آفتاب
پرفسور کردوانی:

موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی چابهار در جهان بی نظیر است

موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی چابهار در جهان بی نظیر است

زاهدان - ایرنا- پدر کویرشناسی ایران و استاد دانشگاه تهران گفت: چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص و برخورداری از آب و هوایی متفاوت در جهان بی نظیر است.

به گزارش ایرنا، پروفسور پرویز کردوانی روز چهارشنبه در همایش ملی توسعه ناحیه ژئوپولیتیک جنوب شرق ایران در تالار امام رضا(ع) دانشگاه سیستان بلوچستان اظهار داشت: این نقطه از کشور با قرار گرفتن در موقعیت ژئوپولیتیک خاص ضمن فراهم کردن فرصت های ترانزیتی و تجاری بین المللی برای کشور از نظر گردشگری نیز با دارا بودن آب و هوایی خاص دارای اهمیت است.
وی ادامه داد: اقلیم منطقه، فرصت مناسبی را برای کشت محصولات سود آور صادراتی نظیر موز و دیگر محصولات گرمسیری فراهم کرده به طوری که بسیاری از محصولات کشاورزی خارج از فصل در این منطقه کشت و تولید می شود.
وی تصریح کرد: تنها یکی از ایالت های آمریکا آب و هوایی مشابه با چابهار دارد اما از نظر رطوبت و سایر ویژگی ها این منطقه از دنیا بی نظیر و بی مانند است.
به گزارش ایرنا امروز سفر به چابهار و سواحل طولانی و زیبای 550 کیلومتری آن به عنوان بهشت گمشده و ناشناخته در ایران برای ایرانیان خوش سفر و خوش ذوق و علاقه مند به طبیعت گردی از جذابیت ویژه ای برخوردار است.
وجود طبیعت بکر، روستاهای صیادی، مناطق تاریخی و تفریحی، المان ها، منطقه آزاد و مردمی مهربان با فرهنگ بومی و استفاده از لباس های محلی و زبان و گویش بلوچی و محلی، چابهار را به یکی از پرجاذبه ترین مناطق برای سفر و گشت و گذار تبدیل کرده است.
سواحل مکران در جنوب خاور ایران، به دلیل موقعیت و ویژگی های استراتژیک آن از منظر ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی دارای اهمیت فراوانی است به طوری که دسترسی به منابع غنی انرژی، تسلط بر مهمترین مسیر انتقال انرژی و کالا در سطح جهان، موقعیت استراتژیک برای دسترسی کشورهای محصور در خشکی در آسیای مرکزی، قفقاز و افغانستان به آبهای آزاد، قابلیت مناسب سواحل مکران برای ایجاد بندرگاهها و ترمینال های وسیع تجاری و تبدیل آن به کانون ورود و خروج کالا از طریق جاده های شمالی جنوبی، جاده شرقی جنوبی و جاده جنوبی غربی بین چابهار و آسیای مرکزی، قفقاز، روسیه و اروپا، قابلیت های بسیار مناسب توریستی آن برای تبدیل شدن به یک پایگاه توریستی زمستانی و امکان ایجاد پایگاههای نظامی در سواحل مکران و گسترش قدرت مانور ایران در آبهای فرا ملی بخشی از قابلیت های این منطقه است.
سیستان و بلوچستان سرزمین اسطوره ها، حماسه ها، کانون گردهمایی شهرنشینی و پل پیوند آسیای باختری با هند و چین و گذرگاه کاروان های بزرگ بازرگانی از جمله راههای زمینی و دریایی جاده ابریشم بوده است.
در این راستا سواحل مکران سیستان و بلوچستان نیز از اهمیتی بالا و استراتژیک برخوردار است زیرا قرار گرفتن این منطقه در آغاز راه های زمینی از روزگاران کهن جایگاه سیاسی، نظامی و اقتصادی ویژه ای داشته است.
استان پهناور سیستان و بلوچستان در مسیر 2 کریدور از سه کریدور ترانزیتی بزرگ دنیا قرار دارد که این امر منطقه مکران را به عنوان جاده ترانزیتی طرح توسعه جنوب شرق مطرح می کند.
سواحل مکران در جنوب خاور ایران، به دلیل موقعیت و ویژگی های استراتژیک آن از منظر ژئوپلیتیکی،ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی دارای اهمیت فراوانی است.
بندر چابهار یکی از چهار راه های اصلی کریدور جنوبی تجارت جهانی محسوب می شود به طوری که این بندر به علت موقعیت استراتژیک خود و دستیابی به آب های آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات بین ایران و سایر نقاط منطقه دارد.
فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان نیز در این همایش گفت: مردم این استان با تقدیم هزار و 500 شهید در دوران دفاع مقدس و 502 شهید بعد از این دوران در طول انقلاب اسلامی همواره همچون سایر ملت ایران در دفاع از تمامیت ارضی پیشتاز بوده اند.
سردار حسین معروفی افزود: قرارگاه منطقه ای قدس جنوب شرق با 209 کیلومتر گستره و در برگیری 18 درصد خاک جمهوری اسلامی در استان های مختلف همواره در راستای ایجاد امنیت پایدار مردمی تلاش کرده است.
وی گفت: این نهاد در کنار رسالت اصلی خویش در ایجاد امنیت، محرومیت زدایی و تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب را نیز سرلوحه کار خویش قرار داده است.
وی بیان کرد: باتوجه به اینکه شاخص های سلامت سیستان و بلوچستان نسبت به سایر نقاط کشور در سطح پایینی قرار دارد، به همت شهید شوشتری نخستین بیمارستان صحرایی سپاه در سال 88 در این استان راه اندازی شد و هم اینک بعد از گذشت چندین سال این نهاد با راه اندازی چندین بیمارستان صحرایی زمینه ارائه خدمت به بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر و انجام اعمال مختلف جراحی بر روی بیش از10 هزار نفر را فراهم کرده است.
وی ساخت هزار واحد مسکن روستایی برای مددجویان زیرپوشش کمیته امداد سیستان و بلوچستان و اعزام 950 نفر به مناطق جنگی در قالب راهیان نور در سالجاری را از دیگر فعالیت های این نهاد برشمرد.
وی با بیان اینکه هم اینک 409 گروه جهادی شناسنامه دار از اقشار مختلف مردم در استان در 16 عرصه فعالیت می کنند گفت: 660 هزار نفر در سیستان و بلوچستان عضو بسیج مردمی هستند که 410 هزار نفر آنان را مرد و 250 هزارنفر را زنان تشکیل می دهند.
وی با بیان اینکه مشکل اصلی مردم این استان بیکاری است بیان کرد: ضروری است در کنار اقدامات مطلوب کلان اقصادی در استان فعالیت های زود بازده برای ایجاد اشتغال مورد توجه قرار گیرد.
وی فراهم نبودن شرایط مناسب زیر ساخت های فرهنگی و ورزشی و سواد آموزی را از دیگر مشکلات این استان بر شمرد و بر رفع آنها تاکید کرد.
حسین نصیری مدیر عامل اسبق ایرنا و مناطق آزاد کشور و مشاور ارشد وزارت امور خارجه نیزدر این همایش گفت: جمهوری اسلامی ایران در تلاقی سه قاره و همسایگی با 15 کشور از موقعیت خاص در منطقه و جهان برخوردار است به طوری که مطمئن ترین و کوتاه ترین راه را برای تجارت کشورهای مختلف با یکدیگر فراهم کرده است.
وی با بیان اینکه مبادلات جهانی از 38 هزار میلیارد دلار سال 2 هزار و 11 پیش بینی می شود به 50 هزار میلیارد دلار برسد گفت: ایران با قرار داشتن در موقعیت ویژه تجاری و اقتصادی می تواند بخش مهمی از سهم تجارت جهانی را از آن خود کند.
وی با اشاره به موقعیت ژئوپولیتیک جنوب شرق ایران گفت: موقعیت ممتاز این ناحیه از کشور می تواند به عنوان کریدور مهم ورود به شبکه های ارتباطی دنیا سهم قابل توجه ای از تجارت منطقه را از آن کشور کند.
وی استعدادهای موجود در سواحل جنوب شرق را فوق العاده دانست و گفت: با توجه به اینکه این منطقه، سرزمین بازرگانی است ایجاب می کند بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش ایرنا همایش ملی توسعه ناحیه ژئوپولیتیک جنوب شرق ایران در قالب نهمین همایش انجمن ژئوپولیتیک ایران و نخستین همایش جغرافیا و مناطق مرزی ایران با حضور سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی رئیس انجمن ژئوپولیتیک ایران و دستیار ویژه رهبر معظم انقلاب در امور نظامی، پرفسور کردوانی پدر کویر شناسی ایران، پرفسور حافظ نیا مدیر قطب جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس تهران، حسین نصیری مدیر عامل سابق مناطق آزاد کشور و مشاور ارشد وزارت امور خارجه و سایر اندیشمندان و صاحبنظران از امروز به مدت 2 روز در تالار امام رضا(ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان درحال برگزاری است.
7316 **6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
کد N1539469

وبگردی