آفتاب
با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر صنعت در اصفهان صورت گرفت

ورود ذوب‌آهن به عرصه ریل‌سازی

ورود ذوب‌آهن به عرصه ریل‌سازی

آغاز تولید ریل ملی در ذوب‌آهن اصفهان و بهره‌برداري از ماشين ريخته‌گري شماره 5 فولاد مباركه را می‌توان مهم‌ترین‌ رخدادهای پایان هفته گذشته ...

محمدحسین بابالو:آغاز تولید ریل ملی در ذوب‌آهن اصفهان و بهره‌برداري از ماشين ريخته‌گري شماره 5 فولاد مباركه را می‌توان مهم‌ترین‌ رخدادهای پایان هفته گذشته به شمار آورد که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و علي ربيعي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي مورد بهره‌برداری قرار گرفتند. افزایش ظرفیت تولید فولاد خام به 2/ 7 میلیون تن در فولاد مبارکه و افزایش تولید فولاد در ذوب‌آهن اصفهان به 6/ 3 میلیون تن را می‌توان در کنار تولید ریل ملی، واقعیت‌هایی دانست که در روزهای اخیر محقق شده است.

 

معاون اول رئيس‌جمهور روز پنج‌شنبه در اصفهان و در مراسم افتتاح تولید ریل ملی با بيان اينكه مبارزه با استكبار در هر مقطعي شكل و شمايل متفاوتي دارد، گفت: در شرايط فعلي مبارزه با استكبار تلاش براي راه‌اندازي اقتصاد كشور است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، دكتر اسحاق جهانگيري مهم‌ترين چالش پيش روي كشور را مسائل اقتصادي دانست و افزود: امروز هيچ موضوعي مهم‌تر از حل مسائل اقتصادي كشور براي ما وجود ندارد. وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد جوانان تحصيلكرده جوياي كار در كشور بسيار بالاست و به دليل سياست هاي غلط سال‌هاي گذشته قدرت خريد مردم و وضعيت معيشتي آنها كاهش پيدا كرده است.

وي با تاكيد بر اينكه با وجود ظرفيت‌هاي فراوان ايران غلبه بر مشكلات پيش رو امري ميسر و شدني است، تصريح كرد: ايران به لحاظ نيروي انساني از ظرفيت‌هاي بزرگي برخوردار است و توانمندي علمي كشور نيز توانمندي بالايي است كه اين ظرفيت‌ها در كنار محدوديت هاي موجود، قدرت ايران را براي عبور از چالش‌ها افزايش مي‌دهد و در اين مسير آنچه اهميت دارد این است که باور داشته باشيم كه مي‌توانيم از مشكلات عبور كنيم. جهانگيري با تاكيد بر اينكه نبايد مردم را نسبت به آينده كشور مايوس كنيم، اميد مردم را مهم‌ترين سرمايه اجتماعي كشور برشمرد و گفت: اميد مردم سرمايه‌اي مهم و تعيين‌كننده است كه مي‌تواند در حل مشكلات و توسعه كشور نقش آفرين باشد. معاون اول رئيس‌جمهوری كليد به‌كارگيري و استفاده از ظرفيت هاي كشور را اعمال مديريت صحيح دانست و گفت: فقط مديريت صحيح است كه مي‌تواند همه ظرفيت‌ها را به كمك توسعه كشور بياورد.

وي افزود: شايد كسي باور نمي‌كرد كه تورم بالاي 40 درصد به زير 10 درصد برسد و ايران بتواند در مذاكره با 6 قدرت بزرگ دنيا سرافراز بيرون آيد. اين موفقيت‌ها نشان مي‌دهد اگر اراده داشته باشيم و بخواهيم، قادر به انجام كارهاي سخت و دشوار خواهيم بود. معاون اول رئيس‌جمهوری تصريح كرد: عمده چالش‌های ما با توجه به کلام مقام معظم رهبري و تاكيد رئیس‌جمهوری در حوزه اقتصاد است بنابراین برنامه‌ريزي در اين حوزه و تلاش در جهت اقتصاد مقاومتي در دستور كار دولت قرار دارد و همگي بايد در اين زمينه همت كنيم. اسحاق جهانگيري افزود: در منطقه رقباي بسياري داريم كه بايد به لحاظ اقتصادي از آنها برتر باشيم. ايران ظرفيت بسياري در بخش معادن، انرژي، ‌نيروي انساني و... دارد و تنها با كليد مديريت مي‌توان از اين سرمايه‌ها بهره بيشتري برد.

