آفتاب

اجرای طرح «هر زائر یک نهال» در ایام اربعین/ بهره برداری تجاری و صنعتی از جنگل‌های شمال متوقف می‌شود

اجرای طرح «هر زائر یک نهال» در ایام اربعین/ بهره برداری تجاری و صنعتی از جنگل‌های شمال متوقف می‌شود

رئیس سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشور از اجرای طرح «هر زائر یک نهال» در ایام اربعین امسال در استان ایلام و همچنین توقف بهره برداری تجاری و صنعتی از جنگل های شمال خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، خداکرم جلالی امروز در سفر به استان ایلام از اجرای طرح «هر زائر یک نهال» در ایام اربعین امسال با همکاری سازمان محیط زیست،استانداری ایلام و سایر دستگاه های ذی ربط خبر داد و گفت: 50 هزار اصله نهال برای کاشت توسط زائران حسینی در ایام اربعین امسال تامین شده که در صورت همکاری سایر دستگاه ها در تامین ادوات و تجهیزات مورد نیاز،امکان افزایش آن نیز وجود دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که نهال ها در سطح 500 هکتار از اراضی استان ایلام کاشته خواهد شد،خاطرنشان کرد:هفت هزار هکتار نهالکاری سال گذشته در استان ایلام انجام شده است.

توقف بهره برداری تجاری و صنعتی از جنگل های شمال کشور

رئیس سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر توقف بهره برداری تجاری و صنعتی از جنگل های شمال کشور، اظهار داشت: پیرو تصویب نامه برنامه بهینه سازی پایش، حفظ، بهره برداری و مدیریت جنگل های کشور،دستور توقف بهره برداری تجاری و صنعتی از جنگل های شمال کشور از سوی وزیر جهاد کشاورزی صادر شده است.

وی با اشاره به این که از حدود دو میلیون هکتار از جنگل های شمال از یک میلیون هکتار آن طی قراردادهایی که از قبل منعقد شده بهره برداری صورت می گیرد،تصریح کرد: براساس ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی، واگذاری طرح های جنگلداری که دارای اهداف اقتصادی بوده و بیلان آن ها بر اساس بهره برداری از جنگل تنظیم گردیده، ممنوع شده است.

جلالی با اشاره به این که هم اکنون 110 قرارداد بهره برداری از جنگل ها وجود دارد،تاکیدکرد:از این پس قرارداد جدیدی برای بهره برداری از جنگل ها منعقد نمی شود ضمن آن که قراردادهای فعلی نیز تمدید نخواهد شد.

وی اضافه کرد: بر اساس این ابلاغیه،سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشور مکلف شده تا نسبت به مذاکره با مجریان طرح های جنگلداری به منظور کاهش مدت قرارذاذهای جاری نیز اقدام کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که توقف بهره برداری از جنگل ها با رویکرد حفاظتی صورت می گیرد،خاطرنشان کرد: جنگل های دست کاشت مشمول ممنوعیت بهره برداری نیست ضمن آن که جنگلکاری در اراضی جنگلی کم پوشش و یا فاقد پوشش در اولویت قرار دارد.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تاکید کرد: ایجاد هر گونه جاده جدید در جنگل های شمال کشور براساس این ابلاغیه ممنوع است و اعتبارات اختصاص یافته صرفا جهت نگهداری از جاده های موجود با رویکرد حفاظت از جنگل ها باید هزینه شود.

وی خاطرنشان ساخت: طرح صیانت و حفاظت از جنگل های شمال کشور به ویژه مناطقی که قرار داد طرح جنگلداری آنها به پایان رسیده است،بزودی تهیه می شود.

کد N1539925

وبگردی