آفتاب

رد پیشنهاد اصولگرایان توسط عارف/ اصلاح طلبان بر انتخابات شوراها نظارت می کنند!

رد پیشنهاد اصولگرایان توسط عارف/ اصلاح طلبان بر انتخابات شوراها نظارت می کنند!

یک روز بعد از رأی اعتماد به سه وزیر پیشنهادی دولت، فراکسیون امید باز هم یک بازی دیگر را از رقیبش برد؛ این بار در زمین تعیین اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها. دیروز 5 عضو این هیأت در شرایطی با رأی نمایندگان انتخاب شدند که 3 نفر از آنها از اعضای فراکسیون امید بودند.

در شرایطی که فراکسیون«امید» حدود 105 عضو یعنی چیزی کمی بیشتر از یک سوم مجلس را در اختیار دارد، انتخابات درونی بهارستان در روز گذشته نشانه مثبتی از تأثیر رایزنی‌ها و فعالیت‌های تشکیلاتی این فراکسیون را آشکار کرد. دیروز برای انتخابات داخلی بهارستان، کمیسیون شوراها 5 نامزد و کمیسیون اصل 90 هم 4 نامزد را به صحن علنی معرفی کرده بودند.
بر همین اساس کولیوند، محمودی شاه‌نشین، مقصودی، خجسته، محمد آشوری و میرزایی‌نیکو از کمیسیون شوراها و تجری، پارسایی، ذوالنوری و بهمنی از کمیسیون اصل 90 مجلس برای تصدی عضویت در هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا کاندیدا شده بودند.
در نهایت با رأی نمایندگان از مجموع ۲۲۹ رأی مأخوذه، محمدجواد کولیوند با ۱۳۶ رأی، محمودی شاه‌نشین با ۱۱۸ رأی و قاسم میرزایی نیکو با ۱۰۱ رأی از طرف کمیسیون شوراها برای عضویت در هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها انتخاب شدند. همچنین بهرام پارسایی با ۱۱۴ رأی و فرهاد تجری با ۱۰۳ رأی از طرف کمیسیون اصل ۹۰ برای عضویت در هیأت نظارت بر انتخابات شوراها انتخاب شدند. این بدان معناست که این هیأت با ترکیب سه اصلاح‌طلب به اضافه دو اصولگرا تشکیل خواهد شد.
اهمیت صف‌آرایی دیروز بهارستان در این است که هیأت نظارت بر انتخابات شوراها عملاً در این عرصه نقش شورای نگهبان در انتخابات شوراهای را بازی خواهد کرد و بررسی صلاحیت نامزدهای این انتخابات زیر نظر این هیأت انجام می‌شود. این وضعیت به معنای آن است که  انتخابات روز چهارشنبه صحن علنی برای هر سه طیف سیاسی مجلس دارای اهمیت و جایگاه خاصی بود.
یکی از نکات اساسی انتخابات دیروز مجلس این بود که فراکسیون مستقلین به عنوان طیف سوم بهارستان عملاً نامزدی را به صورت مستقیم وارد گود رقابت نکرد و این بدان معنا بود که رأی این مجموعه که چیزی بین 50 تا 60 نفر را در برمی‌گیرد، بین نامزدهای دو مجموعه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تقسیم شده است. نتیجه انتخابات اما نهایتاً حکایت از این دارد که این رأی بیشتر به سمت اصلاح‌طلبان چرخیده است. چه آنکه در انتخابات دیروز دو چهره شناخته شده جریان اصولگرا و منتقد دولت یعنی مجتبی ذوالنوری و محمود بهمنی راهی به ترکیب هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها پیدا نکردند.
مخالفان دولت سخت به دنبال رأی‌آوری حداقل یک نفر از این دو نماینده بودند. طیف اصولگرایان در نامزدهای خود 2 اصولگرای مخالف دولت، یک اصولگرای سنتی یعنی کولیوند و دو اصولگرای معتدل یعنی خجسته و آشوری را داشتند. آن طور که یکی از اعضای هیأت رئیسه فراکسیون امید به  «ایران» توضیح داد، پیش از رأی‌گیری دیروز، اصولگرایان مجلس با پیشنهادی خاص ناظر به برگزاری همین انتخابات وارد گفت‌وگو با اصلاح‌طلبان شده بودند. خواسته آنها در این چانه‌زنی این بود که دو مجموعه پارلمانی به یک لیست واحد 5 نفره برسند و آن را به صورت مشترک به صحن علنی معرفی کنند.
بر اساس این پیشنهاد خواسته اصولگرایان از فراکسیون امید این بود که در این فهرست 5 نفره، 3 نفر سهم آنها و 2 نفر هم سهم اصلاح‌طلبان باشد. این پیشنهاد با توجه به این پیش‌فرض مطرح شده بود که اصولگرایان در بهارستان از نظر عددی بر اصلاح‌طلبان برتری دارند. این پیشنهاد اما صبح دیروز با مخالفت جدی محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مواجه شده بود. در جریان این مخالفت، اعضای شورای مرکزی فراکسیون هم با نظر عارف همراه شده بودند و بدین ترتیب دو مجموعه اصلی مجلس رقابت سیاسی جدیدی در بهارستان را کلید زدند. رقابتی که نتیجه آن برخلاف تصور اصولگرایان، به نفع فراکسیون امید و نمایندگان اصلاح‌طلب به پایان رسید. چرا که در این مسیر امیدی‌ها موفق شده بودند تا رأی قسمت قابل توجهی از مستقلین را هم به نامزدهای خود جلب کنند.

روزنامه ایران
کد N1540084

وبگردی