آفتاب

کاظمی قمی: موصل آزاد می‌شود | ترکیه نگران بی‌حیثیتی سیاسی است

کاظمی قمی: موصل آزاد می‌شود | ترکیه نگران بی‌حیثیتی سیاسی است

سفیر اسبق کشورمان در عراق با حضور در کافه خبر ابعاد مختلف عملیات موصل، پیامدهای آن و رفتارهای ترکیه و عربستان در این خصوص را مورد ارزیابی قرار داد.

زهره نوروزپور : حسن کاظمی قمی سفیر اسبق کشورمان در عراق با حضور در کافه خبر ابعاد مختلف عملیات موصل، پیامدهای آن و رفتارهای ترکیه و عربستان در این خصوص را مورد ارزیابی قرار داد.

وی در تشریح ابعاد این عملیات راهبردی و مهم گفت: «عملیات آزاد سازی موصل در تداوم عملیات هایی بود که دولت عراق از تابستان سال 1393 شروع کرد و روند عملیات پاکسازی هم به گونه ای بود که روز بروز به کمیت و کیفیت ان افزوده شد. جریان تروریستی داعش خرداد 93 شمال عراق را اشغال کرد و موصل را در تصرف خودش گرفت و تا دروازه های پایتخت آمد. اگر نیروهای حشد الشعبی با فتوای مراجع دینی که در راس ان آیت الله سیستانی است شکل نمی گرفت و همکاری همه جانبه ایران نبود، داعش با ورود به بغداد، یک تحول سیاسی و ژئوپلیتیک عمیق را در منطقه رقم می زد، به این معنا که دایره ورود داعش آن وقت به عراق و سوریه محدود نمی شد.»

مشروح این گفتگو را از نظر می گذرانید:

در موصل چه خبر است؟ ابعاد این عمیات را برای ما تشریح کنید .
دو الی سه ماهی طول کشید که فتاوای مراجع دینی منجر به تشکیل مسیر دقیق شد و جمهوری اسلامی ایران هم در چارچوب رسالت های ذاتی و سیاست اصولی خودش که منوط به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ، کمک به مقابله با تروریسم و اشغالگری با رعایت حسن همجواری و عدم دخالت در امور دیگران است، همه جانبه و جانانه در کنار دولت عراق ایستاد و با این پدیده شوم تروریستی مقابله کرد. در واقع می توان گفت هرآنچه که امروز نیز در خصوص موصل و  مبارزه با داعش رخ می دهد با محوریت ایران و عراق است.

پس با این حساب شما نقشی برای آمریکا در این مبارزه قائل نیستید؟
از همان اغاز تحرکات داعش در عراق که مطالبه جدی برای کمک و مبارزه با آنها مطرح بود. آمریکایی ها بر خلاف تعهدات امنیتی که به دولت عراق داده بودند، حاضر به همکاری با بغداد نشدند و بهانه کردند که تا مشکلات سیاسی عراق حل نشود نمی توانیم به دولت مالکی کمک کنیم.  البته این بهانه ای بیش نبود چرا که خطر تروریسم و نا امنی، موضوعی نبود که با اختلافات و سلیقه های سیاسی، این مساله مهم را نادیده بگیریم. در واقع آمریکایی ها اگر می خواستند مبارزه ای  با داعش بکنند. از ابتدا کمک می کردند و اجازه نمی دادند تا این نیرو شکل بگیرد و برسد به اینکه موصل را تصرف کند.

پس این ائتلاف ضد داعشی که آمریکایی ها راه انداخته اند چیست؟ یا این تبلیغاتی که می کنند ما با داعش در عراق و سوریه می جنگیم چه معنی می دهد؟
در همان بحبوحه پیشرفت داعش و بی عملی آمریکا، در داخل عراق موج ضد امریکایی شکل گرفت، مبنی بر اینکه آمریکایی ها از داعش حمایت می کنند و این موج برافروخته شد تا اینکه آمریکایی ها احساس کردند که طبق ان زمان برنامه ریزی شده، داعش نمی تواند اهداف آن ها را در منطقه محقق کند. از ان مقطع یک ائتلاف مبارزه با داعش را شکل دادند که این هم بهانه ای شد برای حضور مجدد نظامی آمریکا در این کشور و منطقه. به موازات رفتار امریکایی ها، دولت عراق با ورود نیروهای بسیج مردمی ( حشد شعبی) و با حمایت جمهوری اسلامی به مقابله با داعش رفت، اولین تلاش هم این بود که بتوانند جلوی پیشروی داعش را بگیرند و مهار کنند و بعد از مهار، تهدید از سمت بغداد را بتوانند کنترل کنند.

