آفتاب

نماینده مجلس اول: از تسخیر سفارت آمریکا حمایت کردیم/موسوی خوئینی‌ها اطلاعات را به نمایندگان می‌داد

نماینده مجلس اول: از تسخیر سفارت آمریکا حمایت کردیم/موسوی خوئینی‌ها اطلاعات را به نمایندگان می‌داد

یک نماینده دور اول مجلس اظهار کرد: موسوی خوئینی‌ها به عنوان نماینده امام(ره) و کسی که با دانشجویان تسخیر کننده سفارت آمریکا ارتباط نزدیک داشت، به نمایندگان مجلس اطلاعات می‌داد اما گزارش رسمی نه.

حسين كمالي در گفتگو با خبرآنلاين، با اشاره به اینکه نقش اساسي و اصلي در ماجرای تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجويان ايفا شد، گفت: مجلس و ساير نهادها نقش بازدارنده اي ايفا نكردند چراكه در جامعه از اين دانشجويان حمايت عمومي می شد و مردم به دليل اقدامات نامناسب سفارت آمريكا در ايران و رفتارهايي كه با منافع ملي ما مطابقت نداشت، حركت دانشجويان را مورد حمايت قرار مي دادند.

وي افزود: مجلس نيز در آن زمان با توجه به اين شرايط از اقدام دانشجويان حمايت كرد و اينطور نبود كه تسخير سفارت فقط مورد حمايت مجلس بوده باشد بلكه حاكم بودن فضاي انقلابي در كشور اين حمايت را در پي داشت و حتي شخص امام (ره) نيز بر اقدام دانشجويان صحه گذاشتند.

دبيركل حزب اسلامي كار تصريح كرد: البته در همان زمان عده اي مباني ديپلماتيك را مورد تاكيد قرار مي دادند كه سفارت هر كشور، خاك آن كشور تلقي ميشود و دانشجويان نبايد وارد سفارت مي شدند اما در مقابل عده زيادي معتقد بودند كه آن كشور در خاك ما حركات ناپسندي انجام مي دهد و خودشان نيز بارها اعتراف كردند كه در مسائل داخلي كشور ما دخالت كردند.

كمالي خاطر نشان كرد: بنابراين مي توان اينگونه گفت كه عمل دانشجويان نوعي كنش و واكنش به رفتارهايي بوده كه به سابقه تاريخي دخالت هاي آمریکا بر مي‌گشت.

اين نماينده مجلس اول همچنين گفت: پس از تسخير سفارت آمريكا و گروگانگيري ديپلمات هاي آمريكايي نيز كم و بيش گزارشاتي به مجلس مي‌رسيد. به خصوص اينكه آقاي موسوي خوئيني ها كه نماينده امام(ره) بود و با دانشجويان تسخير كننده ارتباط نزديك داشت، در آن زمان نماينده مجلس نيز بود و طبيعتا از طريق ايشان اطلاعاتي به نمايندگان داده مي‌شد. البته اين گزارشات به صورت رسمي نبود چون بنا نبود حركت خودجوش دانشجويان به حكومت يا مجلس منتسب شود.

اين فعال سياسي تاكيد كرد: بايد توجه داشت اين روش نبايد به عنوان راهي ادامه پيدا كند كه هر زمان در سياست دولت و كشورهاي ديگر چيزي باب ميلمان نبود سفارتشان را اشغال كنيم چون اين كار با مصونيت حاكميت دولتها در تعارض قرار مي گيرد.

2929

کد N1540248

وبگردی