آفتاب

قطع وابستگی به خارج ویژگی سامانه‌های جدید به بهره‌برداری رسیده است

قطع وابستگی به خارج ویژگی سامانه‌های جدید به بهره‌برداری رسیده است

به مناسبت ۱۳ آبان، روز ملی مبارزه با استکبار و با حضور معاون اول رئیس جمهور و جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سامانه جامع آزمون تایر، ترمز و چرخ انواع هواپیماهای نظامی و غیرنظامی در شرکت هواپیماسازی ایران (هسا) وابسته به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایلنا ، امیر سرتیپ  حاتمی در حاشیه مراسم افتتاح این سامانه طی سخنانی طراحی و ساخت سامانه‌ های زیر ساختی در حوزه صنایع هوایی را از اولویت‌ های وزارت دفاع برای تقویت و توسعه ناوگان هوایی کشور برشمرد و اظهار داشت: این سامانه از تجهیزات کاملاً خاص و انحصاری بوده و طراحی ، ساخت ، نصب ، راه‌ اندازی و بهره‌ برداری از آن در اختیار چند کشور محدود صاحب فناوری‌ های هوایی است  و به دلیل راهبردی بودن این دانش در زمره فناوری‌ های تحریمی قرار داشت که بحمدالله امروز با همت متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در شرکت هسا شاهد افتتاح و بهره‌ برداری از آن هستیم. 

وی افزود: سامانه جامع آزمون تایر، ترمز و چرخ انواع هواپیماها با قدرت ۴/۷ مگاوات، توانایی انجام آزمون‌های استاتیکی و دینامیکی تایر، ترمز و چرخ انواع هواپیماهای سنگین نظامی و غیرنظامی تا تایرهای با قطر ۱۶۰ سانتی متر و سرعت ۶۵۰ کیلومتر در ساعت معادل ۱۱۰۰ دور در دقیقه را دارا است و از انواع فناوری‌های روز دنیا شامل میکانیک –هیدرولیک، الکترونیک، کنترل و اتوماسیون، نرم افزار و... بهره برده است.

وی با بیان این‌که کلیه مراحل طراحی، ساخت و نصب این سامانه به صورت کاملاً بومی و با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته است، اظهار داشت: با بهره‌برداری از این سامانه امکان سرویس‌دهی در این حوزه را به سایر کشورها فراهم کرده است.

جانشین وزیر دفاع از این دستاورد درخشان به عنوان یکی از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی یاد کرد و افزود: قطع وابستگی به خارج از کشور، صرفه‌جویی ارزی و قرار گرفتن ایران در تراز چند کشور اول دنیا که صاحب این فناوری هستند از ویژگی‌های سامانه جامع آزمون تایر، ترمز و چرخ انواع هواپیماهای نظامی و غیرنظامی به شمار می‌رود.

وی در پایان با تشکر و قدردانی از مدیران، متخصصان، کارکنان شرکت هسا و شرکت‌های دانش‌بنیان و دیگر دست‌اندرکاران این طرح و همچنین حمایت‌های رئیس جمهور محترم و معاون اول ایشان گفت: در چارچوب تدابیر فرماندهی معظم کل قوا پروژه‌های مهم و زیرساختی دیگری در حوزه هوایی در مجموعه وزارت دفاع طراحی و تولید شده که در آینده نزدیک با بهره‌برداری از آن، تحرک خاصی به این حوزه خواهیم بخشید.

همچنین در این مراسم معاون اول رئیس جمهور از بخش‌های مختلف شرکت هواپیماسازی هسا بازدید و از نزدیک با خطوط طراحی و تولید پرنده‌های بال ثابت و بال متحرک قرار گرفت.

کد N1540249

وبگردی