام قطعی و رسمی سفر وی به اصفهان هفته قبل صورت گرفت.
پ / 6020/6027/
** خبرنگار: علیرضا حکیمیان* انتشار: محمدرضا شکراللهی
کد N1541772

وبگردی