آفتاب
مدیرکل ثبت‌احوال اردبیل با مهر مطرح کرد؛

کاهش ۴ درصدی فوت در اردبیل/بیماری قلبی علت اصلی است

کاهش ۴ درصدی فوت در اردبیل/بیماری قلبی علت اصلی است

اردبیل – مدیر کل ثبت احوال استان اردبیل از کاهش چهار درصدی فوت در نیمه نخست سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، اسد حسن‌زاده ظهر پنج‌شنبه در حاشیه جلسه بررسی وضعیت ثبت وفات در مهلت قانونی به خبرنگار مهر در خصوص آمار فوت در سال جاری نیز به ثبت سه هزار و ۱۶۶ مورد وفات در نیمه اول سال اشاره کرد و افزود: به نسبت مدت مشابه سال قبل وفات در استان چهار درصد کاهش دارد.

وی افزود: فوت شهری در استان بیشتر از فوت روستایی است و در مقایسه آمار سال گذشته این موضوع به اثبات رسیده است؛ بطوریکه سال گذشته در مقابل هر ۱۰۰ وفات روستایی ۱۶۳ وفات شهری به ثبت رسیده است.

وی با تأکید به اینکه کل فوت‌شده‌ها در سال گذشته شش هزار و ۴۷۷ مورد است، ادامه داد: در مقابل هر ۱۰۰ وفات زن، ۱۲۹ وفات مرد به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت‌احوال استان در خصوص علت‌های فوت در اردبیل نیز افزود: بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و سوانح و حوادث به ترتیب بیشترین دلایل فوت مطرح می‌شود که باز علت‌های فوت نیز نیازمند بررسی دقیق‌تر است.

به گفته حسن‌زاده در سال گذشته بیشترین میزان فوت متعلق به گروه سنی ۷۶ سال و بالاتر بوده و در گروه بعدی بازه سنی ۷۰ تا ۷۴ قرار گرفته است.

وی افزود: با این وجود در ترکیب سنی وفات مشاهده می‌شود که وفات در گروه‌های سنی ۵-۹ سال ۵۵ مورد، ۱-۴ سال ۱۱۴ مورد و کمتر از یک سال ۱۸۷ مورد به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت‌احوال استان با تأکید به ضرورت مطالعه علل فوت کودکان زیر پنج سال، با بیان اینکه سال گذشته در هر ۹۰ دقیقه یک فوت به ثبت رسیده است، اضافه کرد: در واقع در هر روز ۱۸ فوت در استان ثبت شده است.

حسن زاده نرخ خام فوت را پنج در هزار عنوان و تأکید کرد: در واقع به ازای هر هزار نفر جمعیت استان پنج وفات محاسبه شده است.

وی مهلت قانونی ثبت وفات را ۹۹.۵ درصد دانست و افزود: این روند مطلوب بوده و با این وجود بهبود آن در دستور کار است.

کد N1540122

وبگردی