آفتاب

راهکار محققان ایرانی برای حفظ حریم کاربران در فضای مجازی

راهکار محققان ایرانی برای حفظ حریم کاربران در فضای مجازی

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر روشی برای مدیریت و حفظ حریم خصوصی داده‌های کاربران در سیستم‌های ابری ارائه کردند.

به گزارش ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، 'زهره رضایی کینجی' مجری طرح با اشاره به مشکلات موجود در زمینه حفط حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی گفت: در حال حاضر بسیاری از اطلاعات خصوصی کاربران شامل مواردی چون اطلاعات هویتی، اطلاعات مکانی، سوابق بیماری و یا سایر داده‌های کاربران در سیستم‌های مبتنی بر ابر ذخیره سازی می‌شود که حفظ این اطلاعات و داده‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی با بیان اینکه با استفاده از اینترنت می‌توان داده‌های زیادی را در سیستم‌های ابری بارگذاری کرد، یادآور شد: این داده‌ها از طریق حملات سایبری دستخوش آسیب می‌شوند و این حملات می‌تواند از طریق برخی از اپلیکیشن‌ها و یا برخی از کاربران که مجوز دسترسی به این نوع سیستم‌ها را دارند صورت گیرد.
این محقق جوان بر ضرورت حفظ حریم خصوصی کاربران تاکید و اضافه کرد: برای جلوگیری از این حملات تاکنون روش‌های مختلفی عرضه شده است که در این راستا در دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر پروژه تحقیقاتی را اجرایی کردیم.
رضایی درباره این پروژه با عنوان 'ارائه روشی جدید برای مدیریت امنیت داده‌های بزرگ در سیستم‌های مبتنی بر ابر' گفت: در این مطالعات از روش K-Anonymity یا k گمنامی به این دلیل که پایه و اساس دیگر روش‌ها بود استفاده شد و از آنجا که داده‌های بزرگ مد نظر بودند برای اعمال این روش از روش نگاشت- کاهش استفاده شد.
به گفته وی استفاده از روش نگاشت- کاهش در این طرح موجب شده سرعت و مقیاس پذیری روش ارائه شده از دیگر روش‌های مورد مطالعه بهتر باشد.
وی با توضیح اینکه روش k گمنامی روشی است که با ایجاد تغییراتی دراطلاعات اقدام به حفظ حریم خصوصی کاربران می‌کند، اظهار کرد: در این مطالعات توانستیم روشی جدید برای تضمین حریم خصوصی کاربران ارائه دهیم.
این پروژه تحقیقاتی در دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با راهنمایی دکتر 'احمد عبداله زاده بارفروش' اجرایی شده است.
علمی** 1055**1440
دریافت کننده : زینب کارگر ** انتشار : معصومه گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
کد N1541292

وبگردی