آفتاب

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند؟

 چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند؟

رییس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران گفت: لازم است نسبت به سرطان پستان آگاهی بیشتری انجام شود تا تعداد مرگ و میر آن کاهش پیدا کند.

دکتر اعظم‌السادات موسوی، عضو هیات مدیره انجمن سرطان‌های زنان و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال که گروه‌های پرخطر ابتلا به سرطان پستان چه افرادی هستند؟ گفت: کسانی که اعضای درجه یک فامیل آنها به این سرطان مبتلا بوده، زمان اولین بارداری آنها بالای 35 سال باشد، کسانی که دچار سرطان تخمدان بوده‌اند، کسانی که سابقه انواع سرطان در خانواده‌شان زیاد بوده و افرادی که به مدت طولانی از هورمون استفاده کرده‌اند.

او افزود: یکی از موارد مهم این است که زنان بدانند اگر مردی در فامیل دچار سرطان پستان شده باشد، اگر مادر دچار سرطان هر دو پستان باشد و اگر فامیل درجه دو مانند خاله و عمه دچار این بیماری شده باشند ریسک خطر خیلی بالا می‌رود و باید از سنین پایین‌تری غربالگری را شروع کنند.

رییس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران همچنین درباره مهمترین علامت‌هایی که باید با شناسایی آنها به متخصص مراجعه کرد، توضیح داد: مهمترین علامت لمس توده است. فرورفتن نوک پستان، غیرقرینه بودن و ترشحات هم علائم هشداردهنده هستند. در اغلب موارد این سرطان بدون درد است و توده‌های پستانی که درد دارند معمولا خوش‌خیم هستند.

این متخصص درباره لزوم مطرح شدن هرچه بیشتر این بیماری برای آشنا شدن مردم با آن و کاهش آمار مرگ و میر گفت: لازم است تابوی حرف زدن از سرطان پستان شکسته شود و اطلاع‌رسانی کافی درباره آن صورت بگیرد و برای این کار خوب است چهره‌های معروفی که دچار این بیماری هستند از بیماری‌شان حرف بزنند و به جامعه آگاهی‌رسانی کنند.

دکتر موسوی افزود: من همینجا از بازیگران و چهره‌های معروفی که به سرطان پستان دچار شده‌اند دعوت و درخواست می‌کنم از بیماری‌شان با جامعه حرف بزنند و اجازه دهند با اطلاع‌رسانی و امیدبخشی، جان تعداد بیشتری از افراد نجات پیدا کند.

می‌توانید متن کامل این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

خبرآنلاین
کد N1541167

وبگردی