آفتاب

سیر صعودی ابتلا به سرطان پانکراس و اهمیت رعایت سبک زندگی سالم

سیر صعودی ابتلا به سرطان پانکراس و اهمیت رعایت سبک زندگی سالم

تهران- ایرنا- سرطان لوزالمعده از سرطان های شایع دستگاه گوارش است و به گفته متخصصان، شیوه نادرست زندگی از عوامل سیر صعودی ابتلا به آن است.

به گزارش روز جمعه گروه علمی ایرنا از هلث، پانکراس یا لوزالمعده غده پهن و درازی است که در بخش فوقانی شکم قرار دارد. غده پانکراس هم برون ریز و هم درون ریز است؛ یعنی ترشحات آن هم مستقیما وارد جریان خون می شوند و هم برای هضم پروتئین، چربی و کربوهیدرات، وارد روده می شوند.
غذا به محض ورود به روده کوچک، توسط آنزیم های ترشح شده از پانکراس و اسید معده، هضم می شود. آنزیم های پانکراس با وجود هضم چربی و کربوهیدرات، هیچ آسیبی به پرز و دیواره روده وارد نمی کنند. بخش اعظم هضم چربی، پروتئین و نشاسته، به عهده آنزیم های ترشح شده از پانکراس است.
یکی دیگر از مهمترین وظایف پانکراس، تولید انسولین است که سبب کاهش قند خون و تولید انرژی از آن می شود. سرطان پانکراس یکی از کشنده ترین انواع سرطان است و تومورهای آن در مقابل انواع دارو بسیار مقاوم هستند و درمان آن بسیار دشوار است.

***حقایقی در مورد سرطان لوزالمعده
- با توجه به ویژگی ها و شیوع سرطان لوزالمعده، نوامبر در برخی کشورها به منظور آگاهی رسانی درباره این بیماری و پیشگیری از آن، ماه اطلاع از علایم سرطان پانکراس نامگذاری شده است.
- سرطان لوزالمعده چهارمین سرطان شایع در جهان است و ابتلا به آن همچنان سیر صعودی دارد.
-سرطان پانکراس یازدهمین سرطان شایع در مردان و نهمین سرطان تشخیص داده شده در زنان است.
-بر اساس برآورد متخصصان حوزه بهداشت، در سال 2016 حدود 53 هزار و 70 نفر به سرطان پانکراس مبتلا می شوند و 41 هزار نفر بر اثر این عارضه جان خود را از دست خواهند داد.
-71 درصد از مبتلایان به سرطان پانکراس در اولین سال تشخیص جان خود را از دست می دهند.
- در برخی سرطان ها مانند سرطان پانکراس، زمانی علائم ابتلا به آن و تغییرات در فرد بروز می کند که تومور به شدت گسترده یا به سایر نقاط بدن پخش شده است و به همین دلیل، بیمار هنگامی به پزشک مراجعه می کند که زمان طلایی درمان از دست رفته است.
-سرطان پانکراس در مردان شیوع بیشتری دارد. سیگار، اضافه وزن، دیابت، و سن از مهمترین عوامل بروز این بیماری هستند.
- کارشناسان معتقدند که عادات نادرست و شیوه زندگی افراد همچون رژیم های غذایی پرکالری، مصرف بی رویه فست فودها، چاقی، کم تحرکی، نداشتن فعالیت لازم فیزیکی و افزایش استرس، موجب شیوع سرطان های دستگاه گوارش از جمله لوزالمعده است.
- مطالعات محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد نشان می دهد که سیر، انگور قرمز، اسفناج، گیلاس، زغال اخته، سیب زمینی و کلم بروکلی غذاهایی هستند که سبب سلامت بافت پانکراس (لوزالمعده) می شوند.
- سرطان پانکراس می تواند علائم غیرقابل توضیحی ایجاد کند. دردهای شکمی، از دست دادن اشتها، کاهش وزن بی دلیل، زردی به‌معنی تغییر رنگ و زرد شدن پوست، صلبیه و غشاهای مخاطی، و نیز تهوع از علائمی است که در صورت مشاهده یک یا دو مورد از آنها بهتر است به پزشک مراجعه شود.
علمی** 9259
مترجم:سپیده علی‌کاشانی*انتشار: زهره محتشمی پور
کد N1540783

وبگردی