 

بهره‌برداري از ماشين ريخته‌گري جدید فولاد مباركه اصفهان

با حضور معاون اول رئيس‌جمهوری از ماشين ريخته گري شماره 5 شركت فولاد مباركه اصفهان بهره برداري شد. با افتتاح اين پروژه ظرفيت توليد فولاد در مباركه اصفهان از 4/ 5 به 2/ 7 ميليون تن در سال خواهد رسيد. اين طرح در 28 ماه و با سرمايه گذاري 5025 ميليارد ريال احداث شده است. در حال حاضر 13 هزار و 150 نفر به‌طور مستقيم و 330 هزار نفر به‌طور غيرمستقيم در گروه فولاد مباركه اصفهان مشغول به كار هستند و با افتتاح خط شماره 5 ريخته گري اين شركت 550 نفر به‌طور مستقيم مشغول به كار شدند. فولاد مباركه اصفهان بزرگ‌ترين‌ توليد‌كننده ورق هاي فولادي در خاورميانه و شمال آفريقا است و با توليد محصولاتي نظير تختال، كلاف گرم، كلاف سرد، ورق هاي گالوانيزه، رنگي و قلع اندود سهم 5 درصدي در توليد ناخالص داخلي بخش صنعت دارد.

 

افتتاح واحد تولید ریل ملی در ذوب‌آهن اصفهان

به گزارش «دنیای اقتصاد» ایستگاه ریخته‌گری جدید ذوب‌آهن با ظرفیت اسمی یک میلیون تن در سال، با قرار گرفتن در مدار تولید افتتاح شد و به این ترتیب ظرفیت تولید شمش شرکت ذوب آهن اصفهان به 3 میلیون و 600 هزا رتن افزایش یافت. برای اجرای این طرح 12 میلیون دلار اعتبار ارزی و500 میلیارد ریال اعتبار ریالی هزینه شده و هدف از اجرای آن جذب کامل چدن تولیدی بخش کوره بلند است. علاوه بر این، واحد تولید ریل ملی با مشخصه فنی (UIC60) به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد تولید ریل آهن در خاورمیانه در محل ذوب آهن به‌طور رسمی به بهره برداری رسید. برای اجرای طرح تولید ریل ملی در ذوب‌آهن اصفهان 2/ 28 میلیون یورو اعتبار ارزی و 573 میلیارد ریال اعتبار ریالی هزینه شده است. این واحد تولیدی با ظرفیت اسمی 400 هزار تن ریل مطابق استانداردهای اروپایی ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است.

در این مراسم معاون اول رئيس‌جمهوری شركت سهامي ذوب‌آهن را نماد صنعت ايران توصيف كرد و گفت: ذوب آهن در صنعتي شدن اصفهان نقش اصلي داشته است و انتظار داريم همچنان به ايفاي اين نقش ادامه دهد. وي با اشاره به مشكلات شركت ذوب آهن و گزارش مديرعامل اين شركت مبني بر بدهي 6500 ميليارد توماني گفت: مديران بنگاه‌هاي اقتصادي نبايد براي حل مشكلات خود منتظر تصميمات وزير و مقامات دولتي باشند، بلكه بايد با استفاده از خلاقيت و استفاده از راهكارهاي مختلف مشكلات را از پيش رو بردارند.

جهانگيري اضافه كرد: مديران و دست‌اندركاران شركت ذوب آهن از توانمندي و تجربه بالايي برخوردار هستند و قادرند با استفاده از راهكارهاي مختلف از مشكلات پيش روي خود عبور كنند كه اين در حقيقت هنر مديريت است. معاون اول رئيس‌جمهوری همچنين با انتقاد از مالكان برخي كارخانه‌ها كه در زمان زيان‌دهي، واحدهاي تحت مالكيت خود را رها مي‌كنند، گفت: نهادهاي عمومي كه مالك كارخانه‌ها هستند بايد دلسوزترين افراد نسبت به اين كارخانه‌ها باشند و تلاش كنند تا اين واحدها را به سوددهي برسانند و اين انصاف نيست تا زماني كه كارخانه‌ها سود مي‌دهند حضور د‌اشته باشند و به محض آنكه كارخانه با مشكل مواجه مي‌شود آن را رها كنند و تعداد زيادي كارگر و نيروي انساني بلاتكليف شوند.

معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه سخنان خود با تاكید بر ضرورت توسعه شبكه ریلی كشور اظهار کرد: امروز موضوع حمل‌‌و‌نقل و جابه‌جایی بار نقش پراهمیتی در توسعه كشور دارد و با روند رو به رشد اقتصادی، امكان جا‌به‌جایی بار از طریق حمل‌‌و‌نقل جاده‌ای دشوار است و این موضوع ایجاب می‌كند تا شبكه ریلی كشور را توسعه دهیم. دكتر جهانگیری همچنین با تاكید بر اینكه شهرهای بزرگ كشور باید از شبكه قطار شهری برخوردار باشند، افزود: امروز برنامه احداث مترو در 8 كلان شهر كشور در دست اقدام است و حفاظت از محیط زیست بدون توجه به مترو امكان‌پذیر نیست.

معاون اول رئیس‌جمهوری، ایران را صنعتی‌ترین كشور منطقه برشمرد و گفت: در منطقه ما هیچ كشوری تولید ریل ندارد و اكثر كشورها ریل مورد نیاز خود را از كشورهای خارج تامین می‌كنند. وی با قدردانی از دست اندركاران شركت ذوب‌آهن اصفهان در راه‌اندازی واحد تولید ریل گفت: در مقاطع مختلف برای تولید ریل در كشور تصمیم‌گیری شد اما مدیران ذوب‌آهن در مقطع فعلی درخشیدند و این دستاورد را به نام خود به ثبت رساندند. دكتر جهانگیری از وزارت راه و شهرسازی خواست به جای استفاده از ریل خارجی، در نوسازی و بهره‌برداری از خطوط ریلی و قطار شهری كشور به ظرفیت‌های داخلی نیز توجه داشته باشند.

 

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی: تولید ریل ملی، تحقق آرزوی ایرانیان است

علی ربیعی وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی نیز در این آیین با اشاره به جایگاه ذوب‌آهن اصفهان در كشور گفت: در گذشته آرزوی ایرانیان صنعتی شدن و داشتن ذوب‌آهن بود و بعد از ساختن ذوب‌آهن آرزوی آنها حركت صنعت و راه‌آهن ایران روی ریل ساخت كشور بوده كه هم‌اكنون با همت كاركنان این شركت، این آرزو نیز محقق شد.

وی اظهار کرد: این ریل ملی امروز تنها یک قطعه فولادی نیست که افتتاح شد، بلكه تحقق یک آرزوی بزرگ و نشان دهنده کار‌آمدی، دانش افزایی و تلاش متخصصان سرزمین ایران در دوران ركود است. علی ربیعی ضمن قدردانی از تلاشگران ذوب‌آهن گفت: ذوب‌آهن ثابت کرد كه در دولت تدبیر و امید هم چرخ سانتریفیوژها به خوبی می‌چرخد و هم چرخ صنعت. وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی افزود: تولید ریل ملی نماد غیرت ایرانی بوده و ذوب‌آهن در دوران بحران و به رغم مشكلات به‌جا مانده از قبل با نهایت دقت و زحمت این ریل را به حركت درآورد. وی گفت: در این دولت قطار توسعه كشور به‌رغم تبلیغات منفی به درستی روی ریل در حركت است و در این راستا هر روز شاهد افتتاح پروژه‌های مختلف و شكوفایی اقتصاد كشور هستیم.

علی ربیعی تصریح كرد: این شكوفایی به زودی عیان‌تر خواهد شد و دولت نیز برای حل مشكلات ذوب‌آهن همكاری می‌کند. تاخیر در تولید ریل ذوب‌آهن ناشی از کاهش قیمت جهانی فولاد بود وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید ریل ملی قرار بود سال پیش آغاز شود، اما به دلیل کاهش قیمت جهانی فولاد با تاخیر با استفاده از منابع خود‌اتکا به بهره‌برداری رسید. مهندس محمدرضا نعمت‌زاده گفت: دوستان ما در شرکت ذوب‌آهن بدون کمک‌های بانکی و با جذب منابع خود توانستند این پروژه را به بهره‌برداری برسانند. وی تصریح کرد: مختصری از پروژه ریل باقی مانده که تا یکی دوماه آینده کامل می‌شود تا به استانداردهای جهانی نزدیک شویم.

