آفتاب

طبیعت بکر لرستان و شکار غیرمجاز

طبیعت بکر لرستان و شکار غیرمجاز

خرم آباد - ایرنا - استان لرستان با بهره مندی از جاذبه ها و ظرفیت های غنی طبیعی ، زیستگاه گونه های متنوع جانوری و گیاهی است که گاهی این گونه ها از دست متخلفان زیست محیطی و شکارچیان در امان نیستند.

به گزارش ایرنا کوه های سر به فلک کشیده ، تنوع آب و هوایی ، تالاب ها و وجود تنوع زیستی ،ظرفیت های خدادادی لرستان هستند که در فصول مختلف سال به ویژه فصل بارندگی زیبایی خاصی دارند و مامن و زیستگاهی مناسب برای انواع پرندگان، آبزیان و پرندگان بومی و مهاجر می باشند.
این مناطق چشم نوازعلاوه بر جذب گردشگران گاها جولانگاه متخلفان زیست محیطی و شکارچیان نیز می باشند ، اگرچه در سال های اخیر با ایجاد مناطق حفاظتی و پاسگاه های محیط بانی و اعمال جریمه های سنگین صید و شکار تاحدودی از این مشکلات کاسته شده است.

** وجود 365 گونه جانوری و یکهزار و 700 گونه گیاهی در لرستان
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در این باره می گوید: استان لرستان به دلیل اختلاف ارتفاع و تنوع اقلیمی سرشار از ظرفیت های بکرطبیعی است که تنوع زیستی گیاهی و جانوری قابل توجهی را در خود جای داده است.
مهرداد فتحی بیرانوند افزود: بنابر مطالعات انجام شده استان لرستان با دارا بودن 1.7 درصد مساحت کشور 25 درصد تنوع زیستی را به خود اختصاص داده است و در حال حاضر یکهزار و 700 گونه گیاهی و 365 گونه جانوری در لرستان وجود دارد.
وی افزود: از گونه های گیاهی و جانوری در مناطق بکر و طبیعت لرستان 100 گونه گیاهی و پنج گونه جانوری اندمیک می باشند که از جمله سمند لرستانی، وزغ لرستانی و سه گونه ماهی کور غار از گونه های اندمیک جانوری لرستان به شمار می روند.
وی افزود: طبیعت غنی و بکر لرستان زیستگاه اصلی خرس و پلنگ است که در سال های اخیر علاوه بر مشاهده این گونه ها توسط بومیان منطقه، دوربین های تله ای موارد متعددی را به ثبت رسانده اند.
وی اضافه کرد: حضور این گونه های جانوری در مناطق طبیعی بیانگر اکوسیستم جانوری کامل است چراکه گونه های خرس و پلنگ، گونه چتری به شمار می روند و نشانگر چرخه کامل جانوری در مناطق هستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان همچنین گفت: در سال های گذشته در مناطق تحت مدیریت و حفاظت استان و پناهگاه های حیات وحش گونه های در حال انقراض کل، بزکوهی، قوچ و میش در این استان احیا شد.
فتحی بیرانوند تنوع زیستی در لرستان را کم نظیر خواند و بیان کرد: 11 استان کشور از منطقه جنگلی زاگرس بهره مند هستند ولی لرستان بیشترین سهم را از این جنگل ها دارد که این موضوع یکی از دلایل تنوع گسترده اکوسیستم گیاهی و جانوری در این استان می باشد و طبیعتی بکر و غنی را به استان بخشیده است.
وی افزود: در راستای حفاظت از این طبیعت بکر و برخورد با متخلفان زیست محیطی که باعث صدماتی به این منطقه شده اند، امید اقدامات قابل توجهی توسط دولت تدبیر و امید انجام شده است.

** نابودی 10 درصد حیات وحش لرستان توسط متخلفان زیست محیطی
به گفته فتحی بیرانوند شکارهای غیرمجاز در استان لرستان به دلیل وفور اسلحه در دست مردم خسارت هایی به طبیعت وارد کرده به طوری که در چهار دهه اخیر 10 درصد حیات وحش توسط متخلفان زیست محیطی از بین رفته است.
وی افزود: در دولت تدبیر و امید برای جلوگیری از بحران های زیست محیطی توجه به محیط زیست، ساخت پاسگاه های محیط بانی، افزایش جرایم صید و شکار و حمایت قوه قضاییه در دستور کار قرار گرفت.
وی گفت: 9 شعبه رسیدگی به تخلفات زیست محیطی برای نخستین بار در سطح کشور در لرستان راه اندازی شده و به منظور حفاظت از محیط زیست استان با دستور رئیس کل دادگستری اسلحه متخلفان زیست محیطی ضبط و مجوز آنها باطل می شود.
وی فرهنگ سازی و تبیین اهمیت حفاظت از حیات وحش را در سطح استان لرستان ضروری خواند و اظهار کرد: فرهنگ سازی و نهادینه کردن حراست از محیط زیست با برنامه های منظم و کارشناسی باید مد نظر قرار گیرد.