برگردیم به بحث اول و عملیات موصل
 از تابستان 93 کم کم عملیات های پاکسازی شروع شد از جمله عملیاتی که نقطه عطفی در تداوم عملیات های نظامی بود، عملیات جرف الصخر بود که این منطقه مرکز پایگاه تروریستی بود، عمده حوزه های بمب گذرای شده و صدور تروریسم به حله، کربلا و بغداد از این مرکز طراحی می شد. شما شاهد بودید که ما سال گذشته یک مراسم اربعین امن در عراق داشتیم که اصلی ترین دلیل آن همین تصرف جرف الصخر بود. تا قبل از پاکسازی، این منطقه که مسیر بغداد به کربلا است، اصطلاحا می گفتند مثلث الموت یعنی مثلث مرگ، خیلی منطقه خطرناکی بود. امروز می توان گفت عملیات موصل در بعد کیفی و کمی، فوق العاده عملیات مهمی است و باور من این است که پیروزی در عملیات موصل یک نقطه عطفی در روند تحولات سیاسی و امنیتی، نه فقط در عراق، بلکه در کل منطقه خواهد بود و  تاثیر آن را درخارج این کشور و سطح منطقه ، شاهد خواهیم بود.

چرا عملیات موصل هم برای عراقی ها و هم برای منطقه بسیار مهم است. حتی توجهات جهانی را نیز به خود معطوف داشته است.

آزاد سازی موصل ازچند لحاظ و از چند بعد حائز اهمیت و بررسی است و می توان گفته شاخص های بسیار جالبی دارد.

شاخص اول؛ فرماندهی ان با خود عراقی ها است، بر خلاف اینکه امریکایی ها خیلی فشار اوردند و بسیار فضاسازی روانی کردند برای اینکه فرماندهی عملیات ازادسازی موصل را به عهده بگیرند، نه با هدف ازاد کردن موصل، بلکه با اهدافی که دارند، اما دولت عراق زیر بار نرفت، این یک موفقیت برای بغداد بود.

شاخص دوم؛ عملیات از یک وفاق و یک همبستگی ملی سیاسی برخوردار است، هیچ عملیاتی را نمی بینید که همه جریانهای سیاسی با وجود رقابت ها و اختلاف های همیشگی خود در یک موضوع به یک اشتراک نظر جمعی رسیده باشند. امروز تنها دولت شیعی محور عراق نیست که بر این عمیات تاکید می کند ، قاطبه اهل سنت بر عملیات موصل تاکید دارد. کردها امروز می خواهند موصل آزاد شود. همه جریانات سیاسی، مذهبی، قومی، مرجعیت هم که مشوق عملیات ازاد سازی بود که به عنوان بزرگترین پشتوانه دولت محسوب می شود.

کودتا هم پیامد دیگری از اشتباهات منطقه ای ترکیه در خصوص عراق و سوریه و نیز داعش است. این موضوع ارتباط مستقیم با سیاست این کشور دارد. در بعد سیاسی و مردمی ترکیه به شدت دچار مشکل شد. امروز حزب توسعه و عدالت اردوغان اقتدار گذشته را ندارد. البته من کودتا را هم یک طرح آمریکایی می دانم.  بعد از کودتا بود که شاهد نرمش و تغییر نگرش هایی از سوی ترکیه به مناسباتش با روسیه بودیم. نمی خواهم بگویم که در قبال سوریه یا عراق اتفاق خاصی افتاده است ، اما در موضوع روسیه این اتفاق افتاد. اردوغان به سمت بازسازی مناسباتش با روسیه رفت. این مساله خوشایند امریکا نبود .

برخی در داخل ایران ( البته بیشتر از سوی جریان های احساسی سیاسی، نه بخش رسمی)  از وقوع کودتا در ترکیه ابراز خرسندی کردند آیا واقعا موفقیت کودتا به نفع ایران بود؟
 به هیچ وجه.  اگر این کودتا موفق می شد قطعا به نفع ما نبود، چرا که اولین پیامد ان این بود که جریان افراط گرا در ترکیه روی کار می امد. جریان افراط گرا رابطه دو کشور ایران و ترکیه را دچار مشکلات عدیده ای می کرد که این موضوع را من در غالب سناریوی جدید می دانم. در حقیقت کودتای ترکیه برای اماده کردن عربستان برای نقش آفرینی مخرب بیشتر در منطقه که یک هدف اصلی آن ایران بود، طراحی شد. سعودی ها بعد از امدن ملک سلمان، روابطشان را با جمهوری اسلامی از یک رقابت راهبردی به تخاصم راهبردی سوق دادند. آنها الان عملا در حوزه سیاسی، امنیتی و افتصادی با ما در جنگ هستند. بعید نمی دانم که این ها با تحریک امریکایی ها بخواهند در حوزه نظامی با ما وارد جنگ شوند.