وی با بیان اینکه تکمیل زنجیره فولاد از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، عنوان کرد: در وزارت صنعت با همکاری فعالان اقتصادی دنبال آن هستیم و هر روز شاهد طرح‌هایی هستیم که مربوط به تکمیل این زنجیره است. مهندس نعمت‌زاده افزود: اینکه شمش همین جا تولید می‌شود و از این به بعد تبدیل به ریل می‌شود، ارزش افزوده تولید می‌کنید و در راستای تکمیل زنجیره فولاد است. وی در ادامه گفت: در زمینه تیرآهن بال پهن هم که کمبود داریم در همین خط تولید می‌شود که البته در حال حاضر ریل اولویت دارد، اما توانمندی تولید تیرآهن بال پهن هم وجود دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: تقاضا داریم راه‌آهنی‌ها اعتماد کنند و سفارش‌های خارج را تا جایی که ممکن است کم کنند و از داخل تامین کنیم؛ ما هم قول دادیم که این کار را انجام دهیم. وی با بیان اینکه ظرفیت تولید ریل ذوب‌آهن به‌گونه‌ای است که بیش از نیاز داخل خواهد بود، تاکید کرد: از همین الان توصیه می‌کنیم برای صادرات تلاش کنید. مهندس نعمت‌زاده تصریح کرد: در سال جاری 33 پروژه ابلاغ شده که در سال اقتصاد مقاومتی چهاردهمین آن امروز افتتاح شد و امیدواریم تا پایان سال همه این پروژه‌ها افتتاح شوند؛ همچنین قول داده بودیم 5 هزار طرح نیمه تمام صنعتی را تکمیل و راه‌اندازی کنیم که تا این لحظه 2 هزار و 900 واحد، پروانه بهره‌برداری گرفته است و تا آخر سال همه را کامل می‌کنیم.

 

افق دسترسی به 50 میلیون تن فولاد دور از دسترس نیست

وزیر صنعت، معدن وتجارت همچنین در آیین افتتاح خط شماره 5 ریخته‌گری فولاد مبارکه گفت: با فراهم آمدن شرایط درونی و برونی و زیر‌ساخت‌ها ی لازم، افق دسترسی به 50 میلیون تن فولاد دور از دسترس نیست. به گزارش خبرگزاری شاتا؛ مهندس محمد رضا نعمت زاده با بیان این مطلب، افزود: پروژه‌های بهره برداری شده ذوب‌آهن اصفهان و مبارکه در دولت تدبیر و امید در یک روند سه ساله ودر شرایط تحریم و کمبودها به ثمر رسیده که نشان دهنده این است که کلید مدیریت بر مشکلات فائق آمده و بن بست‌ها را گشوده است. به گفته مهندس نعمت‌زاده تکیه بر توان داخلی در این پروژه‌ها نشان از اهتمام به اقتصاد مقاومتی است همچنین با توجه به توان و نیروی انسانی و ذخایر موجود به ویژه سنگ آهن دستیابی به تولید 50 میلیون تن فولاد و حتی فراتر از آن دور از ذهن نیست.

 

ذوب‌آهن با وجود مشكلات مالی در مسیر پیشرفت قرار دارد

مهندس احمد صادقی مدیر عامل ذوب‌آهن اصفهان نیز در این مراسم، حضور مسوولان كشوری و استانی را در ذوب‌آهن موجب افزایش روحیه و قوت قلبی برای تلاشگران این شركت برای رفع مشكلات و سرعت گرفتن پیشرفت‌های این شركت دانست. وی سپس با اشاره به مشكلات اقتصادی این شركت و پرداخت بهره‌های سنگین بانكی گفت: ذوب‌آهن برای حل این مشكلات، سیاست‌ها و برنامه‌هایی همچون بهینه‌سازی و كاهش مصرف مواد اولیه، اجرای طرح تزریق پودر زغال به كوره بلند، تنوع محصولات تولیدی و كسب بازارهای جدید با قیمت فروش مناسب را در پیش گرفته است. مدیرعامل ذوب‌آهن تصریح كرد: پروژه‌های مهمی كه امروز افتتاح شد و در راس آنها خط تولید ریل ملی و دیگر طرح‌هایی كه در دست اقدام قرار دارد، ذوب‌آهن را در شرایط پیشرفت قرار می‌دهد. وی در پایان گفت: حل بعضی از مشكلات تنها با اقدامات صورت گرفته در ذوب‌آهن امكان‌پذیر نیست و از این جهت از دولت تدبیر و امید درخواست همكاری و مساعدت داریم.

کد N1541001

وبگردی