** تشکیل 548 پرونده تخلف زیست محیطی در لرستان از ابتدای سال جاری تاکنون
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست لرستان نیز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 548 پرونده تخلفاتی در این استان تشکیل شده است.
حسین زرین کیا افزود: 723 متخلف زیست محیطی در این مدت دستگیر و از سه میلیارد و 159 میلیون و 900 هزار ریال خسارت به محیط زیست استان تاکنون 901 میلیون و 750 هزار ریال وصول شده است.
به گفته وی از ابتدای سال جاری تاکنون 71 مورد زنده گیری پرندگان ، 12 مورد شکار عقاب ، 152 سهره ، 26طرقه ، 9 بلدرچین و هفت بوتیمار گزارش شده است.
زرین کیا تصریح کرد: 11 اسلحه غیرمجاز، 87 اسلحه مجاز و یک قبضه اسلحه جنگی کلاشینکف در این مدت از متخلفان کشف و ضبط شده است.

** نبود شکارگاه در لرستان از عوامل اصلی شکار غیرمجاز
مدیر روابط عمومی حفاظت محیط زیست لرستان گفت: نبود شکارگاه در استان یکی از دلایل اصلی شکارهای غیرمجاز است.
محمد هادی رستمی افزود: بسیاری از گونه های در معرض تهدید استان لرستان به دلیل نبود شکارگاه توسط متخلفان زیست محیطی شکار می شوند.
وی اظهار کرد: حدود 25 سال پیش در منطقه سفید کوه خرم آباد قوچ محلی وجود داشت که متاسفانه به دلیل شکار بی رویه نسل این حیوان در این منطقه از بین رفت.
محمد هادی رستمی افزود: بز کوهی لرستان نیز در صورت تداوم شکارهای بی رویه ممکن است به سرنوشت مشابه قوچ محلی سفید کوه دچار شود.
وی گفت: در حال حاضر با وجود پادگان امام علی(ع) در منطقه سفید کوه و تحت قرق قرار گرفتن این منطقه بزکوهی در این منطقه در حال احیا و افزایش آمار است.
وی افزود: قرق کردن این منطقه و تخلیه شدن از سکنه روش بسیار مناسبی برای افزایش تعداد بزکوهی و جلوگیری از شکار این حیوان است.
رستمی اظهار کرد: تاکنون سازوکار راه اندازی شکارگاه در لرستان فراهم نشده و اکنون این استان به دلیل نداشتن شکارگاه دچار مشکل شده است.
وی افزود: در صورت راه اندازی شکارگاه در استان و قرق منطقه ای، حیوانات به حد رکورد خواهند رسید و می توان از بین آنان گزینه هایی برای حضور در شکارگاه انتخاب کرد.
وی تصریح کرد: در شکارگاه با حضور محیط بان شکارچی قادر به شکار حیوان مورد نظر می شود و از شکار غیرمجاز و به مخاطره افتادن گونه های جانوری جلوگیری خواهد شد.

** فعال شدن 9 شعبه رسیدگی به جرائم زیست محیطی و کاهش این جرائم در لرستان
مدیر روابط عمومی حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه فعال شدن شعب رسیدگی به جرایم تاثیر بسزایی در حفاظت از محیط زیست استان داشته است، اظهار کرد: نوع برخورد و رسیدگی توسط قضات به محیط زیست تغییر کرده است.
وی گفت: در حال حاضر میزان جریمه بزکوهی 200 میلیون ریال و پلنگ 800 میلیون ریال می باشد.
امید است با تدابیر اندیشیده شده هر روز شاهد کاهش جرائم زیست محیطی در لرستان باشیم چراکه سایر جانوران نیز حق حیات دارند و باید برای تداوم حضور آنها در این خطه سرسبز و کوهستانی توجه ویژه ای شود.
7274/3022/6060
خبرنگار:مریم نریمانی** انتشار دهنده:محمد علیدوستی
کد N1539984

وبگردی