آفتاب

ساخت نانوابزاری زیست سازگار برای تزریق دقیق مواد به داخل حفره دندان

ساخت نانوابزاری زیست سازگار برای تزریق دقیق مواد به داخل حفره دندان

تهران- ایرنا- یک شرکت فعال درحوزه ساخت ادوات تزریقی در پزشکی اقدام به استفاده از فناوری ‌نانو در تولید نانو ابزار تزریقی تمام سرامیکی کرده است که با استفاده از آن می‌توان بخش‌ها و حفره‌های مختلف دندان را با دقت و به طور زیست سازگار پر کرد.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، شرکت ووکو (Voco) اولین محصول نانوابزار تزریقی تمام سرامیکی خود را به بازار عرضه کرد، این دستگاه با استفاده از فناوری nano-ORMICER تولید شده که نسبت به ادوات رایج مزایای متعددی دارد. این ابزار نسبت به فناوری‌های فعلی 50 درصد چروکیدگی و استرس کمتری داشته و از پایداری و زیست‌سازگاری بالاتری نیز برخوردار است.
در این ابزار از ترکیب فناوری نانوهیبرید و Ormocer استفاده شده ‌است که موجب می‌شود اکسید سیلیکون تشکیل یک پایه شیمیایی هم برای ترکیبات پرکننده و هم رزین دهد.
این فناوری خالص سیلیکونی چیزی است که موجب بهبود خواص فیزیکی محصول می‌شود به طوری که برای مثال مقدار پرکننده افزایش یافته و چروکیدگی پلیمریزاسیون کم می‌شود.
این محصول کاملا زیست‌سازگار بوده به طوری که در آن از هیچ یک از مونومرهای رایج نظیر بیس‌فنل، بیس‌فنل گلیسیدیل متاآکریلات، تریب‌اتیلن گلیکول دی‌متیل‌آکریلات و اورتان دی‌متیل‌آکریلات استفاده نشده‌است.
این ابزار برای انواع مختلف سرنگ‌ها طراحی شده و به ثبت رسیده است، این فناوری به‌گونه‌ای طراحی شده که در آن ایمنی و دقت بالا لحاظ شده ‌است، به طوری که هیچ هدر رفت نمونه مشاهده نمی‌شود.
این ابزار دارای امکان تزریق عالی بوده به شکلی که به سادگی می‌توان دیواره حفره‌ها را با سیال خیس کرد، کار با این ابزار بسیار ساده است و هنگام تزریق نیاز به فشار و حرکت دارد بنابراین، در هنگام کار با آن از پایداری بالایی برخوردار بوده و می‌توان حفره‌ها را با استفاده از آن پر کرد، داخل این ابزار به‌گونه‌ای طراحی شده که امکان تزریق نمونه‌هایی با ترکیب شیمیایی مختلف وجود دارد.
این محصول در 12 طرح مختلف تولید شده و برای شرایط مختلف قابل استفاده است. روی آنها توسط پوششی مات یا روشن پوشانده شده که برای حالت‌های مختلف تزریق می‌توان بسته به شرایط گزینه مناسب را انتخاب کرد.
علمی ** 9340
دریافت کننده : منیر ابراهیمی زاده*انتشار: زهره محتشمی پور
کد N1541375

وبگردی