برگردیم به ادعای تاریخی اردوغان نسبت به موصل، آیا واقعا انگیزه اردوغان خاک و جغرافیا است یا به دنبال گمشده دیگری می گردد؟
 در مساله موصل، حرف های بی اساس از سوی ترکیه زیاد زده شده است. امروز دیگر زمان این نیست که  رئیس جمهور ترکیه یک ادعای تاریخی را مطرح کند. البته درست است که او گفت ما خواهان بازگشت به تاریخ قبل از توافق لوزان (سال 1923) هستیم، اما بعد پذیرفت اگرچه برای ما سخت است اما باید این واقعیت را بپذریم که به مرزها وهمسایگانمان احترام بگذاریم. در نتیجه این ادعای تاریخی قرص و محکم نیست. سوال بهتر همان گمشده ترکیه است. در واقع آن چیزی که خیلی مهم تر است، نگاه دولت ترکیه به پیامد های بعد از ازاد سازی موصل است. ترکیه باور دارد که اگر در این عملیات شرکت نکند نقش منطقه ای خود را از دست خواهد داد. این یک ضربه حیثیتی برای ترکیه است که در یک تحول به این مهی در منطقه نقش نداشته باشد.

ترکیه بهانه گیری می کند. آنها می گویند اگر موصل ازاد شود و به دست دولت شیعی عراق بیفتد مقری برای گروه های کردی مخالف ترکیه می شود و یا شیعیان قدرت بیشتری می گیرند. آنها به واقع مخالف یک پارچه ماندن عراق هستند. در صورتیکه اگر موصل آزاد شود و عراق یک پارچه بماند. آن وقت مسولیت تامین امنیت مرزها به صورت مشترک بین عراق و ترکیه خواهد بود. قطعا عراقی که خودش قربانی تروریسم و اشغالگری است اجازه نمی دهد که هر نیرویی ، اعم از تروریسم یا معارض بخواهد امنیت مرزها را تهدید کند یا امنیت داخلی همسایه خود را به هم بزند ، این برای ترکیه نگرانی نخواهد بود. اگر موصل ازاد شود می توانند در چارچوب همکاری دو کشور امنیت مرزهایشان را تامین کنند.

نظر آمریکایی ها در این خصوص چه بود؟
آمریکایی ها با همکاری ترکیه و سعودی طرحی را در برابر نیروهای بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی) مطرح کرده بودند که با شکست مواجه شد. آنها حشد الوطنی را در برابر حشد الشعبی شکل دادند و اموزش های انها در ترکیه انجام شد، حمایت مالی را سعودی انجام داد و امریکا بسیار به فراکسیون های سیاسی در پارلمان بغداد فشار آورد که به جای حشد الشعبی  "حشد الوطنی"  را به رسمیت بشناسند. نگاه امریکا این بود که این نیروهای ملی را که عمدتا در مناطق سنی هستند شکل دهند و فرماندهی این نیروها با فرمانده کل قوا نباشد بلکه فرماندهی ان با استانداران باشد. مثلا فرماندهی حشد الوطنی که ترک ها اموزش داده اند با کسی باشد که خودش در قضیه اشغال موصل توسط داعش متهم است. معلوم بود که چنین چیزی از سوی دولت عراق و نخبگان و حتی جریان های سنی و کردی پذیرفته نمی شد.


آیا به عملیات موصل خوش بین هستید، به نظر شما موصل از لوث وجود داعشیان پاک می شود؟
 موصل ازد خواهد شد. اما عملیات، فوق العاده پیچیده است. زمان آزادای و پایان عملیات را نمی توان معین کرد که مثلا تخمین بزنیم یک ماه تا شش ماه خواهد بود.  قطعا از یک ماه و دو ماه بیشتر خواهد بود، این یک واقعیت است که موصل ازاد خواهد شد اما موضوع بعد از موصل و سرنوشت داعش و باقی ماندگان است.  بعید نیست که در سناریوهای جدید که طراحی کرده اند، جای تازه ای را برای سازماندهی آنها تعیین کرده باشن. یک سناریویی که پیش بینی شده این است که جبهه مقابل، بعد از ازادسازی موصل، در شمال بغداد که منطقه ای سنی نشین است جانمایی کرده و آنها را در انجا سکنی دهند. مفهوم ان این است که پیشبینی یک جغرافیای جدید که این بار نزدیک تر به بغداد هم هست تشکیل شود که یک طرف ان به اردن و سوریه و یک طرف ان به مرزهای ایران برسد. این موضوعی است که بعد از ازاد سازی موصل باید به آن توجه کرد.

49310

کد N1541069

وبگردی